Forumarchief

Moderator: Miels

Reageer
Berichten: 1.286

Forumarchief

Er wordt nogal wat afgeschreven op dit forum, veel zeer interessante zaken die momenteel actueel en leerzaam zijn. Hoe ouder de stukken, des te meer dat ze voor onze tijdgenoten minder interessant zijn. Maar ik vraag me af. Wordt al die informatie in een archief opgeslagen voor het nageslacht, zodat toekomstige onderzoekers, historici van het archief gebruik kunnen maken.


Momenteel zijn alle aanwezige documenten vrij ter inzage, maar hoe zit het voor de toekomst, hoe gaat men met dit archief om, hoe wordt het dan bewaard etc?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Forumarchief

er worden sporadisch backups gemaakt, om de twee weken ofzo.


Natuurlijk kost posten virtueel geheugen, maar het wordt opgeslagen op een zeer efficiente manier waarbij elke post zoveel plaats opneemt als dat het tekens rijk is, ofwel, gebruik je 1000 tekens, is het 1kb.


Ik heb dus nog geen weet van een eventuele geheugen tekort.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Forumarchief

...1000 tekens, is het 1kb...
1024 tekens is 1kb, niet? :shock:


Hoe dan ook, de backups worden bewaard. Dat is duidelijk, maar niet duidelijk is hoelang deze bewaard worden. Het moge duidelijk zijn dat niet alle backups bewaard worden. In feite heb je steeds aan de nieuwste backup genoeg, maar er worden er meerdere bewaard mocht de jongste corrupt zijn en niet goed werken.


Voor de toekomst is niet bekend wat ermee gedaan wordt en ik neem aan dat je doelt op het moment dat wetenschapsforum niet meer zou bestaan. Tja, ik denk dat het dan toch erop aankomt dat de informatie verloren gaat.

Maar voor het zover is zijn er uiteraard nog andere mogelijkheden: het wordt overgenomen door een ander beheer en nog meer van deze transformaties, dus voorlopig lijkt het me niet iets om druk over te maken.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 1.286

Re: Forumarchief

Het zou zonde zijn, dat alle verzamelde informatie verloren zou gaan. Ik heb in het verleden diverse archiefstukken gedocumenteerd en geinventariseerd, zodat er een goed overzicht is onder welke inv. nummers bij welke onderdeel het terug te vinden is.


Momenteel teldt dit forum ruim 71000 post en blijft maar groeien. Maar hoeveel kan het geheugen aan als je meer dan 100.000 of meer posts heb, groeit het forum dan niet uit zijn voegen?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Forumarchief

Ik heb geen idee,


maar tegen onkostenvergoeding is Bro denk ik best bereidt om je een kopie van de laatste backup op te sturen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Forumarchief

Ik denk niet dat we ons meteen zorgen hoeven te maken in de grootte van dit forum hoor. Een paar miljoen posts of meer kan zelfs nog niet eens kwaad denk ik. Een crash van de database of zo is natuurlijk altijd mogelijk, maar daarvoor zijn die backups dus :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Forumarchief

Vooral het verlies van de minicursussen zou jammer zijn, aangezien daar veel werk in zit.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Forumarchief

Tegenwoordig wordt iedere dag een backup gemaakt. In pure vorm is de volledige database zo'n 130 MB, gezipt rond de 50. Iedere backup wordt minstens 2 maanden bewaard (op een fysiek andere locatie dan de server)


Wat betreft het archief: zoals je in de doelstellingen van het forum kan lezen is het de bedoeling van het forum om kennis te verzamelen en openbaar inzichtelijk te maken (en houden). De bedoeling is dan ook om alles, altijd online te laten. Het enige probleem daarvan is de bandbreedte. Nu uit mijn hoofd over de 50 GB per maand "and climbing". Als je alles online laat staan groeit (dankzij google) het aantal bezoekers natuurlijk ook, en hopelijk de reclameinkomsten evenredig :shock: En anders wordt er wel een andere mouw aan gepast. Dat moet wel goedkomen dus....
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Forumarchief

De bedoeling is dan ook om alles, altijd online te laten.


Dat is goed om te horen, en wat betreft de bandbreedte, ik denk inderdaad dat daar wel een mouw aan te passen is. (Misschien overheids subsidie?)
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Reageer