Springen naar inhoud

- - - - -

Mogelijk vaccin tegen coca´neverslaving ontwikkeld

• Log in om te kunnen reageren

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2009 - 17:27

http://www.nu.nl/wet...ontwikkeld.html

AMSTERDAM ľ Amerikaanse wetenschappers werken aan een vaccin dat coca´neverslaafden mogelijk kan helpen om hun verslaving onder controle te krijgen.

De onderzoekers van Yale University Medical School ontwikkelden een middel dat het lichaam stimuleert om antistoffen aan te maken tegen coca´ne. De drug hebben daardoor minder effect op de hersenen en andere organen.

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2009 - 21:19

En het eerste waar ik aan dacht was Tom Boonen...

Zouden ze hetzelfde kunnen doen voor andere drugs? THC, ethanol, nicotine, amfetamines, epo... Opiaten zullen wat moeilijker liggen natuurlijk.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 oktober 2009 - 23:06

...Zouden ze hetzelfde kunnen doen voor andere drugs? THC, ethanol, nicotine, amfetamines, epo... Opiaten zullen wat moeilijker liggen natuurlijk.

Ik ben onvoldoende op de hoogte van de chemische structuur van die drugs, maar ik vermoed dat het probleem met veel van die drugs hetzelfde zal zijn als met opiaten. In ons lichaam bevinden zich evengoed afgeleiden (of zelfs bijna gelijkaardige producten) van die stoffen die je benoemt: Amfetamines, Epo,... En we bezitten ook nicotine-receptoren in onze hersenen... Antistoffen daartegen die ook zouden reageren met onze lichaamseigen moleculen, kan men natuurlijk missen als de pest. Tenzij die drugs componenten bezitten die verschillend zijn van onze lichaamseigen moleculen Ún die als antigen kunnen fungeren Ún op voorwaarde dat je dit als onderzoeker ook kan sturen...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2009 - 00:22

Ik ben onvoldoende op de hoogte van de chemische structuur van die drugs, maar ik vermoed dat het probleem met veel van die drugs hetzelfde zal zijn als met opiaten. In ons lichaam bevinden zich evengoed afgeleiden (of zelfs bijna gelijkaardige producten) van die stoffen die je benoemt: Amfetamines, Epo,... En we bezitten ook nicotine-receptoren in onze hersenen... Antistoffen daartegen die ook zouden reageren met onze lichaamseigen moleculen, kan men natuurlijk missen als de pest. Tenzij die drugs componenten bezitten die verschillend zijn van onze lichaamseigen moleculen Ún die als antigen kunnen fungeren Ún op voorwaarde dat je dit als onderzoeker ook kan sturen...

Dido

Meestal gaat dit inderdaad problemen opleveren. Amfetamines met allerlei neurotransmitters, THC met cannabino´den, nicotine met acetylcholine en mogelijk niacine, epo is blijkbaar een hormoon dus sowieso lichaamseigen... Toch interessant dat ik dat eens opgezocht heb.

Coca´ne is hier een buitenbeentje. Het is wel een stof die behoort tot dezelfde groep als onder meer atropine (tropaan alkalo´den). Zou dit dan geen allergische reacties voor het geneesmiddel kunnen veroorzaken?

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 oktober 2009 - 11:36

Een kritische benadering van de studie kan je vinden op:
http://neuroskeptic....line-fever.html

The bottom line was about 10% more urine samples testing negative, and even that was only true in the minority (38%) of people who responded well to the vaccine! Not very impressive, but on the other hand, the number of drug-free urine tests is a very crude measure of cocaine use. It doesn't tell us how much coke the patients used at a time, or how many times they used it per day.

Also, bear in mind that if it works, this vaccine might increase cocaine use in some people, at least at first. By binding and inactivating some of the cocaine in the bloodstream, the vaccine would mean you'd need to take more of the drug in order to feel the effects. It's curious that the authors relied on just one crude outcome measure and didn't ask the patients to describe the effects in more detail.

So, these are some interesting results, but the vaccine clearly needs a lot of work before it becomes clinically useful, as the authors admit - "Attaining high (43 μg/mL) IgG anticocaine antibody levels was associated with significantly reduced cocaine use, but only 38% of the vaccinated subjects attained these IgG levels and they had only 2 months of adequate cocaine blockade. Thus, we need improved vaccines and boosters." Quite an admission given that this study was partially funded by Celtic Pharmaceuticals, who make the vaccine.

It's also questionable whether any vaccine will be truly beneficial in treating cocaine addiction. Such a vaccine would be a way of reducing the temptation to use cocaine.
In this sense, it would be just like naltrexone for heroin addicts, which blocks the effects of the drug. Or disulifram (Antabuse) for alcoholics, which makes drinking alcohol cause horrible side effects. Essentially, these treatments are ways of artificially boosting your "self-control", and they work.
But we've had naltrexone and disulifram for many years. They're cheap and safe. But we still have heroin addicts and alcoholics. This is not to say that they're never helpful - some people find them very useful. But they haven't eradicated addiction because addiction is not something that can be cured with a pill or an injection.

Enige reserve ten aanzien van de resultaten van dit onderzoek, lijkt me dus wel gezond te zijn...

Dido

Veranderd door Dido, 11 oktober 2009 - 11:37

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 oktober 2009 - 12:35

Ik vraag me ook af of het zou werken bij personen die al verslaafd zijn, zelfs als zo'n vaccin mogelijk was. Om een of andere reden denk ik dat zwaar verslaafden best ver zullen gaan voor hun fix, desnoods door bijv cyclosporine te nemen om de immuunreactie tegen de drug te blokkeren. Uiteraard levensgevaarlijk, maar of die afweging nog rationeel genomen wordt?
Victory through technology

scorchingthevortex

scorchingthevortex

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2009 - 20:31

De meest vriendelijke methode lijkt me nog steeds om de patient onder het zeiltje te houden tot de (fysieke) gewenning uit het systeem is. Het is niet volledig veilig maar moet toch wel minder erg zijn dan een cocaine verslaving?

Maar je moet de patient wel eerst te pakken krijgen. Het verstrekken van gratis cocaine aan zware verslaafden onder voorwaarde van verplichte opname en psychische behandeling is misschien een idee, tijdens de opname zullen ze misschien overgehaald kunnen worden om te proberen van hun verslaving af te komen, maar als niet zijn ze tenminste niet op straat of in de criminaliteit. Het zal ook de drugshandel ondermijnen.

Veranderd door scorchingthevortex, 12 oktober 2009 - 20:31

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2009 - 23:30

Steek een niet schadelijke maar onplezierige stof in de street coke. Iets analoog aan disulfiram, dat ze niet kunnen detecteren bij het voorproeven.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures