Internet testen, hoe onbetrouwbaar (geen iq testen)

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 97

Internet testen, hoe onbetrouwbaar (geen iq testen)

Ik heb het over ADHD testen bijv:

http://www.lilith.demon.nl/div/checklist-add.html

De interpretatie van de test volgens Dr. Amen: "Meer dan 20 items met een score drie of vier wijst op een sterke neiging naar ADHD

heb 51 items met 3 en 4

autisme:

http://www.imageworkers.net/atom3000/aqtest.html

Psychologist Simon Baron-Cohen and his colleagues at Cambridge's Autism Research Centre have created the Autism-Spectrum Quotient, or AQ, as a measure of the extent of autistic traits in adults. In the first major trial using the test, the average score in the control group was 16.4. Eighty percent of those diagnosed with autism or a related disorder scored 32 or higher. The test is not a means for making a diagnosis, however, and many who score above 32 and even meet the diagnostic criteria for mild autism or Asperger's report no difficulty functioning in their everyday lives.

Ik had dus 37

- en op een depressie test waren al mijn vrienden depresief (ok dat kan aan puberteit liggen :shock: )

Ik weet dat ze niet de waarheid claimen. En het geen diagnose middel is, maar hoe betrouwbaar zijn ze nu in het echt. Dat vraag ik me al een jaar af.

Re: Internet testen, hoe onbetrouwbaar (geen iq testen)

Ik denk niet dat je op die tests aan kunt, ik ben een behoorlijk rustig persoon en volgens die test zou ik ADHD hebben...

Berichten: 97

Re: Internet testen, hoe onbetrouwbaar (geen iq testen)

Ik denk niet dat je op die tests aan kunt, ik ben een behoorlijk rustig persoon en volgens die test zou ik ADHD hebben...


mja je hebt ook ADD en dat is ADHD zonder hyperactiviteit. Maar idd ik schat de betouwbaarheid niet echt hoog.

Re: Internet testen, hoe onbetrouwbaar (geen iq testen)

Your AQ: 30

nou aangezien ik een ASS heb, pleit dit niet in het voordeel van de test.

Berichten: 97

Re: Internet testen, hoe onbetrouwbaar (geen iq testen)

Anonymous schreef:Your AQ: 30

nou aangezien ik een ASS heb, pleit dit niet in het voordeel van de test.
Niet echt neej . Ik zonder ASS had 37 zoals ik daarboven schreef :shock:

ff nieuwsgierig wat heb je precies en waar heb je problemen mee?

Berichten: 26

Re: Internet testen, hoe onbetrouwbaar (geen iq testen)

Als je het stukje boven de test van ADHD goed leest zie je: "Toch is de test geen waterdicht hulpmiddel voor zelfdiagnose. De checklist heeft als doel je te helpen bepalen of ADHD wellicht een factor is voor je gevoelens en gedrag. De feitelijke diagnose kan echter alleen gesteld worden door een deskundige." En dan moet je met name: wellicht een factor is voor je gevoelens en gedrag, goed lezen. Ze zeggen er dus bij dat het niet helemaal betrouwbaar is, maar als je klachten hebt en je doet de test en je haalt een score boven de 20, dan is het mogelijk dat je ADHD zou

kunnen hebben
Who wants to live forever?

Berichten: 97

Re: Internet testen, hoe onbetrouwbaar (geen iq testen)

Saskia. schreef:Als je het stukje boven de test van ADHD goed leest zie je: "Toch is de test geen waterdicht hulpmiddel voor zelfdiagnose. De checklist heeft als doel je te helpen bepalen of ADHD wellicht een factor is voor je gevoelens en gedrag. De feitelijke diagnose kan echter alleen gesteld worden door een deskundige." En dan moet je met name: wellicht een factor is voor je gevoelens en gedrag, goed lezen. Ze zeggen er dus bij dat het niet helemaal betrouwbaar is, maar als je klachten hebt en je doet de test en je haalt een score boven de 20, dan is het mogelijk dat je ADHD zou  

kunnen hebben
inderdaad. Gelukkig wel anders zou het wel heel mis zijn.

Maar dat neemt niet weg dat de betrouwbaarheid van de test bezonder laag is. En ik probeer die betrouwbaarheid te testen. (heb alleen goede meetinstrumenten , maar ik heb tenminste iets te doen, na natuurkunde vind ik (otho)pegagogie / psychologie en de biologische kant daarvan super interesant)

Berichten: 3

Re: Internet testen, hoe onbetrouwbaar (geen iq testen)

Hoewel de laatste reactie al een behoorlijke tijd geleden is meen ik toch iets te moeten toevoegen.

De AQ-test is een test die bij alle mij bekende instellingen die testen op ASS onderdeel uitmaakt van het testprogramma op ASS.

Het probleem met dit soort testen is dat je ze snel en spontaan moet invullen, zeker niet te lang nadenken over de antwoorden. Voor een deel moet er dus iemand zijn die het invullen toetst. Ook bij de AQ-test staat een opmerking over het feit dat het nooit een diagnose kan vervangen. Het kan wel een indicatie zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Internet testen, hoe onbetrouwbaar (geen iq testen)

Ik nam de test spontaan, zonder al te hard na te denken over het antoord, en scoorde als iemand die gaan ASS of whatever heeft. Da's positief, want ik heb dat ook niet.

Ik denk dat het bij deze test dus inderaad belangrijk is om spontaan te zijn.

Iedereen vergeet wel eens een geboortedatum, maar die van je dierbaren kan je je meestal wel nog herinneren, dus als er dan staat: ik kan makkelijk geboortedata onthouden, hoef je niet meteen aan te duiden "helemaal niet akkoord".

Maar over het algemeen zijn internettests niet betrouwbaar, geloof ik, omdat er niet altijd de juiste vragen gesteld worden. Het antwoord wordt ook geïnterpreteerd door de computer, en niet door en psycholoog of een ander bevoegd persoon, die ook rekening kan houden met de persoon die de test aflegde.
Alles is relatief...

Berichten: 110

Re: Internet testen, hoe onbetrouwbaar (geen iq testen)

Maar dat neemt niet weg dat de betrouwbaarheid van de test bezonder laag is.
Dat weet je niet, er staan (voor zover ik kan zien) geen gegevens van de psychometrische eigenschappen van de test. (Heb alleen naar de ADHD gekeken.)
En ik probeer die betrouwbaarheid te testen.
om die te testen zul je de test moeten afnemen bij het liefst enkele honderden personen en vervolgens statistische berekeningen uitvoeren, zoals bv Cronbach's alfa.

Persoonlijk vind ik het zo op het eerste vlugge oog geen goede test (ADHD), maar hij zal voor deskundigen zeker nuttig zijn. Een interessante vraag is of het verstandig is om dit soort tests op internet te plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Internet testen, hoe onbetrouwbaar (geen iq testen)

Ik denk dat je altijd beter naar de dokter of pshygoloog ofzo kan gaan voor een test. Internet testen vertrouw ik zowiezo niet.

mijn AQ: 12

en bij ADHD: 3 keer een 3 en 0 keer een 4.

Maar dat klopt ook niet helemaal.

wil je het echt zeker weten, ga dan naar je dokter ofzo, die weet het beter dan zo'n stomme test om Internet...

Berichten: 3

Re: Internet testen, hoe onbetrouwbaar (geen iq testen)

Zoals ik al aangaf heb ik geen bedenkingen bij de test. De test zegt ook niet of je autistisch bent maar breng in kaart aan hoeveel kenmerken je voldoet. Zo'n test moet altijd gescoord worden door een deskundig iemand.

Ik heb zelf Asperger en heb de test nu 4x ingevuld.

De 1e keer op internet als 1e voorzichtige indicatie

De 2e keer bij het RIAGG als onderdeel van mijn diagnose.

De 3e Keer op de univeriteit van Gent als onderdeel van een onderzoek naar de kwaliteit van het gezinsleven bij gezinnen waar een van de ouders een ASS heeft.

De 4e keer bij een training.

De score is niety één keer precies hetzelfde geweest omdat een aantal dingen afhankelijk zijn van je persoonlijke gestelldheid op het moment. Wel was de score altijd dermate hoog dat ik in alkle gevallen meer dan royaal in het spectrum paste.

Er is alleen geen enkel instituut (hoop ik) dat enkel de AQ test zal gebruiken om te kijken of iemand autistisch is. Voor een deel doet zich overigens nog een heel ander probleem voor. Namelijk het verschijnsel vertaling.

In belgië luidde 1 van de vragen."Houdt je van het lezen van fictie?"

Hier in Nederland was dat vertaald met: "Houdt je van het lezen van Science-fiction?"

Nogal wat anders lijkt me.

Al met al twijfel ik niet meer aan deze test dan aan willekeurig welke andere. Het lijkt me het belangrijkste dat een bekwaam iemand er naar kijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Internet testen, hoe onbetrouwbaar (geen iq testen)

Op mij is de test al niet van toepassing, terwijl ik toch overduidelijk als Asperger binnen het 'autisme-spectrum' val. Ik kan dan ook redelijk goed mijn stoornis camoufleren, wat veel vragen negatief beantwoord. Ik had een score van 25 ???

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Internet testen, hoe onbetrouwbaar (geen iq testen)

om kort te zijn: enkel een test is niet betrouwbaar, zeker niet die op internet omdat er totaal geen controle is op wie/ wat/ hoe/ wanneer invult, en er geen klinische blik en contextbepaling aan te pas komt.

zie het maar als amusement, die internettesten

Reageer