Nasa laat raket inslaan op maan

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Nasa laat raket inslaan op maan

Vamiddag 13:30 Nederlandse tijd laat NASA een 2500kg zware raket met 10.000 km/u inslaan op de zuidpool van de maan omdat ze daar water verwachten. Een sonde zal dan door de stofwolk heenvliegen om metingen te doen. De inslag is hier live te volgen.

Ik benieuwd of deze radicale manier z'n vruchten afwerpt :eusa_whistle:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Nasa laat raket inslaan op maan

De missie heeft de naam LCROSS (Lunar Crater Observation and Sensing Satellite). Misschien een titel voor je topic…valt goed op.

Op Nasa TV heb ik de eindfase van de LCROS-missie bekeken.

Het ruimtetuig vloog om de aarde in een 36-dagen-baan die de maanbaan kruiste. Het bestond uit twee delen: een draagraket met lege brandstoftank van ongeveer drie ton en een satelliet. De opzet was de delen van elkaar los te koppelen en de satelliet te vertragen, zo dat hij vier minuten later dan de draagraket, ook zou inslaan in de krater Cabeus A op de zuidpool.

De redenering is dat de bodem van de krater altijd in de schaduw heeft gelegen (tº -224º) en dat dus daar water ijs zou kunnen aangetroffen worden..

Door de inslag van de draagraket die op dat ogenblik een snelheid van 2.5 km/sec heeft, zou er een “plume” van gruis ontstaan en de satelliet zou dan gedurende vier minuten in het zonlicht spectraalmetingen gaan doen aan de deeltjes in de plume.

Een twaalftal telescopen in het nachtgedeelte op de aarde hebben de zuidpool van de maan geobserveerd. Op de beelden daarvan die bij de persconferentie getoond werden, heb ik geen plume gezien. Dus ik denk dat er iets mis gegaan is bij het positioneren van het ruimtetuig om in de bewuste krater in te slaan. De draagraket is misschien niet ingeslagen. De real time beelden uit de satelliet werden bij het naderen van de maanbodem plots, m.i. te vroeg afgebroken.

Als het echt gelukt zou zijn, dan zou dat met de zon net boven de maanhorizon, spectaculaire beelden van de “plume” opgeleverd hebben
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Nasa laat raket inslaan op maan

Het flauwe is: Eerst zeiden ze binnen enkele seconden ( terwijl de sonde door de stofwolk ook zijn ondergang tegemoet gaat ) al de metingen kunnen hebben vericht én naar de aarde verstuurd. Vervolgens hoor ik doodleuk op het journaal dat ze NIET gaan vertellen óf er nou water is gevonden of niet. :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Nasa laat raket inslaan op maan

Weet je toevallig ook wat daar de reden van is dat ze dat niet gaan vertellen? Over de planeten die ze aan het onderzoeken zijn wordt wel of geen water nogal breeduit uitgemeten, en nu niet?
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 597

Re: Nasa laat raket inslaan op maan

Dat zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat de NASA voorsprong wil behouden op anderen (ESA, Roskosmos).

Het zal veel geld hebben gekost en deze info gaan ze niet zo maar prijs geven.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Nasa laat raket inslaan op maan

Ik hoopte dat het mooie plaatjes opleverde, maar dit is alles dat ik er over vind en het stelt niet veel voor...

http://lcross.arc.nasa.gov/observation/amateur.htm


Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Nasa laat raket inslaan op maan

In mijn post, bericht #2 moet het gewicht van de draagraket ongeveer twee ton zijn i.p.v. ongeveer drie ton. Dat is het gewicht met lege brandstoftank. Een lege tank was een vereiste om vervuiling bij de inslag te voorkomen.
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.

Re: Nasa laat raket inslaan op maan

Ik denk dat proef mislukt is en men helemaal niet weet of er water is wel of niet. In dat geval is er op zijn minst toch een pak geld naar de maan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Nasa laat raket inslaan op maan

Ik denk dat ....
"Denken" laat je beter aan de paarden over, die hebben een groter hoofd ](*,) . Mensen gaan maar eens :eusa_whistle: n, en vinden dan dit:

http://www.nasa.gov/centers/ames/news/rele...09/M09-143.html
Michael Mewhinny/Jonas Dino

Ames Research Center, Moffett Field, Calif.

650-604-3937/650-604-5612

[email protected]/[email protected]

Nov. 10, 2009 MEDIA ADVISORY : M09-143 NASA Briefs Preliminary Plume Findings From Moon Mission MOFFETT FIELD, Calif. – NASA will hold a news conference Friday to talk about early science results from its successful moon impacting mission, the Lunar Crater Observation and Sensing Satellite, or LCROSS. The satellite gained worldwide attention when it plunged into a crater near the moon's south pole on Oct. 9.
Dus morgenavond weet je meer. ](*,)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Nasa laat raket inslaan op maan

Dus morgenavond weet je meer. :eusa_whistle:
voilà:

http://www.nasa.gov/mission_pages/LCROSS/m...er_results.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nasa laat raket inslaan op maan

The argument that the moon is a dry, desolate place no longer holds water.
Ze hebben water gevonden in de pluim, en niet zo'n beetje ook, 100kg was omhoog geslagen.

Een paar jaar geleden wist men nog niet overtuigd dat er water om Mars is.

Maar het is raar dat een van de meest voorkomende moleculen zich alleen op aarde zou bevinden? De theorie is dat het water op de aarde is gevoed door meteorieten, dus het is een beetje vergezocht dat dit alles niet is gebeurt in de rest van ons zonnestelsel.

Reageer