Springen naar inhoud

Nieuw type windmolen

• Log in om te kunnen reageren

Vesta

Vesta

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2009 - 23:09

Ik heb een nieuw type windmolen bedacht. Het is enerzijds een sterk verbeterde Savonius molen met een verticale as, die door het drag effect voor een roterende as zorgt, maar tegelijkertijd door een lift effect de as in lengterichting op en neer beweegt. Kun je nu de magneten en spoel van de generator zo plaatsen dat tegelijkertijd elektriciteit wordt opgewekt door beide bewegingen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 oktober 2009 - 14:56

Het lijkt me beter om de bewegingen te ontkoppelen. Dus de draaiende beweging drijft een generator aan, en de op en neer gaande beweging drijft een andere generator aan.
Zal mechanisch wel ingewikkeld worden. Daarom vraag ik me af of dit nou echt iets extra's oplevert.
Heb je al uitgerekend hoeveel energie je extra krijgt door dit nieuwe idee?

Vesta

Vesta

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2009 - 23:50

Het lijkt me beter om de bewegingen te ontkoppelen. Dus de draaiende beweging drijft een generator aan, en de op en neer gaande beweging drijft een andere generator aan.
Zal mechanisch wel ingewikkeld worden. Daarom vraag ik me af of dit nou echt iets extra's oplevert.
Heb je al uitgerekend hoeveel energie je extra krijgt door dit nieuwe idee?

Mechanisch zal het zeker ingewikkeld worden, bijv. omdat de rotatiesnelheid van een Savonius windmolen relatief laag is en een versnellingsmechanisme waarschijnlijk nodig is. Maar ik heb begrepen dat PMG generatoren een laag toerental nodig hebben; misschien is dit een oplossing hiervoor. Een ander groot nadeel is dat de bladen/rotoren, die de as aandrijven veel extra stress te verduren krijgen door de heen en weer-beweging. Groot voordeel is echter dat de energie-opbrengst van de Savonius windmolen substantieel opgevoerd kan worden door ook de energie uit de windstroom te gebruiken, die langs de bladen/rotoren stroomt. Voor zover ik weet maken moderne windmolens ofwel (voornamelijk) gebruik van het lift effect ofwel (voornamelijk) van het drag effect. Echte combinaties ben ik nog niet tegengekomen of het moet een Savonius naast/boven/in een Darrieus type zijn.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 oktober 2009 - 10:25

Ik moest even opzoeken wat een PMG genarator is. Het is dus een generator waarbij de rotor bestaat uit permanente magneten. Op zich is dat niks bijzonders, want elke fietsdynamo is een PMG.
Om een generator geschikt te maken voor lage toerentallen moet je het aantal polen vergroten. En dat leidt automatisch tot een grotere diameter.
De fietsdynamo is alweer het voorbeeld. Naafdynamo's draaien een veel lagertoerental dan flesdynamo's, en hebben daarom meer polen.
Maar daarvoor moet het niet perse een PMG zijn, een generator met externe bekrachtiging kun je ook geschikt maken voor lage toerentallen door hem meer polen te geven.

Vesta

Vesta

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2009 - 23:43

Ik moest even opzoeken wat een PMG genarator is. Het is dus een generator waarbij de rotor bestaat uit permanente magneten. Op zich is dat niks bijzonders, want elke fietsdynamo is een PMG.
Om een generator geschikt te maken voor lage toerentallen moet je het aantal polen vergroten. En dat leidt automatisch tot een grotere diameter.
De fietsdynamo is alweer het voorbeeld. Naafdynamo's draaien een veel lagertoerental dan flesdynamo's, en hebben daarom meer polen.
Maar daarvoor moet het niet perse een PMG zijn, een generator met externe bekrachtiging kun je ook geschikt maken voor lage toerentallen door hem meer polen te geven.

Dank je wel voor de toelichting. De rotatiesnelheid is een cruciale factor, omdat in mijn ontwerp er een inherente strijdigheid zit, namelijk: hoe hoger de rotatiesnelheid, hoe lager het snelheidsverschil met langsstromende lucht aan buitenkant. Dat snelheidsverschil is erg bepalend voor omvang van het lifteffect, want als ik naar de formule voor de kracht van de lift kijk, dan is oppervlak belangrijk, maar snelheid telt mee in het kwadraat. Het lifteffect is al beperkt tot een deel van rotatiecyclus. Oppervlak is daarentegen erg groot, zodat uitkomst van totaaluitkomst nogal onzeker is. Omdat ik geen natuurkundige ben, moet ik ontwerp maar eens voorleggen aan onafhankelijke expert. TU Delft misschien?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures