Bestaan er vaste-spanning transformatoren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 829

Bestaan er vaste-spanning transformatoren

Een transformator verandert de spanning van een bepaalde stroom, ik weet dat er ook variabele transformatoren bestaan, maar bestaan er ook transformatoren die altijd de stroom naar een vaste spanning omzetten. Bijvoorbeeld 12V en wat de inkomende spanning ook is (12V, 230V,...) de stroom naar deze spanning omzetten.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 242

Re: Bestaan er vaste-spanning transformatoren

de formulen van transformatoren is Up: Us = Np: Ns

Up= spanning aan primaire kant van transformator ( de ingaande kant ).

Us= spanning aan de secundaire kant van de transformator ( de uitgaande kant).

Np= aantal wikkelingen aan de primaire kant.

Ns= aantal wikkelingen aan de secundaire kant.

je Us is dus 12 volt.

het aantal wikkelingen staat vast dat is dus een bepaalde verhouding en je wilt een transformator waarvan het aantal wikkelingen kan varieren omdat je inkomende spanning ook variabel is ?

mijn vraag is je wilt een multifunctionele transformator hebben die bijvoorbeeld OF 12volt OF 230 volt aan kan of wil je er echt 1 hebben die zich automatisch aanpast aan de inkomende spanning ?
Regelbare (variabele) transformator

Een regelbare transformator is ook een soort spaartransformator. Door de aftakking van de primaire wikkeling variabel te maken, ontstaat secundair een regelbare spanning. Zie ook (klik hier) voor de door Wesemann leverbare regelbare transformatoren.


ik weet alleen niet of dit soort transformatoren zich automatisch aanpassen om de naar jouw gewenste secundaire spanning te leveren.

hier is de link: transformator

succes !
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Bestaan er vaste-spanning transformatoren

Een transformator alleen kan een variabele ingangsspanning niet omzetten in een vaste uitgangsspanning.

Daarvoor moet de transformator omschakelbare aftakkingen hebben, en er moet een regelmechanisme aan te pas komen.

Berichten: 12.262

Re: Bestaan er vaste-spanning transformatoren

Nouja, er is wel zoiets: een ferroresontante transformator. Feitelijk vind daar natuurlijk ook regeling plaats, maar zonder mechanisch of electronisch te schakelen tussen windingen. Op zich een oplossing, maar wel met wat nadelen: de verliezen zijn meestal aanzienlijk, en de uitgangsspanning wordt nu afhankelijk van de netfrequentie ipv de ingangsspanning.

Je ziet deze dingen wel eens toegepast waar leidingverliezen een probleem vormen, maar centralecapaciteit niet... dus in de situatie waarbij jouw spanning inzakt als de airco van de buren aanslaat, maar niet het hele netwerk qua frequentie instort zoals in sommige wat minder ontwikkelde landen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Bestaan er vaste-spanning transformatoren

Interessant ding, die ferroresonante transformator. Ik kende hem nog niet.

Maar hij voldoet niet aan de vraagstelling. Een bereik van 12 tot 230V aan de ingang zit er niet in.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Bestaan er vaste-spanning transformatoren

Ik begrijp, dat je een gelijkspanning van 12 volt omhoog wilt transformeren naar bv een gelijkspanning van 230 volt.

Door de bron steeds aan en uit te schakelen, krijg je een blokspanning maar je krijgt ook voortdurend inductiespanning.

(Dat aan-uit-schakelen kan elektronisch). Je hebt nu in feite wisselspanning gecreëerd en daar is een trafo geschikt voor!

Tenslotte gelijkrichten (met een Grätzschakeling) en de fluctuerende spanning stabiliseren op de gewenste waarde.

Berichten: 242

Re: Bestaan er vaste-spanning transformatoren

thermo1945 schreef:Ik begrijp, dat je een gelijkspanning van 12 volt omhoog wilt transformeren naar bv een gelijkspanning van 230 volt.

Door de bron steeds aan en uit te schakelen, krijg je een blokspanning maar je krijgt ook voortdurend inductiespanning.

(Dat aan-uit-schakelen kan elektronisch). Je hebt nu in feite wisselspanning gecreëerd en daar is een trafo geschikt voor!

Tenslotte gelijkrichten (met een Grätzschakeling) en de fluctuerende spanning stabiliseren op de gewenste waarde.
zoals ik het lees wil hij het precies andersom hij wil van een variabele input naar een vaste output (12 volt).

Heeft iemand een link van een site met gegevens over die ferroresonante transformator ? het klinkt wel intressant maar kan er niks van terug vinden via google.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 12.262

Re: Bestaan er vaste-spanning transformatoren

klazon schreef:Interessant ding, die ferroresonante transformator. Ik kende hem nog niet.

Maar hij voldoet niet aan de vraagstelling. Een bereik van 12 tot 230V aan de ingang zit er niet in.


Das ook wel weer waar - het zijn meer apparaten om gammele netspanning op te vangen, al kan het ingangsbereik wel een factor 2 zijn. Vroeger interessant om computers op aan te sluiten, maar inmiddels compleet achterhaald door schakelende voedingen die alles tussen pakweg 85 en 250 VAC voor lief nemen :eusa_whistle:
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Bestaan er vaste-spanning transformatoren

Heeft iemand een link van een site met gegevens over die ferroresonante transformator ? het klinkt wel intressant maar kan er niks van terug vinden via google.
Je kunt beter zoeken op Engelse trefwoorden. Op ferroresonant transformer vond ik duizenden hits.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Bestaan er vaste-spanning transformatoren

Nou een voorbeeldje van een toepassing voor het apparaat waarvan ik wil weten of het bestaat is dat de spanning op het stroomnet niet altijd vast staat, sommige landen gebruiken 110V andere 230V enzovoort, sommige apparaten zijn gevoelig aan de spanning die ze krijgen (meestal microelektronica). Ik vraag me af of er daar geen oplossing voor bestaat die altijd naar een vaste output streeft, en ook kleine schommelingen op het stroomnet kan compenseren.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 12.262

Re: Bestaan er vaste-spanning transformatoren

Een oplossing is er absoluut, juist veel microelectronica heeft er geen problemen meer mee door toepassing van schakelende voedingen die binnen een zekere marge alle input tot een vaste output verwerken (denk bijv aan adaptors voor laptops, gsm laders en dergelijke). Maar ook complete apparaten kunnen het tegenwoordig vaak, bijvoorbeeld mijn monitor etc.

Er bestaan ook apparaatjes die het gewoon omvormen tot een vaste AC spanning, denk aan line-interactive of double conversion UPS'en. Die bieden dan meteen een accu backup waarmee je veilig iets kunt afsluiten etc. Qua vermogen bestaan deze apparaten van een paar 100 watt voor een desktop pc met randapparatuur tot tig-kilowatt voor datacenters.
Victory through technology

Reageer