Lading na beta-verval?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 11

Lading na beta-verval?

In 27 Co 60 (bvb) wordt -op een dag- een neutron omgezet in een proton, een elektron en een anti-neutrino. De massa van het pas gevormde atoom blijft gelijk omdat de massa van het omgezette neutron quasi gelijk is aan de massa van het gevormde proton. Het aantal protonen van het pas gevormde atoom is met één verhoogd, het atoomnummer is dus met één verhoogd ergo gehoort het pas gevormde atoom tot een andere atoomsoort met name nikkel: 28 Ni 60. Dat atoom is echter maar in het bezit van 27 elektronen.

Wanneer cobalt-ATOMEN een beta-verval ondergaan worden er nikkel-IONEN gevormd. KLOPT dat wel? Want in alle boeken (niet de zwaarste) die ik tot nu heb geraadpleegd zetten nooit een ladingsteken bij het na het beta-verval gevormde "deeltje".

Berichten: 11

Re: Lading na beta-verval?

'k Heb de indruk dat de op eerste zicht makkelijke vraag een zware opgaaf blijkt te zijn. Het is geen raadsel. Het zou er toch geen mogen zijn. Mijn collega's zitten nu ook met witte nachten om dat zij er niet uit komen.

Misschien zijn alle forum-wetenschappers wel met vakantie? Geniet er dan van.

Berichten: 65

Re: Lading na beta-verval?

Wanneer cobalt-ATOMEN een beta-verval ondergaan worden er nikkel-IONEN gevormd. KLOPT dat wel?


Alleen als het een enkel Co atoom in het vacuum betreft lijkt me. Dan ben je dat elektron wel kwijt. Maar als het om een Co atoom gaat dat gewoon in het metaalrooster zit dan is er niets aan de hand. Zelfs als het elektron dat bij het beta verval vrijkomt niet ingevangen wordt in het metaalrooster maar ontsnapt dan is het enige effect dat het metaalrooster als geheel een lading krijgt. In een metaal zijn de valentieelektronen immers vrij overdraagbaar.

Berichten: 11

Re: Lading na beta-verval?

Ik zou de vraag graag opnieuw lanceren. Het aantal responsen zou nu beduidend hoger moeten liggen ergo een voldoeninggevend antwoord binnen handbereik.

Hartelijk dank

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Lading na beta-verval?

Als in "27 Co 60" een neutron word omgezet in een proton.

dan zou dat de volgende vergelijking geven

N->proton

Dit is in overtreding met de wet van behoudt van lading.

het zou worden

N->P+e

(simpel gezegt)

het electron is negatief geladen.

Nu stel, een kobalt atoom die dus in de kern een extra proton erbij krijgt.

dan krijg je dus een nikkel atoom kern(dat neem ik maar aan) en een eleectron, dit electron (dat weg schiet) word waarschijnlijk met zoveel energie weg geschoten dat de atoom kern het electron niet meer bijzich kan houden. dus krijg je een nikkel-ion ja. Ik ben het dus met je eens.

Maar bij verval is enkel de kern van belang (K-vangst even niet mee genomen) de electronen in de schillen doen er niet echt toe.

Berichten: 11

Re: Lading na beta-verval?

Uitgaande van een klompje kobalt waarbij na verloop van tijd elke kern een beta-verval heeft ondergaan, houdt men dus een positief geladen hoop nikkel over. Dat lijkt mij erg onstabiel...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Lading na beta-verval?

Waarom zou het instabiel zijn?

Bij radioactief verval gaat het om de kern. het is hier gewoon een nikkel kern, of deze nikkel kern stabiel is weet ik niet uit mijn hoofd, maar ik vermoed van wel

Het zou nu wel allemaal andere chemische eigenschappen hebben dan een normaal nikkel atoom

Berichten: 11

Re: Lading na beta-verval?

Waarom staat in de symbolische voorstelling van het beta-verval nooit een ladingsteken bij het na het beta-verval gevormde "deeltje"?

Worden er na het beta-verval vrije elektronen uit de omgeving opgenomen? Zo ja waarom wordt dat dan in geen enkel boek vermeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Lading na beta-verval?

Ik schrijf als ik
\(\beta ^-\)
schijf er altijd lading bij omdat er ook
\(\beta ^+\)
bestaat. Alleen als je gewoon "
\(\beta\)
" tegen komt mag je er vanuit gaan dat het een gewoon electron is, waarom nog extra schrijven als dat niet nodig is? hier zit geen ingewikkelde reden achter vermoed ik. Gewoon de voorkeur van de schrijver.

Na Beta verval ontstaat er een Postitief geladen ion, Wat daar mee gebeurd licht puur aan de omgeving waarin hij zit. Want het opnemen van electronen is een chemische proces. Dus als er een stof bij komt die toevallig reageerd met het ion dat is ontstaan, ja dan kun je pas echt zeggen wat er gebeurd als je weet welke stof er in de omgeving zit.

Maar een "gewoon" ion, in een omgeving waarme het niet reageerd, neemt niet zomaar een electron op omdat

1.: Als hij een electron opneemt hij dan per definitie reageert

2.:Omdat er een kleine kans is dat het een electron tegenkomt met de juiste snelheid om intenemen. (uitgezonden electron heeftveelsteveel energie om nog eens opgevangen te worden.

Berichten: 11

Re: Lading na beta-verval?

De nieuwe deeltjes - en ik heb het dan niet over de beta-deeltjes - zijn dus geladen.

Waarom schrijft men - in GEEN enkel studieboek dat ik ken - dan geen ladingsteken bij het nieuw gevormde element? Het symbool van een element zonder ladingsweergave is toch een atoom. Enkel wanneer er een min of plus teken, al dan niet voorafgegaan door een cijfer, rechts boven het symbool wordt geschreven, gaat het om ionen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Lading na beta-verval?

ik weet het niet , want ik ben geen boeken schrijver, maar ik zou het ook niet doen om twee redenen.

1.

Waar we het over hebben is kernfysica. en dat heeft niets te maken met het aantal electronen in de schillen. Enkel de kern is belangrijk. wat daar buiten gebeurd(chemische toestand) maakt voor de kern niet uit.

2. Bij het opstellen van verval reacties geef je de lading van de enkel de kern zodat het makkelijk is om te zien met welk element je bezigbent , en je kan de producten afleiding door wet van behoud van lading toe tepassen.

Reageer