Mowiol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 29

Mowiol

Nou, dan maar hier zetten......past niet ergens tussen deze vraag.... Maar ik gebruik mowiol de dekglaasjes op preparaatjes met weefsels te doen. Maar als ik de preparaten bewaar en later weer wil gaan bekijken dan zijn het dekglaasje en het preparaat zelf vies geworden van de mowiol waardoor ik niet goed kan bekijken onder de microscoop (IF). Daarom mijn vraag nu, weet iemand hoe ik mowiol kan verwijderen van het preparaatje zodat het onder IF microscoop goed (beter) te zien is??

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Mowiol

Dit onderwerp past beter in het Biologie forum en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Mowiol

De eerste keer dat je het preparaat bekijkt, is er dan al een probleem door de mowiol (nadat je het dus overnacht uit hebt laten harden)? Als dat zo is, dan doe je de mounting dus verkeerd. Als het ene probleem is om het preparaat te bekijken na een langere periode na mounting dan zou het aan je opslag methode kunnen liggen.

Als alternatief zou ik nagellag willen noemen om je dekglaasje te sealen.

Mowiol van het dekglaasje verwijderen zonder de mowiol aan te tasten die het dekglaasje op zijn plek houdt lijkt me nogal lastig zoniet -praktisch gezien- onmogelijk. Je zou dus erg lokaal je mowiol moeten verwijderen, dus door een lokale chemische behandeling of door mechanisch de mowiol te verwijderen (bijvoorbeeld met een scheermesje het weg te schrapen).

Een sterk zuur zou de mowiol misshien nog kunnen verwijderen. Echter je moet hier weer mee oppassen dat het dekglaasje niet los komt te liggen. (tevens moet je natuurlijk ook rekening houden met de gevaren van het zuur zelf). Mechanisch lijkt me praktisch beter haalbaar, echter je hebt te maken met beschadegingen die je aanricht aan het dekglaasje door een dergelijke behandeling, waardoor je sample alsnog slecht zichtbaar is.

Een andere optie die je eens zou moeten overwegen is het gebruik van 2 verschillende dekglaasjes. 1 groot dekglaasje ipv je voorwerpglaasje en je reguliere dekglaasje. Door vervolgens je gote dekglaasje als voorwerpglaasje te behandelen maakt het niet uit of je mowiol op je (kleine) dekglaasje is gekomen. Je draait je preparaat dan gewoon om en dan zou je alsnog een helder beeld moeten hebben.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 29

Re: Mowiol

Wouter_Masselink schreef:De eerste keer dat je het preparaat bekijkt, is er dan al een probleem door de mowiol (nadat je het dus overnacht uit hebt laten harden)? Als dat zo is, dan doe je de mounting dus verkeerd. Als het ene probleem is om het preparaat te bekijken na een langere periode na mounting dan zou het aan je opslag methode kunnen liggen.

Als alternatief zou ik nagellag willen noemen om je dekglaasje te sealen.

Mowiol van het dekglaasje verwijderen zonder de mowiol aan te tasten die het dekglaasje op zijn plek houdt lijkt me nogal lastig zoniet -praktisch gezien- onmogelijk. Je zou dus erg lokaal je mowiol moeten verwijderen, dus door een lokale chemische behandeling of door mechanisch de mowiol te verwijderen (bijvoorbeeld met een scheermesje het weg te schrapen).

Een sterk zuur zou de mowiol misshien nog kunnen verwijderen. Echter je moet hier weer mee oppassen dat het dekglaasje niet los komt te liggen. (tevens moet je natuurlijk ook rekening houden met de gevaren van het zuur zelf). Mechanisch lijkt me praktisch beter haalbaar, echter je hebt te maken met beschadegingen die je aanricht aan het dekglaasje door een dergelijke behandeling, waardoor je sample alsnog slecht zichtbaar is.

Een andere optie die je eens zou moeten overwegen is het gebruik van 2 verschillende dekglaasjes. 1 groot dekglaasje ipv je voorwerpglaasje en je reguliere dekglaasje. Door vervolgens je gote dekglaasje als voorwerpglaasje te behandelen maakt het niet uit of je mowiol op je (kleine) dekglaasje is gekomen. Je draait je preparaat dan gewoon om en dan zou je alsnog een helder beeld moeten hebben.
Ja nadat de mowiol op het preparaatje is gelegd en het dekglaasje dan gaat het in de bewaardoos en bewaren het doosje in koelkamer van 4 graden. Het bekijken doen we later dus, aangezien de mowiol nog niet gehard is een dag later of dagen later...... Dus als ik het goed begrijp is het onmogelijk om de mowiol te verwijderen zonder dat er gevolgen kunnen ontstaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Mowiol

Ik zou zo geen manier weten om zonder gevolgen de mowiol te verwijderen zonder ook het dekglaasje los te maken.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 29

Re: Mowiol

Ik zou zo geen manier weten om zonder gevolgen de mowiol te verwijderen zonder ook het dekglaasje los te maken.


Ok. In ieder geval bedankt voor het even helpen/nadenken hiermee!! :eusa_whistle:

Reageer