Kleuren elektrische schema's en of kabels

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 242

Kleuren elektrische schema's en of kabels

Mijn eerste post en het is gelijk een vraag :eusa_whistle:

ik ben een stagiair en ik doe elektrotechniek, ik moet binnenkort een elektrisch schema opleveren en ik wil dat deze echt goed is, daarom vroeg ik mij af of er standaard kleuren zijn voor kabels met verschillende spanningen of iets van een IEC Norm. Ik heb zelf uiteraard al een hele middag op Internet hierna gezocht maar kon niks vinden, ik hoop dat 1 van jullie mij misschien hier mee kan helpen.

Het gaat om de volgende spannings niveaus: 150kV, 11kV, 2kV, 690V, 400V, 400V/230V (allemaal AC) 110V en 24V (DC).

nou nogmaals hoop ik dat jullie mij hierbij kunnen helpen met het vinden van een standaard of een norm of n goed voorstel te doen qua kleurselectie.

Groetjes,

Luc
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kleuren elektrische schema's en of kabels

Daar bestaan normen voor, kijk eens bij NEN

Helaas kun je daar de normen niet inzien, je moet ze bestellen en dat kost geld.

Maar hebben ze die normen niet op het bedrijf waar je werkt, of op school?

Uit de praktijk weet ik wel wat er bij ons energiebedrijf werd gebruikt. Hoogspanningskabels (10kV en hoger) hebben 3 aders, rood, geel en blauw voor resp. fase 1, 2 en 3. Maar in de praktijk wordt daar wel eens aan gewisseld. Bij een lange verbinding moeten kabels aan elkaar gemofd worden. maar bij dikke kabels is het soms niet mogelijk om de kleuren recht voor elkaar te krijgen. Dan wordt b.v. rood met geel, geel met blauw en blauw met rood verbonden. Uiteraard wordt daar een nauwgezette administratie van bijgehouden, zodat ze op het eind van de kabel weten wat bij wat hoort.