Springen naar inhoud

[wiskunde] hoek tussen vectoren bepalen...

• Log in om te kunnen reageren

JeanJean

JeanJean

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2009 - 00:15

vraag: Het punt a is bepaald door de vector LaTeX = LaTeX - 2LaTeX , het punt b door LaTeX = 2LaTeX +LaTeX . Het punt c ligt op de rechte ab tussen a en b met
LaTeX = 2LaTeX . Bepaal de hoek LaTeX .

Mijn oplosmanier:
LaTeX = {1,0,-2}
LaTeX = {0,2,1}
LaTeX = {1,2,z}

Nu is mijn eerste vraag nu al: kloppen deze drie coördinaatwaarden hierboven? En het vetgedrukte, is dat correct? Ik redeneer dat de x-coördinaat van c de x-coördinaat van vector a moet zijn, omdat de x-coördinaat van b niet van belang is. Bij de y-coördinaat volgt de zelfde redenering. Klopt dit?

Dank voor de hulp alvast

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 oktober 2009 - 09:42

Nu is mijn eerste vraag nu al: kloppen deze drie coördinaatwaarden hierboven?

c klopt niet.

Probeer eerst eens de vector LaTeX te bepalen (dit is de vector die van a naar b gaat).

JeanJean

JeanJean

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2009 - 09:52

c klopt niet.

Probeer eerst eens de vector LaTeX

te bepalen (dit is de vector die van a naar b gaat).

vector ab = {-1,2,3}. Alleen versta ik nu niet hoe ik daar vector c uit kan bepalen?

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2463 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2009 - 10:32

Je weet dat punt C op de rechte door A en B ligt, dus hoe ziet zo'n punt op op de rechte door A en B er uit? Hint: ga na hoe je, uitgaande van 2 bekende punten op een rechte, de steunvector en de richtingsvector van de rechte bepaalt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures