Koopovereenkomst?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Koopovereenkomst?

Enige maanden geleden ben ik bij iemand geweest die steigerhouten meubelen maakt.

Ik heb daar aangegeven waar ik naar op zoek ben en gevraagd OF en voor welke prijs zij dat kan maken.

Ik heb toen met haar afgesproken dat ik haar zou bellen als ik de meubels wilde hebben (heb aangegeven dat ik haar ongeveer half oktober zou bellen). De verkoper heeft een kladje gemaakt met notities van afmetingen e.d. en heeft mij dat laten ondertekenen. Op 1 oktober nam de verkoper contact met mij op dat de meubels klaar waren en wanneer ik ze op kon komen halen. Ik was verbaasd dat zij dit zonder overleg met mij heeft gedaan.... Ik was in de veronderstelling dat ik geen officiele aankoop had gedaan. Zij zegt van wel en dat ik nu 30% annuleringskosten moet betalen. Van algemene voorwaarden weet ik al helemaal niks. De verkoper heeft geen adresgegevens van mij. Wat zijn mijn rechten en plichten?

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Koopovereenkomst?

Relevant is wat jullie hebben afgesproken. Als jullie hebben afgesproken dat jij zou bellen op het moment dat je de meubels daadwerkelijk wilde kopen/laten maken, is dat de overeenkomst.

Over de algemene voorwaarden kan ik kort zijn, die had ze ter hand moeten stellen. Als dat niet is gebeurd kunnen ze vernietigd worden en zullen ze dus niet meer van toepassing zijn.

Berichten: 14

Re: Koopovereenkomst?

Ik denk dat zij vooral een bewijsprobleem heeft. Het kladje met afmetingen en jouw handtekening zijn beslist geen overeenkomst tot het bouwen en leveren van meubels. Er is geen koopprijs overeengekomen, er zijn geen details (het gekochte is daarmee onvoldoende bepaalbaar) en je hebt de algemene voorwaarden niet gekregen.

Daarmee ligt bij het de bewijslast dat er mondeling iets anders overeengekomen is dan jij zegt. En ik denk dat ze daar niet in zal slagen als er niets van op schrift is gesteld en jij ontkent dat de overeenkomst bestaat.

Re: Koopovereenkomst?

Ik denk dat meneer een overeenkomst heeft getekend om meubels op maat te laten maken. Naar mijn mening is hij intussen van gedacht veranderd en heeft waarschijnlijk meubels gekocht in een andere zaak. Ik kan natuurlijk volledig mis zijn. Ben ik dat niet, dan zal het zeer moeilijk zijn om aan de gemaakte schuld te ontsnappen. De verkoopster had vertrouwen in haar klant. Ze had beter 30% voorschot gevraagd alvorens aan het werk te beginnen.

Reageer