Springen naar inhoud

[natuurkunde] bepalen van de spankracht tussen 2 karretjes


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Painore

    Painore


  • >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 16:44

Hallo,

Ik heb de volgende situatie:

Geplaatste afbeelding
De blokjes moeten karrtjes voorstellen.
A=45kg B=50kg

Nu is de vraag: bereken de spankracht in het touw.

Wat ik al heb gedaan:
1. Ftrek,x=cos(30)*150=129,9N
2. Fres=Ftrek,x-Fwr=129,9-25=104,25N
3. F=m*a=(45+50)*a -> a=F/m=104,25/95=1,1 m/s

En hoe ga ik nu verder?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Mvg,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44875 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 16:50

werkt die wrijvingskracht alleen op het achterste blokje??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

Painore

    Painore


  • >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 16:55

Dat kan ik niet met zekerheid zeggen, dit is alles wat ik heb. Maar ik neem aan dat de 25N de totale wrijvingskracht is, dus beide blokjes samen.

#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44875 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 17:03

dat maakt het lastiger.

nemen we aan dat beide blokjes van hetzelfde materiaal zijn en even ruw, zodat we dezelfde wrijvingscoŽfficiŽnt Ķ kunnen gebruiken.

Zoals je ook een Fx uitrekende kun je voor het eerste blok een Fy uitrekenen

bereken de Fz (=m∑g) op beide blokken, trek daar voor blok B die Fy van af. Dit geeft je voor elk blok de normaalkracht Fn

De wrijvingskracht van 25 N verdeel je nu over beide blokken in de verhouding van die gevonden normaalkrachten.

Je had de nettokracht in voorwaartse richting al. Met de totale massa kun je nu ook een versnelling voor beide blokken berekenen.

Het touw dat blok A voorttrekt moet nu een spankracht leveren die gelijk is aan de F=m∑a voor blok A, PLUS de wrijvingskracht die je eerder voor blok A berekende.

klaar. :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

Painore

    Painore


  • >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 17:38

Dankje voor de uitleg!

Ftrek,y=cos(60)*150=75N
Fzw,b=50*9,81=490,5N
Fn,b=490,5-75=415.5

Fn,a=Fzw,a=45*9,81=441,45N

verhouding: 2770 : 2943

Fwr,a=12,877N (klopt dit?)
Fwr,b=12,133N (klopt dit?)

F=m*a=(45+50)*a -> a=F/m=104,25/95=1,1 m/s

Fspan=m van a* versnelling + wrijvingskracht van a = 62,38N

Zou iemand dit nog na kunnen kijken?

Ook heb ik nog een vraagje, wat zou de werkwijze zijn wanneer de wrijvingskracht alleen op blokje A werkt? Aangezien ik de werkwijze van Jan nog nooit heb gehoord in de lessen.

Mvg,

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44875 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 18:15

Zou iemand dit nog na kunnen kijken?

op wat afrondingswerk bij het berekenen van je verhoudingen na, ja, dit klopt. (ik vind 12,12 N wrijvingskracht op blokje A, but "a difference that makes no difference is no difference" :eusa_whistle: ).

Ook heb ik nog een vraagje, wat zou de werkwijze zijn wanneer de wrijvingskracht alleen op blokje A werkt? Aangezien ik de werkwijze van Jan nog nooit heb gehoord in de lessen.

Een heel stuk simpeler dus, omdat je niet eerst die wrijvingskracht hoeft te verdelen.

Ftrek,y=cos(60)*150=75N
Fzw,b=50*9,81=490,5N
Fn,b=490,5-75=415.5

Fn,a=Fzw,a=45*9,81=441,45N

verhouding: 2770 : 2943

Fwr,a=12,877N (klopt dit?)
Fwr,b=12,133N (klopt dit?)


Fwr,a = 25 N

F=m*a=(45+50)*a -> a=F/m=104,25/95=1,1 m/s

Fspan=m van a* versnelling + wrijvingskracht van a = 45 x 1,1 +25 = 74,5 N




Overigens, je gaat wat slordig om met afronden onderweg. Sommige tussenuitkomsten rond je af op 1 cijfer achter de komma, andere op 4-5 significante cijfers, en je eindantwoord geef je zonder blikken of blozen in 4 significante cijfers.


[femtocursus] afronden en significantie in de praktijk
  • Je kijkt eerst naar het gegeven met het kleinste aantal significante cijfers.
  • rond onderweg liefst helemaal niet af (je rekenmachine onthoudt vaak 100 of meer cijfers), of als dat ondoenlijk is, reken dan steeds door met tussenantwoorden met minimaal 2 significante cijfers mťťr dan je uiteindelijk nodig zal hebben.
  • Je eindantwoord geef je tenslotte in de significantie van je minst significante gegeven. (dus dan pas afronden)

Moet je onderweg antwoorden geven, (subvragen a., b. etc) dan beschouw je dat steeds even als "eindantwoord", en rond je dus af als boven, maar je onthoudt minstens een paar significante cijfers meer dan nodig, om mee verder te rekenen. (Reken je dan bijvoorbeeld in een subvraag b. door met als gegeven de snelheid die je in subvraag a. berekende, dan neem je die ONafgeronde snelheid om mee verder te rekenen.)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

Painore

    Painore


  • >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 18:23

bedankt voor alle hulp Jan!

#8

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44875 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 18:41

Graag gedaan en succes ermee :eusa_whistle: !
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures