Copyrights

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 976

Copyrights

1)Stel dat ik een sitenaam registreer waarvan de naam de webdienst die zich op deze site bevind de lading volledig dekt, kan een ander bedrijf dat ook deze dienst aanbiedt dan mij het recht ontzeggen deze dienst aan te bieden?

2)En stel dat ik voor deze dienst kaarten wil gebruiken van Nederland. Zijn deze kaarten dan ook auteursrechtelijk beschermd? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat iedere kaartenmaker of bedrijf dat kaarten gebruikt opnieuw kaarten moet maken.

3)En als je dan toch gebruik maakt van een kaart van Nederland, moet je daarvoor dan betalen? En aan wie?

4)n een ander geval lijkt me dat vrij moeilijk. Stel dat je een bepaalde hobby hebt waarvoor je heel veel boeken leest om de vaardigheden die deze hobby vereisen aan te leren. Mag je dan 20 jaar later, als jezelf een boek wil schrijven over deze hobby de kennis gebruiken die je ooit in die boeken hebt gelezen?

bvd

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Copyrights

1. Niet als je geen inbreuk maakt op hun naam of software.

2. Op een landkaart rust in beginsel het auteursrecht. Auteursrechten kunnen verjaard zijn en/of een auteur kan afstand doen van zijn auteursrecht. Maar ga er in beginsel van uit, dat op de kaarten die je op internet vindt, het auteursrecht rust.

3. Om er gebruik van te maken moet je een rechthebbende vragen of je zijn kaart mag gebruiken en hem zo nodig betalen.

4. Je mag zeker je kennis gebruiken die je uit andere boeken of internet haalt. Als je er maar voor zorgt dat het werk (het boek) dat jij gaat maken een eigen persoonlijk karakter heeft. Overschrijven of een boek/ zinnen maken dat op een werk lijkt van een ander is een inbreuk op het auteursrecht van diegene.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Copyrights

Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Copyrights

Dat zijn nog eens tips! Hier zal hij zeker wat aan hebben!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Copyrights

Wellicht had ik iets meer moeten uitweiden?

Voor zijn 2de en 3de vraag kan hij daar een heel goed antwoord vinden, in een praktijk voorbeeld.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 976

Re: Copyrights

Ok bedankt, maar omdat ik geen webpagina kan maken heeft het niet zoveel zin meer. Ik had het idee om een meteorologische site te starten. Nu zijn meteorologische gegevens van het KNMI vrij te gebruiken, maar een stream daarvan kost weer 10.000 euro minimaal. En een kaart leek ook wel te lukken. Nu mag je meteorologische gegevens halen van andere site, maar dat maakt het weet moeilijk.

ii bedankt.

Reageer