Cw waarde

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Cw waarde

Ik ben op school bezig met het ontwerpen van een nieuwe soort windmolen, die mbv schoepen de windenergie omzet in een translerende beweging.

Om te bepalen welke vorm van de schoepen het meest rendabel zijn wil ik de Cw-waarde van verschillende vormen analyseren. Ik kan echter op internet zeer weinig informatie vinden. Kan iemand me helpen met een link van bepaalde vormen met Cw-waarden of iet anders dergelijks?

Het zou enorm helpen, alvast bedankt

Koen

Berichten: 4.502

Re: Cw waarde

Mogelijk bij vliegtuigbouw,oa.Fokker (Stork)in Woensdrecht is er wat te vinden.

De vorm zal ook wel afhangen van de omtreksnelheid van de windmolen"propeller",welke veel trager is dan bij een vliegtuig.

Berichten: 2

Re: Cw waarde

Het systeem is niet als een windmolen, je kunt het meer zien als een waterrad. Toch bedankt voor de tip

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Cw waarde

Anemometerschoepjes zijn altijd halve bolletjes. Dat is mogelijk niet voor niks?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Cw waarde

Daar is ongetwijfeld een reden voor, maar of dat maximale efficientie is?

De feitelijke krachtofdracht van een blad naar lucht is best een complex fenomeen. Denk bijvoorbeeld aan vlietuig propellers waarvan de angle of attack instelbaar is - omdat het optimum afhankelijk is van snelheid en luchtdichtheid. Er is geen specifieke vorm of configuratie van de bladen die onder alle omstandigheden de beste is.
Victory through technology

Reageer