[natuurkunde] u = i x r, r = u / i etc....

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[natuurkunde] u = i x r, r = u / i etc....

Hallo,

ik zit vast bij een vraag over elektra, er wordt gevraagd om spanning te berekenen op verschillende punten bij de volgende situatie (probeer je even voor te stellen hoe de stroomkring eruit ziet):

U1 (de spanningsbron) = 15 v

er zijn in de stroomkring 3 weerstanden in serie geschakeld, alle 3 zijn ze 1 kilo ohm.

Je hebt dus de volgende weerstanden: R1 = 1k ohm, R2 = 1k ohm, R3 = 1k ohm

R3 zit het dichts bij de plus, R2 zit tussen R1 en R3, en R1 zit bij de minkant van de stroomkring.

Het punt tussen de minpool en R1 heet A, het punt tussen R1 en R2 heet B, het punt tussen R2 en R3 heet C, en het punt tussen R3 en de pluspool heet D

Nou wordt er gevraagd: De spanning als je een multimeter tussen punt A en B zou zetten, punt C en A, punt A en D, punt C en B, punt D en B en punt D en A

Dus je moet berekenen: Uab, Uca, Uad, Ucb, Udb, Uda

Ik heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken :eusa_whistle: , aangezien ik geen waarde voor I heb..

Wie kan mij helpen?

edit: ik zie net dat ik het onderwerp niet tussen haakjes ervoor heb gezet, excuses hiervoor, maar ik kan maar niet vinden hoe ik dit kan wijzigen? of kan alleen een mod dit doen?

Opgelost.....jvdv

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] u = i x r, r = u / i etc....

De waarde van I kun je gewoon uitrekenen. De totale spanning deel je door de totale weerstand, en voila.

Bovendien heb je de waarde van I helemaal niet nodig. De spanning verdeelt zich naar evenredigheid over de weerstandswaarden. En aangezien die allemaal gelijk zijn is dit niet zo'n erg moeilijke opgave.

Berichten: 12

Re: [natuurkunde] u = i x r, r = u / i etc....

klazon schreef:De waarde van I kun je gewoon uitrekenen. De totale spanning deel je door de totale weerstand, en voila.

Bovendien heb je de waarde van I helemaal niet nodig. De spanning verdeelt zich naar evenredigheid over de weerstandswaarden. En aangezien die allemaal gelijk zijn is dit niet zo'n erg moeilijke opgave.
Maar ik snap nog niet helemaal hoe je dat kunt uitrekenen zonder I.

ik ben volgens mij veels te moeilijk aan het denken..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [natuurkunde] u = i x r, r = u / i etc....

serieweerstanden delen de spanning naar rato van hun weerstand. Alledrie je weerstanden zijn even groot, dus over elke weerstand valt evenveel spanning. Die verhouding van de spanningsval hangt niet af van de stromsterkte (want die is voor seriewerstanden per definitie gelijk)

zou je twee weerstanden in serie hebben van 4 resp 8 ohm, dan valt over de eerste 4/(4+8) deel van de aangelegde spanning, over de andere 8/(4+8) deel.

heb je moeite om je zoiets voor te stellen, dan zou je een schitterende applet kunnen downloaden waarin je zelf heel simpel realistisch lijkende schakelingen kunt bouwen. (mijn vmbo-2ers zijn er in no-time mee weg):

http://phet.colorado.edu/new/get_phet/simlauncher.php

Je krijgt dan een overzicht met beschikbare programma’s,

· kies daar uit de lijst:: Circuit Construction Kit, (AC+DC) Virtual Lab Version

kun je dit schakelingetje nabouwen, met stroom- en spanningsmeters van alles opmeten, en van alles variëren aan wwerstanden, spanningsbronnen etc. en de gevolgen daarvan aflezen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: [natuurkunde] u = i x r, r = u / i etc....

Ik zal proberen zelf iets te verzinnen (ik kan niet meer editten op de een of andere manier, dus dan maar een nieuwe reply):

De spanning tussen A en D is volgens mij gewoon 15 volt, omdat de stroom dan gewoon door de multimeter kan en niet door de weerstanden hoeft, correct?

Tussen punt A en B zal een spanning gaan die eerst door 2000 ohm is gegaan (klopt dit?), hoe kom ik achter deze spanning?

Tussen punt D en C, zal dit ook 15 volt zijn? of zal dit ook een spanning zijn waar rekening gehouden moet worden met 2000 ohm weerstand?

Tussen punt a en c zal waarschijnlijk rekening gehouden moeten worden met een weerstand van 1000 ohm, klopt?

Spanning tussen punt C en B zal een spanning zijn waarbij rekening moet worden gehouden 2000 ohm of 1000 ohm?

En spanning tussen B en D zal dan een spanning zijn waarbij rekening gehouden moet worden met 1000 ohm weerstand, of niet?

Hoe kom ik nou achter de spanning en klopt het wat ik hier allemaal zeg?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [natuurkunde] u = i x r, r = u / i etc....

Mijn uitleg hierboven gezien (volgens mij zat jij al lang te typen terwijl ik plaatste) ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [natuurkunde] u = i x r, r = u / i etc....

koent.gif
koent.gif (19.46 KiB) 798 keer bekeken


(NB: de drie weerstandjes zijn identiek)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] u = i x r, r = u / i etc....

De spanning tussen A en D is volgens mij gewoon 15 volt, omdat de stroom dan gewoon door de multimeter kan en niet door de weerstanden hoeft, correct?
Met zo'n insteek zit je inderdaad te ingewikkeld te denken.

De stroom gaat niet door de multimeter, maar blijft gewoon door de weerstanden lopen. De meter meet alleen maar het spanningsverschil tussen twee punten. (is niet helemaal waar, want er loopt ook een heel klein stroompje door de meter, maar dat is verwaarloosbaar)

Andere benadering:

Omdat de weerstanden in serie staan loopt door alle 3 dezelfde stroom. Laten we die I noemen.

Alle weerstanden zijn gelijk. Dus kun je stellen:

I veroorzaakt over R1 een spanning van x volt

I veroorzaakt over R2 een spanning van x volt

I veroorzaakt over R3 een spanning van x volt.

x + x + x = 15 volt. Dus x is.....?

Reageer