[fysica] trillingen/golven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 71

[fysica] trillingen/golven

Weet iemand wat het verschil is tussen trillingen en golven?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [fysica] trillingen/golven

Een golf is een verstoring die zich bij veranderende tijd voortplant in de ruimte, een trilling is de verstoring als functie van de tijd in een punt. Als je bijvoorbeeld een steentje in het water gooit, dan zie je op het wateroppervlak een golf. Kijk je naar 1 punt van het wateroppervlak, dan zie je dat dat punt een trilling uitvoert.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] trillingen/golven

Een trilling is een beweging die zichzelf steeds herhaalt rondom een evenwichtsstand, zoals de rode zuiger links.

Een golf krijg je zodra vele punten in een ruimte samenhangend beginnen te trillen, zoals de luchtmoleculen in de cilinder. (volg maar eens één "molecuul")
Lwave_1_.gif
Lwave_1_.gif (46.42 KiB) 1645 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: [fysica] trillingen/golven

Natuurwetenschappen

III. Trillingen en golven

1.Wat is het verschil tussen een trilling en een golf?

2.Beschrijf de frequentie, periode en amplitude van een trilling mbv een tekening. Wat is de eenheid van elke grootheid (+ symbolen)

3.Beschrijf de golflengte, golfsnelheid en amplitude van een golf mbv een tekening.

4.Welke wiskundige relatie bestaat er tussen de golflengte, golfsnelheid en de frequentie? Noteer deze relatie in woorden en symbolen, met de bijhorende eenheden!

a.Een zeegolf verplaatst zich in 3 seconden over een afstand van 20 meter. De afstand tussen twee opeenvolgende golftoppen is 4 meter. Bereken de frequentie waarmee een stilliggend bootje op en neer beweegt.

b.De afstand tussen twee opeenvolgende golftoppen op zee is 7,5 m. De golftoppen leggen 12 m af in 4 s. Wat is de frequentie waarmee een boei op en neer gaat in dit water?

5.Wat is het verschil tussen een longitudinale en een transversale golf (+ tekening). Schrijf van elke golf een voorbeeld! Noteer ook het volledige webadres van een applet.

6.Wat is het verschil tussen mechanische en elektromagnetische golven. Bespreek de indeling van elektromagnetische golven en noteer telkens een toepassing of eventuele gevaren.

7.Wat is een geluidsbron?

8.Bespreek de werking van ons gehoor. (+ schets)

9.Schrijf de hoorbare trillingsfrequentie van een geluidsgolf voor een mens.

10.Wat was het effect van een reuzendrum in Londen?

11.Bespreek: Toonhoogte, toonsterkte en toonklank

12.Wat is verschil tussen Ultrasonen en infrasonen. Welke dieren communiceren op deze manier?

13.Beschrijf de volgende fenomenen:

a. buiging bij geluidsgolven.

b.Resonantie bij geluidsgolven.

14.Beschrijf het Dopplereffect.

-----------------------------

Dat is de cursus die ik heb gekregen, zonder antwoorden die ik zelf moet studeren,

Ik snap er niks van...

weet iemand waar ik een degelijk antwoord kan vinden op deze vragen, of een goede curus vind over dit onderwerp

of kan iemand hier me dit meer uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: [fysica] trillingen/golven

MatthiasR schreef:1) Dat is de cursus die ik heb gekregen, zonder antwoorden die ik zelf moet studeren,

2) Ik snap er niks van...

3) weet iemand waar ik een degelijk antwoord kan vinden op deze vragen, of een goede curus vind over dit onderwerp

of kan iemand hier me dit meer uitleggen?
1) Is dat een cursus met alleen maar vragen, en nergens geen beschrijvingen in functie van de bevraagde stof? Dat je een cursus zelf moet studeren is de bedoeling van een cursus.

2) Zolang je hier niets aan doet is dat logisch.

3) Op het net en in WIKIPEDIA vind je een reeds een hoop. Dan kan je nog vragen stellen over de dingen waar je strop valt.
Eric

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] trillingen/golven

3) Op het net en in WIKIPEDIA vind je een reeds een hoop. Dan kan je nog vragen stellen over de dingen waar je strop valt.
Als deze stof je niks zegt is een schoolboek (HAVO-niveau zo te zien) het best van al denk ik. Als je dit allemaal zonder basis van interent moet gaan plukken kom je er m.i. niet uit. "Systematische natuurkunde" lijkt me aanbevelenswaard. Tweedehands voor losse euro's te koop.

Waar je dan dat boek even niet kan volgen kunnen we prima helpen hier. Maar met die vragenlijst hierboven wordt deze topic noodzakelijkerwijs een complete minicursus middelbareschool-geluid, daar is geen beginnen aan. :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: [fysica] trillingen/golven

kmoet overmorgen mijn exame gaam aflegen :eusa_whistle:

en ik heb de leerstof sinds vrijdag ](*,)

btw, over mijn vorige topics ik ben tewetengekomen wat ik zocht: ik had het over het atoommodel van bohr

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] trillingen/golven

wat is dat voor een rare manier van doen? Dan heeft zo'n cursus toch totaal geen zin?

Hoe dan ook, met zo eens een specifiek punt waarop je vastloopt in je cursus hebben we je vlot verder geholpen als je het noodzakelijk voorafgaande maar beheerst. Bovenstaande lijst blijft anders onbegonnen werk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] trillingen/golven

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer