Gyroscoop

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Gyroscoop

hallo mensen,

ik heb een technische vraag over de invloed van precessie op een gyroscoop.

In een vliegtuig zit namelijk een turn and bank indicator of een turn coordinator met het verschil dat de vrije as in een gyroscoop van de turn coordinator 30 graden gekanteld is zodat het apparaat ook de hoeveelheid yaw meet.

kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat als je de vrije as 30 graden kantelt het apparaat ook de "rate of yaw" meet.

en waarom precies een hoek van 30 graden.

alvast bedankt

Berichten: 2

Re: Gyroscoop

Hoi, Nick

Hoewel ik geen vliegnavigatie- ervaring heb, vermoed ik dat je met het begrip precessie heel dicht bij het probleem zit.

Als er namelijk enige wrijving of slijtage optreedt bij de cardanische ophanging van een gyrotol, zal er precessie optreden, als er een koerswijziging optreedt. Afwijkend van de Newtonse aktie is reactie- wetgeving is precessie een reactie welke 'haaks' op de veroorzakende aktierichting staat. Bij een vliegtuig dat gaat duiken, zal de gyroas dan een hierop haakse yaw- indicatie geven, welke dus sterk afhankelijk is van wrijving en/of slijtage van de ophanging.

Wat ik echter eerder zei, heb ik hierbij echter geen vaktechnische ervaring; Het kan ook zijn, dat er bewust een 'demping' is toegepast is om d.m.v. de daarbij toegestane precessiehoek een sterkere primaire asrichtinsstabiliteit te bewerkstelligen. Dit laatst heb ik experimenteel aangetoond in mijn youtube- filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=HA-DSApesqc

Misschien heb je hier wat aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Gyroscoop

ik heb een technische vraag over de invloed van precessie op een gyroscoop.

In een vliegtuig zit namelijk een turn and bank indicator of een turn coordinator met het verschil dat de vrije as in een gyroscoop van de turn coordinator 30 graden gekanteld is zodat het apparaat ook de hoeveelheid yaw meet.

kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat als je de vrije as 30 graden kantelt het apparaat ook de "rate of yaw" meet.

en waarom precies een hoek van 30 graden.
Volgens mij klopt er iets niet aan je vraag. Je lijkt er van uit te gaan dat 1 van beide instrumenten niet gevoelig is voor yaw:
30 graden kantelt het apparaat ook de "rate of yaw" meet.
Echter, beide instrumenten vertellen de vlieger iets over het aantal graden koersverandering per minuut, lees dus, ze meten dus een verandering-snelheid van de stand om de topas.

In de verouderde "turn and bank indicator" is de opgehangen met de draaias evenwijdig aan de dwarsas van het vliegtuig en verder en de tweede vrije as evenwijdig aan de langas. Hierdoor het instrument ongevoelig voor rol. Door de zelfde gyro langsaam achterover te laten "tilten" (kan geen Nederlands woord verzinnen) wordt de gyro gevoelig voor zowel yaw als rol. Door deze dubbele input ontstaat een snellere nauwkeurigere reaktie op een veranderde bocht snelheid.

Dat de hoek precies 30 graden is, is ook niet correct. De hoek ligt ergens rond de 30 graden. Vanaf die regio wordt de gyro gevoelig genoeg voor rol. Het mag best een paar graden meer of minder zijn, dat is verder een kwestie van het uiteindelijke instrument ijken.

Berichten: 2

Re: Gyroscoop

Hoi, Shimmy

Mijn dank voor jouw reactie.

Nu weet ik dat er bij de betreffende vlieg- bewegings indicatoren géén direct gebruik wordt gemaakt van de asrichtings stabiliteit van een gyroscoop (zoals bij een gyrokompas), maar van de secundaire precessie- eigenschap welke de meters aansturen.

Reageer