[scheikunde] aggregatietoestanden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 212

[scheikunde] aggregatietoestanden

Wanneer je nu bv. een proef hebt en die luidt de volgende:

"Los wat natriumcarbonaat op in water(verwarm even) en voeg vervolgens een HCl oplossing toe. "

Als je hiernu de reactievgl. van opschrijft krijg je dus het volgende:

Na2CO3 + 2HCl-----> 2NaCl+H2CO3

klopt dit??

Nu zit ook met de aggregatietoestanden in de knoop. Volgens mij zijn zowel natriumcarbonaat als HCl een oplossing met water dus gehydrateerd en de aggregatietoestand dus (aq). Maar hoe weet je nu wat de aggregatietoestanden zijn na de reactiepijl? Volgens mij gaat NaCl neerslaan en H2CO3 gasvormig zijn maar dit ben ik niet zeker.

Help??

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] aggregatietoestanden

bertb585 schreef:Na2CO3 + 2HCl-----> 2NaCl+H2CO3

klopt dit??
Ja hoor, dit klopt.
Nu zit ook met de aggregatietoestanden in de knoop. Volgens mij zijn zowel natriumcarbonaat als HCl een oplossing met water dus gehydrateerd en de aggregatietoestand dus (aq).
Je Na2CO3 was niet opgelost, want je gaat het oplossen staat er. Dus het natriumcarbonaat is een vaste stof.
Maar hoe weet je nu wat de aggregatietoestanden zijn na de reactiepijl? Volgens mij gaat NaCl neerslaan en H2CO3 gasvormig zijn maar dit ben ik niet zeker.
NaCl slaat niet neer. Het is hartstikke goed oplosbaar in water. Als zouten wel neerslaan kun je dat opzoeken via tabel 45A van Binas (of een vergelijkbare tabel). De meeste Cl--zouten zijn goed oplosbaar in water. Je mag opschrijven NaCl (aq) of Na+ (aq) + Cl- (aq).

Verder heb je koolzuur (H2CO3) aan de rechterkant. Dit is opgelost, maar zal uit elkaar vallen in H2O en CO2. Dit mag je dus alleen als H2CO3 (aq) schrijven als je er ook bij vermeldt dat het reageert tot H2O en CO2.

Dus nu krijg je twee mogelijkheden:
  1. Na2CO3 (s) + 2 HCl (aq)
    \(\rightarrow\)
    2 NaCl (aq) + H2CO3 (aq)

    H2CO3 (aq)
    \(\rightarrow\)
    H2O (l) + CO2 (g)
  2. Na2CO3 (s) + 2 HCl (aq)
    \(\rightarrow\)
    2 NaCl (aq) + H2O (l) + CO2 (g)
Kies zelf maar wat je prettig vindt. Je mag NaCl (aq) dus eigenlijk ook nog los schrijven als Na+ (aq) en Cl- (aq).

PS het pijltje maak je met:

Code: Selecteer alles

[tex]\rightarrow[/tex]

Reageer