Dominant gedrag of een narcistische persoonlijkheidsstoornis

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Dominant gedrag of een narcistische persoonlijkheidsstoornis

Wat is het onderscheid tussen dominant gedrag en een narcistische persoonlijkheidsstoornis?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Dominant gedrag of een narcistische persoonlijkheidsstoornis

Het ene is een stoornis, het andere niet. Bij een narcistische persoonlijkheidsstoornis (NP) heb je een resem aan kenmerken nodig vooraleer die diagnose gesteld kan worden.

Volgens de DSM-IV zijn dit:

- vindt zichzelf fantastisch en enorm belangrijk (hij overdrijft zijn prestaties en talenten, verwacht dat men hem erkent als een superieur persoon zonder dat zijn prestaties hier aanleiding toe geven);

- is gepreoccupeerd met fantasieën over onbeperkt succes, macht, brille, schoonheid, of de ideale liefde;

- gelooft dat hij 'speciaal' en uniek is en dat hij slechts begrepen kan worden door andere speciale mensen, bij voorkeur met een hoge status, van wie z'n kring hij eigenlijk ook deel zou moeten uitmaken;

- eist overmatige bewondering;

- meent over speciale voorrechten te beschikken (heeft bijv. de onredelijke verwachting dat hem een

voorkeursbehandeling toekomt of dat men vanzelfsprekend rekening houdt met zijn verwachtingen);

- gebruikt zijn medemens om zijn eigen doelen te bereiken;

- heeft een tekort aan invoelend vermogen (hij wil de gevoelens en behoeften van anderen niet erkennen en het is hem niet goed mogelijk zich de behoeften van anderen voor te stellen);

- is vaak jaloers op anderen of gelooft dat anderen jaloers zijn op hem;

- heeft een hooghartige houding en gedraagt zich dienovereenkomstig

Minstens 5 kenmerken moeten aanwezig zijn voor het stellen van die diagnose.

zie ook: link wiki

Ik denk dat iemand met een NP dominant zal overkomen ten aanzien van z'n omgeving. Maar iemand die dominant is, heeft daarom bijlange nog geen narcistische persoonlijkheidsstoornis.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Dominant gedrag of een narcistische persoonlijkheidsstoornis

Het enige voordeel van dominant gedrag van een leider dat ik kan bedenken is wanneer er tijdsdruk is en het voor een groep belangrijker begint te worden DAT er beslist wordt dan WAT er beslist wordt.

In andere situaties zal dominantie vaak resulteren in minder optimale beslissingen. En verder is een dominant persoon natuurlijk geen prettig gezelschap.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Dominant gedrag of een narcistische persoonlijkheidsstoornis

Squawk schreef:Het enige voordeel van dominant gedrag van een leider dat ik kan bedenken is wanneer er tijdsdruk is en het voor een groep belangrijker begint te worden DAT er beslist wordt dan WAT er beslist wordt.

In andere situaties zal dominantie vaak resulteren in minder optimale beslissingen.
Ik vermoed dat in zo'n gevallen groepspolarisatie, of, nog erger, groepsdenken hoogtij zal vieren. En beslissingen die oiv. zo'n proces ontstaan zijn, zijn natuurlijk maar weinig waardevol. En soms zelfs ronduit gevaarlijk!

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer