Springen naar inhoud

Thymustransplantatie

• Log in om te kunnen reageren

Marie-Astrid

Marie-Astrid

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2009 - 12:09

Hallo!

Weet iemand soms waarom men bij thymustransplantatie het thymusweefsel van zowel de donor als de donor's moeder onderzoekt? (Waarom moet men de moeder nog onderzoeken? en de vader dan? )

Thymus Transplantation
Thymus transplantation is done using allogeneic cultured postnatal tissue from unrelated donors. Thymus tissue, the donor, & donor's mother are screened for safety. Approximately 2-3 weeks post-harvest thymus slices are transplanted into the recipient's quadriceps. Dose is number of grams of transplanted tissue divided by the recipient's weight in kilograms. Minimum dose is 4 g/m2. Maximum dose is 18g/m2. At time of transplantation, a skin biopsy is obtained to look for preexisting T cells. 2-3 months post-transplant allograft biopsy is done to evaluate for thymopoiesis & graft rejection. At time of biopsy, a skin biopsy is done to look for T cell clonal populations. Post-transplant, subjects are followed by routine research immune evaluations, using blood samples.

http://clinicaltrial...how/NCT00576407

alvast bedankt!
M.A.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marie-Astrid

Marie-Astrid

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2009 - 13:24

En weet soms iemand waarom de thymusstukjes dan net in de m.quadriceps moeten getransplanteerd worden?
En groeit die thymus dan verder in de m.quadriceps van onze patiŽnt?
Ik kan het echt niet vatten...

Groetjes,
MA

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2009 - 20:37

Weet iemand soms waarom men bij thymustransplantatie het thymusweefsel van zowel de donor als de donor's moeder onderzoekt? (Waarom moet men de moeder nog onderzoeken? en de vader dan? )

Uit een eerdere studie van dezelfde onderzoeker (Blood 2003)
Thymus donor inclusion and exclusion criteria
Donors of thymic tissue were infants younger than 6 months of age who underwent corrective cardiac surgery for which thymus tissue was excised by the surgeon to expose the operative field.

Donoren zijn dus baby's. Screenen van de moeder zal dus wel gebeuren ivm evt. intra-uteriene infecties en van-moeder-op-kind overgedragen infecties.

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2009 - 20:56

En groeit die thymus dan verder in de m.quadriceps van onze patiŽnt?

In dit artikel (New England Journal of Medicine 1999 341:1180-1189)
http://content.nejm....9d83565c932f#F2
is een biopt te zien 10 weken na de transplantatie. Het gedraagt zich blijkbaar als een normale thymus.

Waarom deze spier als gebruikt wordt, staat niet duidelijk omschreven. Blijkbaar zijn ze dat al >10 jaar zo gewend. Ik neem aan dat het in een spier gedaan wordt, omdat spieren goed doorbloed zijn. Deze spier... misschien omdat het een grote, goed bereikbare spier is?

Marie-Astrid

Marie-Astrid

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2009 - 10:02

heel erg bedankt voor de reactie!

Bij de behandeling van het DiGeorge Syndroom zijn eveneens de parathyroidklieren afwezig / onderontwikkeld; daarom zal men de patiŽnt behandelen met Calcium (want bijschildklier zorgt voor de productie van PTH en dit hormoon verhoogt de calciumspiegel in het bloed. Als de bijschildklier afwezig is /onderontwikkeld, wordt er minder/geen PTH geproduceerd dus zal de patiŽnt aan hypocalcemie leiden. ) en vitamine D voor betere opname van calcium.

Nu vraag ik me af of de patiŽnt in kwestie dan ook geen magnesiumtekort heeft, want de bijschildklier regelt toch ook de magnesiumbalans in het lichaam? Of wordt dit ook nog door andere organen geregeld?
Want in de bronnen die ik geraadpleegd heb, wordt bij de behandeling van het Di George Syndroom geen aandacht besteed aan de magnesiumbalans.

grtjs

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5814 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2009 - 10:50

Want in de bronnen die ik geraadpleegd heb, wordt bij de behandeling van het Di George Syndroom geen aandacht besteed aan de magnesiumbalans.

Klik.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures