Springen naar inhoud

Fractal's programmeren, vb.net?

• Log in om te kunnen reageren

Arcnon

Arcnon

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 14:49

Hallo Mensen,

Ik ben een middelbaarscholier, 6VWO, en moet een profielwerkstuk maken. Ik heb besloten als onderwerp Fractals te kiezen. We moeten een praktisch stuk uitvoeren en daarvoor wilde ik graag proberen zelf een fractal(de mandelbrot of julia) te programmeren. Ik heb niet erg veel kennis van programmeren, maar ik ken de basis principes die ik mezelf heb aangeleerd via internet. Momenteel zit ik vast bij het visueel weergeven van de fractal, zoals het onderwerp van dit bericht al zegt ik programmeer in VB.Net. Wat ik tot nu toe heb weten te doen(voor de mandelbrot) is het volgende:

- Met complexe getallen kunnen rekenen in het programma, ik heb zv(vorige complexe getal) zn(nieuwe complexe getal) en c gedefinieerd.
- Het invoeren van het aantal iteraties en startwaarden voor c.

Nog niet veel dus. Ik zit vast bij het herhalen van de stappen die de computer moet uitvoeren voor het berekenen van alle punten die buiten de mandelbrot verzameling liggen. Ik gebruik nu:

''Code"
dim g as Graphics
dim mypen as new Pen(Color.White)

g.FromHwnd(Panel1.Handle)

For i = 1 to 2 ^ n-1

zn = zv * zv + c

graphics.drawrectangle(mypen, Ctype(zn + panel1.width/2, single),Ctype(zn + panel1.height/2, single),1,1)

zv = zn

Next i

''Code"

Volgens mij klopt hier helemaal niets van, want telkens als deze handeling aan te pas komt dan geeft de computer een fout aan. Er is dan een 'overloop' fout opgetreden. Misschien bezit ik nog te weinig kennis over de mandelbrot verzameling en/of programmeren en klopt er helemaal niets van bovenstaande code. Misschien hebben jullie tips wat ik moet veranderen, of moet ik 'overstappen' naar een andere programmeertaal, of misschien toch nog eens de mandelbrot verzameling eerst eens goed bestuderen? Misschien weet iemand een goede link of boek waarin de basis van fractalprogrammeren in staat?

Alvast bedankt,

Willem :eusa_whistle:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Arcnon

Arcnon

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2009 - 18:40

Hallo,

Ik wilde graag nog even ("trots" :eusa_whistle:) een plaatje posten. Mijn programmaatje dat ik heb gemaakt kan inmiddels de mandelbrot verzameling en julia verzamelingen weergeven en inzoomen. Daarnaast heb ik een systeem bedacht waarmee ik met het programma afbeeldingen kan opslaan die een veel grotere resolutie hebben dan het scherm. Hierdoor heeft de afbeelding veel meer details. Ik heb er bijvoorbeeld een van 10000x10000 pixels.

Dit is een stuk daarvan (1440x900) :

http://img5.imagesha...delbrotwprg.jpg

In mijn ogen is mijn doel meer dan geslaagd.
Hulp op bovenstaand stuk is dus niet meer nodig.

Groeten,

Willem

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 november 2009 - 18:44

Ziet er heel goed uit, mooi dat het je gelukt is ondanks de weinige (eh... gebrek aan) reacties hier!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures