beenverlenging en nieuwe technieken in toekomst

Moderator: ArcherBarry

beenverlenging en nieuwe technieken in toekomst

Hoi

Ik heb een heel erg complex over mijn benen. Ik ben hier de hele dag mee bezig, in verhouding tot mijn gehele lichaam heb ik namelijk heel korte benen. Ik vind het echt heel vervelend, maar besef ook dat de enigste methode nu nog is met botten breken enzovoorts, dit neemt letetrlijk jaren in beslag en heeft teveel risico's voor iets cosmetisch ( vind ik). Ik zou echt zo blij zijn als er ooit een techniek werd bedacht in de wetrenschap waardoor de drempel kleiner werd om ook om cosmetische redenen je benen te kunnen verlengen.

Wie weet er sites waar ik hietr informatie over kan vinden, dus over de ontwikkelingen op dit gebied, en denken jullie dat het uberhaupt reeel is dat ik hoop op vernieuwe technieken binnen een jaar of 15?

Zou het wellicht kunnen dat de bestaande techniek die er bestaat wordt verbeterd, door ervaring enzovoorts, waardoor eht een wat minder ingrijpende operatie wordt?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met info over technieken op dit gebied in de toekomst.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: beenverlenging en nieuwe technieken in toekomst

Het verlengen van botten is iets wat nu eenmaal een grote ingreep is. Ik verwacht wel dat de techniek wordt geperfectioneerd, echter er zal altijd jaren overeen gaan. Dit is simpelweg zo omdat de pezen spieren en huid tijd moeten hebben om aan de nieuwe lengte te wennen.

In een hele hele hele verre toekomst zie ik het mogelijk dat er een stel nieuwe benen worden gemaakt door middel van kloon processen. Hiervoor moet wel eerst het gen dat verantwoordelijk is voor korte benen worden gerepareerd. Echter als men zo ver is dat dit kan, dan zal een bastila (of in een nog eerder stadium) op eventuele genetische afwijken worden gecontroleerd en dan heeft men überhaubt bovenstaande probleem niet meer.

Dus om een lang verhaal kort te maken. Ik verwacht geen nieuwe technieken. De huidige technieken zullen worden geperfectioneerd.
"Meep meep meep." Beaker

Re: beenverlenging en nieuwe technieken in toekomst

Ik hoorde ook van een vriend iets, maar dat heeft niet zoveel met het verlengen van botten op zich te maken, maar als iemand dus nog maar 1 been heeft bijvoorbeeld, kunnen ze op de een of andere manier ( ook iets met DNA) dat been dus namaken en aan het lichaam vastmaken, waardoor dat been dat ze hebben nagemaakt dus zegmaar ook echt van vlees is en bloed enzo. En door een of andere robot techniek kan dus het oorsprongkelijke been heel natuurgetrouw worden nagebootstst in het lopen ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: beenverlenging en nieuwe technieken in toekomst

Uhm ja, je zou je benen kunnen laten amputeren en er geavanceerde prothesen voor in de plaats laten zetten... :shock: ;)

Ik denk alleen niet dat je verzekering dat vergoedt...
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: beenverlenging en nieuwe technieken in toekomst

dat nooit!! Lijkt me niet zo'n pretje ook als je 's avonds gaat slapen en je zet ze af en je partner ziet het! Nee de manier waarop je je benen kunt laten verlengen op dit moment zal ik niet laten doen! Ik hoop dat er een wetnschappelijk medisch wondertje gebeurd, waardoor ik op een makkelijkere manier ooit nog langere benen kan krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: beenverlenging en nieuwe technieken in toekomst

kun je je arm laten verlengen voor cosmetische redenen? en gaat dat in een maal voor 2cm?

Re: beenverlenging en nieuwe technieken in toekomst

ik heb op het internet wel gelezen dat je je armen kunt laten verlengen.

Maar waarom wil je je armen voor twee cm laten verlengen?

Re: beenverlenging en nieuwe technieken in toekomst

Beenderen verlengen is niet gebruikelijk binnen de orthopedie. Het is wel mogelijk, maar je moet dan niet denken aan lengtes van meer dan 10 cm. Verder is het een proces dat jaren kan duren. Er worden pinnen door je botten geboord, die buiten door de huid heen steken. Daar bouwen ze een stellage omheen, die je door middel van draaien aan een wieltje per dag een kwart millimiter uit kunt rekken. Je bot wordt gebroken en terwijl het aangroeit, trek je het dus uit elkaar met de stellage.

Bijkomend is een groot infectierisico, waar je je been mee kunt verliezen. Om dit tegen te gaan moet je antibiotica gebruiken, dat ook vervelende bijwerkingen kan geven. De operatie op zich kan al zorgen dat je komt te overlijden, hoe klein dat risico ook is. Verder hou je vervelende littekens op je benen over, als de pinnen eruit zijn en je moet niet rekenen dat de tijd met die steigers om je benen een leuke zal zijn. Je kunt dan niet veel doen.

Niet echt een optie dus. Vaak zijn er mensen met beenlengteverschil, die daar last hiervan krijgen, maar zelfs dan wordt het niet veel toegepast. In de VS kan alles voor geld, dus dat ook...

In de toekomst gaan we naar bottransplantaties en stamceltransplantaties toe. Men kan nu tegenwoordig in laboratoria bot groeien en transplanteren uit andere plaatsen uit het lichaam. Dit wordt nu geperfectioneerd. Ik zie in de toekomst gebeuren dat benen hiermee eventueel verlengd kunnen worden, maar er blijven nu eenmaal grove behandelingsrisico's bestaan. Aan een gezond lichaam moet je niet sleutelen!

Ik heb ook mijn gebreken, maar ik neem ze voor lief... Misschien moet je ook anders de wereld in kijken en besluiten om je lichaam intact te laten, nu alles het doet zoals je wilt...

Berichten: 133

Re: beenverlenging en nieuwe technieken in toekomst

Kun je ook aangeven hoe groot je benen zijn en hoe groot je lichaam is? Misschien denk je psychologisch dat je benen te kort zijn terwijl ze gewoon normaal zijn?
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!

Berichten: 1

Re: beenverlenging en nieuwe technieken in toekomst

Even kort voorstellen ....

Mijn naam is Orily Adyns, ben 19 jaar en heb op 3 oktober 2002 een beenverlenging ondergaan.

Voor mijn leeftijd was ik erg klein, ben namelijk aan 12 jaar gestopt met groeien. Toen was ik 1.42 m groot. Velen onder jullie vinden dat misschien geen drama, maar ik werd vooral vroeger veel uitgelachen op school :shock: .

Groeihormonen gingen niet meer helpen, daar was het te laat voor, dus dan kwam de optie om een beenverlenging te ondergaan.

Lang heb ik er eigenlijk niet over na moeten denken, ik wou absoluut groter zijn, dus de beslissing was vlug genomen ....

Mijn beide onderbenen werden gebroken en er werd een frame nl. het ilizarov - frame genaamd op mijn benen geplaatst. Na een paar weken kon ik beginnen met het verlengen ... dag per dag 1 millimeter !!!!

Na 3 maanden was ik 9 cm groter ;) ;) !!!!!!

Natuurlijk heeft het veel inspanning en tijd gevraagd, niet alleen van mezelf maar ook van mijn ouders, broer, familie.

Iedere dag moest er iemand paraat staan omdat ik sterk afhankelijk was van iedereen.

Alles moest ik opnieuw leren, stapje per stapje terug leren lopen :?:

Het verlengen zelf deed op zich geen pijn maar het revalideren dan weer wel, wat normaal is.

Uit reacties van anderen kan ik heel wat uitmaken op dit forum, sommigen vinden het de moeite niet, een te lange lijdensweg, denken dat ze het niet aan kunnen ..... dat waren al vragen die ik ook had maar toch ben ik ervoor gegaan omdat ik het echt wou.

Nu drie jaar later heb ik er nog geen seconde spijt van gehad .... ook al ben ik na een proces van bijna 3 jaar nog aan het herstellen.

Enkele nadelen kunnen voor heel wat parten zorgen !!!!!!!

Als jullie mijn ervaring willen nalezen dan kan dit op deze site :

http://groups.msn.com/beenverlengingAt of http://www.freewebs.com/beenverlenging

Reacties zijn altijd welkom hier op het forum ofwel in mijn gastenboek op mijn tweede site.

Tot gauw !!!!!!!

:wink: Vriendelijke Groetjes van Orilytjeuh :wink:

Re: beenverlenging en nieuwe technieken in toekomst

Hoi!

Ik ben Miranda en ben 21 jaar. Een aantal jaar terug, 4 jaar om precies te zijn, heb ik een beenverlenging gehad aan m'n rechterbovenbeen. Voor die tijd heeft de huisarts en de fysiotherapeute het altijd ontkend. Totdat ik (en m'n moeder) er op stonden dat we doorverwezen zouden worden, want dit ging niet langer. Ik ben namelijk ook aan m'n rug geopereerd toen ik klein was, en ik moet erbij zeggen dat het half al een wonder is dat ik uberhaupt nog kan lopen, maar dat terzijde.

In het ziekenhuis bleek dat ik inmiddels al met een verschil van 3 centimeter liep. Ik kreeg aangepaste schoenen aangemeten, wat vond ik die verschrikkelijk zeg! Toen uiteindelijk mij de keuze voor een operatie werd voorgelegd heb ik er geen seconde over getwijfeld en gedaan, inmiddels was ook het verschil al toegenomen.

Ik ben eigenlijk heel nieuwschierig hoe andere mensen een beenverlenging aan hun bovenbeen hebben ervaren. Op internet kom vind ik eigenlijk alleen verhalen over de Ilizarov-methode tegen. Mijn beenverlenging is gedaan met een enkelzijdige externe fixateur.

Ben je hier ook mee behandeld en wil je je ervaringen met mij delen? Mail mij!

XXXXXX

edit mod (Lala): Niet email dus. Gelieve even de regels door te nemen, daarin staat dat het gebruik van emailadressen niet is toegestaan (ook voor je eigen spamveiligheid).

Re: beenverlenging en nieuwe technieken in toekomst

*gast_Miranda_* schreef:Hoi!

Ik ben Miranda en ben 21 jaar. Een aantal jaar terug, 4 jaar om precies te zijn, heb ik een beenverlenging gehad aan m'n rechterbovenbeen. Voor die tijd heeft de huisarts en de fysiotherapeute het altijd ontkend. Totdat ik (en m'n moeder) er op stonden dat we doorverwezen zouden worden, want dit ging niet langer. Ik ben namelijk ook aan m'n rug geopereerd toen ik klein was, en ik moet erbij zeggen dat het half al een wonder is dat ik uberhaupt nog kan lopen, maar dat terzijde.

In het ziekenhuis bleek dat ik inmiddels al met een verschil van 3 centimeter liep. Ik kreeg aangepaste schoenen aangemeten, wat vond ik die verschrikkelijk zeg! Toen uiteindelijk mij de keuze voor een operatie werd voorgelegd heb ik er geen seconde over getwijfeld en gedaan, inmiddels was ook het verschil al toegenomen.

Ik ben eigenlijk heel nieuwschierig hoe andere mensen een beenverlenging aan hun bovenbeen hebben ervaren. Op internet kom vind ik eigenlijk alleen verhalen over de Ilizarov-methode tegen. Mijn beenverlenging is gedaan met een enkelzijdige externe fixateur.

Ben je hier ook mee behandeld en wil je je ervaringen met mij delen? Mail mij!

xxxxxxxxxxxx
Kan je wel sporten? dus zware belasting van de benen, zoals hardlopen, basketballen of verspringen? Ben je niet veel minder lenig geworden? Je rekt je spieren nml. ook uit..?

Berichten: 1

Re: beenverlenging en nieuwe technieken in toekomst

hey, ik heb namelijk hetzelfde probleem...korte benen en lange romp...ben daar ook elke dag mee bezig, het is zo frustrerend. ik had nog nooit iemand met hetzelfde probleem tegengekomen, en als ik op straat loop of op 't werk, overal waar er mensen zijn, let ik altijd op hun romp- en beenlengte, en vraag ik me altijd af waarom ik de enige hier met dit probleem ben. ik zou echt eens willen weten aan wat dit ligt. en ik zoek al jaren op internet achter nieuwigheden...pillen, zolen die de groei zouden stimuleren,....helaas bestaan er geen wondermiddelen...operatie zie ik echt nie zitten, want ik ben nog maar 23 jaar, en als ik dan achter de operatie minimum 2 jaar stil moet zitten en geen normaal leven kan leiden, zal ik nog meer depressief worden dan nu.

om een voorbeeld te geven...als ik neerzit, ben ik bijna altijd een kop groter dan iedereen, terwijl ik maar 1m60 ben...dus als ik neerzit is da ook niet comfortabel want ik zit zo hoog en gevolg ervan heb ik dan vaak last van mijn schouders of rug door veel voorover moeten buigen.

ik wou gewoon es reageren op je bericht om te zeggen dat je niet alleen bent en ik begrijp volledig wat je doorstaat.

groetjes

Berichten: 3

Re: beenverlenging en nieuwe technieken in toekomst

*gast_Miranda_* schreef:Hoi!

Ik ben Miranda en ben 21 jaar. Een aantal jaar terug, 4 jaar om precies te zijn, heb ik een beenverlenging gehad aan m'n rechterbovenbeen. Voor die tijd heeft de huisarts en de fysiotherapeute het altijd ontkend. Totdat ik (en m'n moeder) er op stonden dat we doorverwezen zouden worden, want dit ging niet langer. Ik ben namelijk ook aan m'n rug geopereerd toen ik klein was, en ik moet erbij zeggen dat het half al een wonder is dat ik uberhaupt nog kan lopen, maar dat terzijde.

In het ziekenhuis bleek dat ik inmiddels al met een verschil van 3 centimeter liep. Ik kreeg aangepaste schoenen aangemeten, wat vond ik die verschrikkelijk zeg! Toen uiteindelijk mij de keuze voor een operatie werd voorgelegd heb ik er geen seconde over getwijfeld en gedaan, inmiddels was ook het verschil al toegenomen.

Ik ben eigenlijk heel nieuwschierig hoe andere mensen een beenverlenging aan hun bovenbeen hebben ervaren. Op internet kom vind ik eigenlijk alleen verhalen over de Ilizarov-methode tegen. Mijn beenverlenging is gedaan met een enkelzijdige externe fixateur.

Ben je hier ook mee behandeld en wil je je ervaringen met mij delen? Mail mij!

XXXXXX

edit mod (Lala): Niet email dus. Gelieve even de regels door te nemen, daarin staat dat het gebruik van emailadressen niet is toegestaan (ook voor je eigen spamveiligheid).
Hey Miranda,

Ik ben Anne, 30 jaar. In juli/augustus dit jaar krijg ik ook een bovenbeen verlenging doormiddel van een externe fixatuur.

Weet jij hoe jouw methode heet? Had je veel complicaties/ pijn?

Ik heb ongeveer 3,5-4 cm been lengte verschil en draag nu ook aangepaste schoenen.

Had in 2009 een ongeluk waardoor mijn bovenbeen verbrijzeld werd en uiteindelijk bot afstierf door ontsteking.

Ben heel erg benieuwd naar jou ervaringen ;)

Berichten: 3

Re: beenverlenging en nieuwe technieken in toekomst

Orilytjeuh schreef:Even kort voorstellen ....

Mijn naam is Orily Adyns, ben 19 jaar en heb op 3 oktober 2002 een beenverlenging ondergaan.

Voor mijn leeftijd was ik erg klein, ben namelijk aan 12 jaar gestopt met groeien. Toen was ik 1.42 m groot. Velen onder jullie vinden dat misschien geen drama, maar ik werd vooral vroeger veel uitgelachen op school :P .

Groeihormonen gingen niet meer helpen, daar was het te laat voor, dus dan kwam de optie om een beenverlenging te ondergaan.

Lang heb ik er eigenlijk niet over na moeten denken, ik wou absoluut groter zijn, dus de beslissing was vlug genomen ....

Mijn beide onderbenen werden gebroken en er werd een frame nl. het ilizarov - frame genaamd op mijn benen geplaatst. Na een paar weken kon ik beginnen met het verlengen ... dag per dag 1 millimeter !!!!

Na 3 maanden was ik 9 cm groter ;) :P !!!!!!

Natuurlijk heeft het veel inspanning en tijd gevraagd, niet alleen van mezelf maar ook van mijn ouders, broer, familie.

Iedere dag moest er iemand paraat staan omdat ik sterk afhankelijk was van iedereen.

Alles moest ik opnieuw leren, stapje per stapje terug leren lopen :!:

Het verlengen zelf deed op zich geen pijn maar het revalideren dan weer wel, wat normaal is.

Uit reacties van anderen kan ik heel wat uitmaken op dit forum, sommigen vinden het de moeite niet, een te lange lijdensweg, denken dat ze het niet aan kunnen ..... dat waren al vragen die ik ook had maar toch ben ik ervoor gegaan omdat ik het echt wou.

Nu drie jaar later heb ik er nog geen seconde spijt van gehad .... ook al ben ik na een proces van bijna 3 jaar nog aan het herstellen.

Enkele nadelen kunnen voor heel wat parten zorgen !!!!!!!

Als jullie mijn ervaring willen nalezen dan kan dit op deze site :

http://groups.msn.com/beenverlengingAt of http://www.freewebs.com/beenverlenging

Reacties zijn altijd welkom hier op het forum ofwel in mijn gastenboek op mijn tweede site.

Tot gauw !!!!!!!

:wink: Vriendelijke Groetjes van Orilytjeuh :wink:
Hoi Orily,

Ik ben 30 en heb in juli/augustus dit jaar een beenverlenging aan mijn bovenbeen. Nu ben ik heel erg benieuwd naar jouw herstel. Je schrijft dat je nog steeds aan het herstellen bent kun je mij vertellen wat dit herstellen inhoud? heb je ook nog veel last/pijn?

Ik had in augustus 2009 een ongeluk waardoor mijn bovenbeen verbrijzeld werd. sindsdien ben ik ook aan het herstellen wat vooral fysio inhoud en nu dus ook de beenverlenging. Kan nog steeds niet grote afstanden zonder krukken lopen wegens te veel pijn. Ik hoop dat ik na de beenverlenging hier minder last van zal hebben.

Ik weet dat ik nooit meer normaal zal kunnen functioneren maar zou toch echt graag weer zonder krukken en pijn willen lopen.

Groetjes Anne

Gesloten