Springen naar inhoud

[natuurkunde] Opstijgen van vliegtuig


  • Log in om te kunnen reageren

#1

greyhound

    greyhound


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 18:04

ik ben een eigen project begonnen om problemen op te lossen rond de geluidsoverlast van vliegtuigen...
mijn vraag is of het mogelijk is voor een vliegtuig om onder een hoek van 5 graden of minder op te stijgen als de afstand lang genoeg is.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

JohnB

    JohnB


  • >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 18:18

Dag greyhound, Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zťlf aan??


#3

anusthesist

    anusthesist


  • >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 18:21

Wat heb je zelf al gevonden om je vraag te beantwoorden? Op wiki vind ik het volgende:

The relationship between the lift coefficient and angle of attack is complex and can only be determined by experimentation or complex analysis. Bron.

Je moet dus een experiment opzetten waarbij je de aanvalshoek van een vleugel verandert.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

#4

greyhound

    greyhound


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 18:39

ik heb gewoon een beetje gezocht maar vind niet echt exacte formules en dergelijke...
het idee is min of meer om een vliegtuig te laten opstijgen onder een geluidswal en in een onbewoond gebied hier pas bovenuit te stijgen...

Veranderd door greyhound, 08 oktober 2009 - 18:44


#5

greyhound

    greyhound


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 18:44

Dag greyhound, Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zťlf aan??


dit is niet voor een vak... daarom dat ik er niks bijzette

#6

JohnB

    JohnB


  • >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 18:47

dit is niet voor een vak... daarom dat ik er niks bijzette


Toch houden we tags aan in het huiswerkforum. Dit valt onder het vakgebied natuurkunde, dus vandaar.

#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 18:57

Je kunt een vliegtuig op laten stijgen zo langzaam als je wil, zelfs over grote afstanden met de wielen vlak boven de startbaan houden. Vraag is of dat verstandig is. Want ook bij die "lage" snelheden maakt het ding een p...herrie die je met een geluidswal niet wegkrijgt . Verder, hoogte is veiligheid. Vlak boven de baan hangen, een klein beetje downdraft krijgen en pats boem, weer een vliegramp.

Verder liggen luchthavens per definitie minstens in de buurt van grote steden. Voordat je uit zo'n stedelijke regio weg bent is je "start"baan dus al tientallen kilometers lang. :eusa_whistle:

Ten slotte, juist door snel hoogte te winnen vergroot je, zeer dicht bij de luchthaven, al snel de afstand van geluidsbron (vliegtuig) naar ontvanger (op de grond). In het geval van geluidsoverlast is afstand altijd beter dan om het even welke geluidswal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

greyhound

    greyhound


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 18:59

ja ok... ma het gaat om het princype... is het mogelijk om een 747 op te laten stijgen onder een hoek van 3 graden?

#9

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 19:39

Het antwoord is al gegeven, het is natuurlijk goed mogelijk om onder een kleinere hoek te klimmen. Onveilig is het wel en en onpraktisch bovendien. Verder is 3 graden nog steeds een redelijke grote hoek. Ter vergelijking, vliegtuigen die op Schiphol landen komen altijd al binnen onder een daalhoek van 3 graden. Een gemiddelde klimhoek van 5 graden is dan ook niet veel maar een niet bijzonder weinig.

#10

greyhound

    greyhound


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 19:42

ok, dankje:D

#11

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 19:45

Een gemiddelde klimhoek van 5 graden is dan ook niet veel maar een niet bijzonder weinig.

Goh, van die keren dat ik op luchthavens gestaan heb had ik het gevoel dat dat toch wel beduidend meer was. Kun je zien hoe moeilijk het is te schatten als je geen tastbaar referentiemateriaal of ervaring hebt :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#12

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 20:18

Die optische illusie ontstaat doordat de invalshoek van een vliegtuig dat net los is van de grond wel richting de twintig graden gaat. Dat is echter niet zijn klimhoek, die ligt stukken lager.

#13

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 20:44

Die optische illusie ontstaat doordat de invalshoek van een vliegtuig dat net los is van de grond wel richting de twintig graden gaat.

en ook die hoek had ik groter ingeschat, zo rond de dertig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#14

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2009 - 08:44

Nee, daar komt een niet gevechts of acrobatiek vliegtuig inderdaad niet aan.

#15

anusthesist

    anusthesist


  • >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2009 - 10:35

Nee, daar komt een niet gevechts of acrobatiek vliegtuig inderdaad niet aan.


Nou... :eusa_whistle:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures