Springen naar inhoud

[Natuurkunde] practicum automatische systemen

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 10 juli 2005 - 21:29

Ik moet een praticum maken die ik niet snap...
Ik zal het gehele opdracht uitschrijven...

Experiment 3

(onderzoeksvragen) Wat is de functie van:
- een comparator;
- een relais;
- een invertor?

Je gebruikt in dit soort experimenten als actuator vaak een LED. Dat is een speciale diode die licht geeft als de stroom wordt doorgelaten. De LED brandt als het is aangesloten op een spanning van circa 5 V en geeft geen licht bij een spanning van ong. 0 V.

1 Gebruik de comparator op een systeembord. Verbind de ingang van de comparator net de regelbare spanningsbron. Sluit de uitgang van de
comparator aan op een LED. Stel de referentiespanning in op 2,0 V.

zie voor systeembord: http://www.cma.scien...aces/SYSBRD.gif

2 Je meet de ingangsspanning Uin door de ingang van de comparator met de plus-aansluiting van een spanningsmeter te verbinden. De min-aansluiting van de meter verbind je met een zwarte aarde-aansluiting op het systeembord, bijv. bij de variabele spanningsbron.
3 Gebruik de variabele spaningsbron om de ingangsspanning Uin vanaf 0V steeds 0,5V hoger te maken. Meet de bijbehorende uitgangssoanning Uuit. Schrijf je waarnemingen in een tabel.
4 Stel de referentiespanning in op 3,5 V en herhaal de vorige opdracht.
5 Verbind de uitgang van de comparator met het relais.
6 Onderzoek of het signaal afkomstig van de comparaor sterk genoeg is on het relais te laten werken.
7 Verbind de uitgang van de comparator met de ingang van een invertor. Sluit de uitgang van de invertor aan op een LED.

Vragen
a Teken het Uuit,Uin- diagram van je metingen bij opdr. 3. Geef aan welke ingangsspanning de LED brandt en bij welke niet.
b Leg m.b.v. de waarnemingen bij opdr. 3 en 4 uit wat voor invloed de referentiespanning heeft.
c Leg uit hoe je met een comparator elektronisch kunt schakelen.
d Wat doet een invertor met het signaal van de comparator?
e beantwoord de onderzoeksvragen.

het is natuurlijk uitgebreid, maar het is toch te maken voor jullie, of niet?
ik zou het erg op prijs stellen als jullie het vandaag nog af hebben..
:shock: thnx

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 juli 2005 - 22:48

Een comparator is een schakeling die twee spanningen met elkaar vergelijkt. Er is een +ingang en een -ingang. Als de +ingang hoger is dan de -ingang, dan is de uitgang hoog. Als de -ingang hoger is, dan is de uitgang laag.

Relais: elektromagnetische schakelaar, anders gezegd: elektromagneet die (een) kontakt(en) bedient.

Invertor: omkeerder. Ingang hoog --> uitgang laag, ingang laag --> uitgang hoog.

PS: dit soort vragen snap ik niet zo goed. Als je zo'n practicum moet doen dan is daar vantevoren toch wel les over gegeven? Of moet je in de tegenwoordige opleidingen alles zelf uitzoeken? Of heb je niet op zitten letten toen het werd uitgelegd?

jaja

jaja

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2005 - 21:50

PS: dit soort vragen snap ik niet zo goed. Als je zo'n practicum moet doen dan is daar vantevoren toch wel les over gegeven? Of moet je in de tegenwoordige opleidingen alles zelf uitzoeken? Of heb je niet op zitten letten toen het werd uitgelegd?

Dit zijn vrij standaar vragen in de natuurkunde ja. Staat ook in ieder leerboek.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures