Tunnel krachten op de ronde tunnel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Tunnel krachten op de ronde tunnel

Ik moet voor een werkboek even vertellen over de krachten op de Groene hart tunnel. Dit is een ronde geboorde tunnel. Ik had laatst een discussie met iemand over de krachten daarop en hoop dat jullie me kunnen helpen. Zo vraag ik me af hoe het zit met het verticale evenwicht. Is het zo dat er opwaartste grondwaterkracht is op de tunnel? En hoe werkt de gronddruk. Compenseren die elkaar?

Hoop dat jullie kunnen helpen.

Berichten: 4.502

Re: Tunnel krachten op de ronde tunnel

Bij tunnels in ons waterrijke Holland wordt elke tunnel berekend met een opwaartse druk door het verplaatste watervolume (= tunnelinhoud) ;de neerwaartse druk is het tunnelgewicht en de erop liggende grond met water (grond-of rivierwater.

De neerwaartse druk is oa.afhankelijk van het zandpakket en zandstructuur op de tunnel.

Zijdelingsdruk wordt ook berekend ivm waterdruk en een deel zijdelingse gronddruk.

Is er voldoende overdruk en ligt de tunnel een eind beneden grondwaterstand-variaties,dan volstaat nmm. de berekening van de wanddikte.

Is de neerwaartse en opw.druk variabel,dan worden de tunneldelen met palen in de bodem verankerd ( op trekbelasting).

Reageer