Gistingsproces

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Gistingsproces

Hallo, ik ben de eerste maal op dit forum en ken helemaal niets van wetenschap.Ik had wel graag jullie hulp ingeroepen voor het volgende: ik ben een fanatiek karpervissen.Om mijn hennep en tijgernoten te bereiden ondergaan deze een gistingsproces.Mijn vraag is de volgende: hoe kan ik dit het best doen?Wij doen het nu zo:eerst laten weken in warm water en daarna koken.Kan ik dit proces nog verbeteren, bv door gist toe te voegen ( en dan levende of dode gist).Moet ik alles luchtdicht laten kiemen of niet.Ons grote probleem is dat heel het zootje vlug zuur wordt terwijl wij een attractief iets aan de vissen willen voorschotelen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Gistingsproces

Voor de niet-karpervissers onder ons wat achtergrond-info:

http://hobby-en-overige.infonu.nl/diversen...rpervissen.html

(het gaat dus niet om de tijgernootjes van een bekend Delfts knabbeltjesfabrikant)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Gistingsproces

Hallo, ik ben de eerste maal op dit forum en ken helemaal niets van wetenschap.Ik had wel graag jullie hulp ingeroepen voor het volgende: ik ben een fanatiek karpervissen.Om mijn hennep en tijgernoten te bereiden ondergaan deze een gistingsproces.Mijn vraag is de volgende: hoe kan ik dit het best doen?Wij doen het nu zo:eerst laten weken in warm water en daarna koken.Kan ik dit proces nog verbeteren, bv door gist toe te voegen ( en dan levende of dode gist).Moet ik alles luchtdicht laten kiemen of niet.Ons grote probleem is dat heel het zootje vlug zuur wordt terwijl wij een attractief iets aan de vissen willen voorschotelen
Vergisting is een anaeroob proces, dat betekent dat er geen zuurstof bij aanwezig mag zijn. Het moet dus in een afgesloten ruimte. Het feit dat je het product eerst voorkookt is perfect voor het vergistings proces, alle bacterien zijn dood. In een snelkookpan is nog beter. Het valt dan uit elkaar. Weet niet of je dat ook wilt trouwens. eerst laten afkoelen tot onder 40 graden, dan moet je bacterien toevoegen.

De actieve bacterien doen het best hun werk bij 37 graden. Dat wordt mesofiel genoemd. plaats een fles en plastic melk can in een bak water dat je op 37 graden brengt en houd. slangetje in de dop van de fles en dit slangetje breng je in een andere jerrycan met water, wederom boven in de dop . nog een slangetje in deze jerrycan onderin leggen. Er ontstaat nu biogas, wat voor ruim de helft uit aardgas bestaat. Het gas komt in de jerrycan met water en druk het water eruit.

pas op het gas, het is nogal brandbaar zoals je weet.

succes ermee

Reageer