Kleuren elektrische schema's en of kabels

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 242

Kleuren elektrische schema's en of kabels

Mijn eerste post en het is gelijk een vraag :eusa_whistle:

ik ben een stagiair en ik doe elektrotechniek, ik moet binnenkort een elektrisch schema opleveren en ik wil dat deze echt goed is, daarom vroeg ik mij af of er standaard kleuren zijn voor kabels met verschillende spanningen of iets van een IEC Norm. Ik heb zelf uiteraard al een hele middag op Internet hierna gezocht maar kon niks vinden, ik hoop dat 1 van jullie mij misschien hier mee kan helpen.

Het gaat om de volgende spannings niveaus: 150kV, 11kV, 2kV, 690V, 400V, 400V/230V (allemaal AC) 110V en 24V (DC).

nou nogmaals hoop ik dat jullie mij hierbij kunnen helpen met het vinden van een standaard of een norm of n goed voorstel te doen qua kleurselectie.

Groetjes,

Luc
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kleuren elektrische schema's en of kabels

Daar bestaan normen voor, kijk eens bij NEN

Helaas kun je daar de normen niet inzien, je moet ze bestellen en dat kost geld.

Maar hebben ze die normen niet op het bedrijf waar je werkt, of op school?

Uit de praktijk weet ik wel wat er bij ons energiebedrijf werd gebruikt. Hoogspanningskabels (10kV en hoger) hebben 3 aders, rood, geel en blauw voor resp. fase 1, 2 en 3. Maar in de praktijk wordt daar wel eens aan gewisseld. Bij een lange verbinding moeten kabels aan elkaar gemofd worden. maar bij dikke kabels is het soms niet mogelijk om de kleuren recht voor elkaar te krijgen. Dan wordt b.v. rood met geel, geel met blauw en blauw met rood verbonden. Uiteraard wordt daar een nauwgezette administratie van bijgehouden, zodat ze op het eind van de kabel weten wat bij wat hoort.

Laagspanningkabels in de distributie hebben 4 aders, ook rood, geel en blauw voor de fasen, en geel/groen voor de gecombineerde nul/aarde. Die worden wel altijd kleur op kleur aan elkaar gemofd. Bij laagspanning is dat makkelijker dan bij hoogspanning.

Berichten: 242

Re: Kleuren elektrische schema's en of kabels

ik ben echt geintresserd in de kleuren voor die velden die ik al eerder heb genoemt in een schakelschema. ik dacht msschien zijn er wel normen voor kabels en dan neem ik die kleuren gewoon over in de tekening maar had er niet aan gedacht dat elke fase dus inderdaad een andere kleur heeft.

dus nog even voor de duidelijkheid als voorbeeld: is er een norm die zegt dat 150kV velde met zwarte lijnen worden getekend en dat bv 10,5kV velden met groen getekend worden etc. bestaat deze norm ?

zo nee wat zou anders een mooie richtlijn zijn voor het bepalen van kleuren ?
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kleuren elektrische schema's en of kabels

In schema's worden meestal geen kleuren gebruikt. Die worden in zwart getekend.

Op overzichtspanelen in schakelcentra worden wel kleuren per spanningsniveau gebruikt, maar ik weet niet of daar een norm voor bestaat.

Berichten: 242

Re: Kleuren elektrische schema's en of kabels

Op overzichtspanelen in schakelcentra worden wel kleuren per spanningsniveau gebruikt, maar ik weet niet of daar een norm voor bestaat.
dat is precies wat ik zoek mits er een norm voor is, als die er niet is dan zal ik zelf kleuren moeten verzinnen om bij de verschillende spanningsniveaus te tekenen.

bij het bedrijf waar ik stageloop (zal de naam niet noemen wegens bepaalde redenen) die gebruike kleuren MAAR elke centrale heeft zijn eigen kleuren! dus op locatie A is bv de kleur van 690V blauw en op locatie B is het bruin en op locatie C is het weer geel.

dus leek het mij wel een goed idee om de norm op te zoeken maar ik begin nu ook te twijfelen of hier een norm voor bestaat, dus zal ik zelf kleuren moeten verzinnen voor die velden PLUS een goede onderbouwing waarom juist die kleuren gekozen zijn om andere ervan te overtuigen het ook zo te doen (buite het feit om dat het wel makkelijk is om binnen 1 organisatie alles op dezelfde manier te doen).
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kleuren elektrische schema's en of kabels

Als vergelijking kan ik wel de kleuren geven die ze bij ons eelktriciteitsbedrijf gebruiken in het schakelcentrum.

380 kV: paars

150 kV: oranje

50 kV: blauw

10 kV: geel

Maar in de centrales gebruikten ze de kleuren weer anders. Weet alleen niet meer hoe dat was.

Laagspanning komt op de overzichtspanelen niet voor, dat wordt allemaal lokaal geschakeld.

Berichten: 242

Re: Kleuren elektrische schema's en of kabels

klazon schreef:Als vergelijking kan ik wel de kleuren geven die ze bij ons eelktriciteitsbedrijf gebruiken in het schakelcentrum.

380 kV: paars

150 kV: oranje

50 kV: blauw

10 kV: geel

Maar in de centrales gebruikten ze de kleuren weer anders. Weet alleen niet meer hoe dat was.

Laagspanning komt op de overzichtspanelen niet voor, dat wordt allemaal lokaal geschakeld.
dit zijn zomaar gekozen kleuren er zit verders geen echte beredenering achter waarom 150kV bv oranje is ?
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kleuren elektrische schema's en of kabels

Ik heb er nooit een echte redenering voor gehoord. Volgens mij is het gewoon historisch zo gegroeid.

Berichten: 242

Re: Kleuren elektrische schema's en of kabels

nou ik zit dus te denken aan als voorstel 150kV rood die voed het 10,5kV veld dus die word groen (die staat haaks tegenover rood in het kleurenspectrum) 10,5kV voed de 690V, 400V en nog wat velden rond de 2kV, de 2kV takt niet verder door dus die zwart en de 400V en 690V dan geel en blauw. en omdat de DC spanningen gebruikt worden voor stuurspanning worden die oranje want dat is volgens mij wel een norm om die oranje te doen.

hier het spectrum:

Afbeelding

dit lijkt mij dan wel een mooi standaart systeem als er toch geen NEN of IEC norm voor is

wat denk jij ervan klazon ?
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Kleuren elektrische schema's en of kabels

Weet je zeker dat de kleuren afhankelijk zijn van de spanning op de kabels

Hier vind ik enkele standaarden voor kleurgebruik: http://openbookproject.net/electricCircuit...tml#xtocid85467

maar ik ben geen elektrotechnicus dus weet ik niet wat je eigenlijk zoekt.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 242

Re: Kleuren elektrische schema's en of kabels

het gaat niet om de kleur van de 3 fases of de nul of aarde want op een tekening valt onder 10,5kV al die kabels in 1 lijntje het gaat er puur om om n beter en makkelijker te begrijpen overzicht komt op zon tekening en dat word bereikt door de spannings niveau's allemaal een andere kleur te geven. maar waar ik stage loop hebben ze meerdere centrales op meerdere locaties en die gebruiken allemaal andere kleuren voor hun tekeningen nergens is bv 150kV dezelfde kleur. en daar wil ik eigenlijk dus verandering in brengen maar omdat er geen norm voor is heb ik de kleuren in mn vorige post maar verzonnen door te kijken welke velden in elkaar overgaan en dicht bij elkaar liggen en bij die kleur een tegenoverstaande kleur te pakken en niet een aanliggende kleur om het contrast op die manier te vergroten.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Reageer