Springen naar inhoud

[scheikunde] tenside in vaste vorm

• Log in om te kunnen reageren

jelleb

jelleb

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2009 - 13:16

Beste forumleden,

Voor ons profielwerkstuk oriŽnteren wij onze op oppervlaktespanning en oppervlakte-actieve stoffen (tensiden). Tensiden verlagen de oppervlakte spanning en vanwege deze eigenschap willen we de stof graag gebruiken.

De meeste tensiden die we vinden zijn in vloeibare vorm. Zijn er ook tensiden in vaste vorm? Of is het mogelijk om vloeibare tensiden in vaste vorm om te zetten? Onze voorkeur heeft de tenside: natriumlaurylethersulfaat .

Ik ben benieuwd of jullie ons zouden kunnen helpen.

Bij voorbaat dank!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 oktober 2009 - 13:34

Als een stof vloeibaar is bij kamertemperatuur valt daar niet veel aan te veranderen. Het gemakkelijkst is dan om gewoon een andere stof te pakken. SDS (natrium dodecylsulfaat of natrium laurylsulfaat) is wťl een vaste stof bij kamertemperatuur.

Waarom precies heeft de genoemde oppervlakte-actieve stof jullie voorkeur?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

jelleb

jelleb

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2009 - 13:55

Hoi Marko,

Bedankt voor je snelle reactie!

Natriumlaurylethersulfaat heeft onze voorkeur, aangezien deze de huid niet irriteert, SDS (natrium dodecylsulfaat of natrium laurylsulfaat) irriteert veel meer als ik het goed begrijp. Is er misschien een andere tenside die vast is en niet irriteert?

Ik ben benieuwd!

Veranderd door jelleb, 12 oktober 2009 - 13:56

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 oktober 2009 - 14:18

In hoeverre deze stoffen de huid irriteren hangt erg af van de concentratie. Ook natrium laurylehtersulfaat irriteert de huid, in ieder geval in de geconcentreerde vorm.

In het algemeen moet je er van uitgaan dat oppervlakte-actieve stoffen in meer of mindere mate de huid irriteren.

jelleb

jelleb

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 08:51

Beste Marko,

Nogmaals bedankt voor je snelle reactie! Het is inderdaad erg handig voor ons dat er ook tensiden is vaste vorm zijn. Als ik op internet kijk of in het lab bij ons op school zien we dat we alleen opgeloste tensiden hebben. Hebben jullie misschien een idee hoe je dit in vaste vorm krijgt?

Alvast bedankt!

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 09:24

Je zou de zuivere stof (via school) kunnen proberen te bestellen bij een leverancier als Boom chemicaliŽn.

jelleb

jelleb

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 09:52

Beste Marco,

Bedankt voor je reactie. Is er geen manier om een tenside als oplossing in te dampen? Indien dit niet mogelijk is, lijkt het me inderdaad het beste om het bij een bedrijf als Boom te bestellen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 11:18

Een beetje meer informatie, ook over de achtergrond van jullie project, zou handig zijn. Ik kan van hieruit niet zien wat jullie hebben staan en hoe goed die oplossingen nog zijn. Hoe dan ook lijkt het me het makkelijkst om het gewoon te laten bestellen. Je kunt best water indampen, maar dat kan een hele tijd duren en dan weet je nog niet met zekerheid wat er is overgebleven.

Overigens, aangezien het hier over schoolwerk gaat, is dit topic verplaatst naar "Huiswerk & Practica"

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures