Kogelinslagen extreem vertraagd weergegeven

Moderator: Rhiannon

Reageer

Kogelinslagen extreem vertraagd weergegeven

Gister liep ik tegen een verbijsterend filmpje aan. Een liefhebber heeft gedaan waar ik al lang naar heb uitgekeken: Serieus vastleggen met extreem hoge frekwentie - volgens de bron effectief 1.000.000 per seconde - camera's wat er precies gebeurt als kogels inslaan. 10 minuten beeldmateriaal. Verschillende soorten kogels, veschillende materialen, verschillende inslaghoeken. Een lust voor het oog en voor de geest die zich interesseert in de natuurkunde rondom dit fenomeen. Het is fantastisch om de intensieve omzetting van kinetische energie waar te nemen in 'bullit time'. Veel plezier:

http://www.youtube.com/watch?v=QfDoQwIAaXg

Vooral interessant vind ik dat bij een aantal inslagen het lijkt alsof de losschietende kogelfragmenten sneller zijn dan de kogel zelf, misschien wel dubbel zo snel. Ook boeiend is om te zien hoe sommige kogels bij de inslag op beton vloeibaar worden en als een druppel water uit elkaar lijken te spatten. Kinetische energie wordt bliksemsnel omgezet in warmte waardoor de kogels smelten. Kortom: briljant gemaakt filmpje. Zou op elke school bij de natuurkundeles eens getoond moeten worden, bijvoorbeeld als kick-off voor algemene diskussie over (behoud van) energie, impuls en energieomzetting, etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Kogelinslagen extreem vertraagd weergegeven

Inderdaad een heel mooi filmpje. Die camera is echt super snel. Zal wel veel licht nodig zijn om het zo te kunnen maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Kogelinslagen extreem vertraagd weergegeven

Inderdaad een heel mooi filmpje. Die camera is echt super snel. Zal wel veel licht nodig zijn om het zo te kunnen maken.


Daarom zijn ze ook in zwart/wit, kleurenopnames hebben veel meer licht nodig en voor 1.000.000(!) FPS is inderdaad heeel veel licht nodig...
"Alles is simpel"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kogelinslagen extreem vertraagd weergegeven

Zou op elke school bij de natuurkundeles eens getoond moeten worden, bijvoorbeeld als kick-off voor algemene diskussie over (behoud van) energie, impuls en energieomzetting, etc.
Zou nog mooier zijn als iemand er dan bij kon vertellen wat ik eigenlijk zie gebeuren (ja duhh, een kogelinslag, maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen de ene en de andere inslag?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 703

Re: Kogelinslagen extreem vertraagd weergegeven

Er worden verschillende kogels en materialen gebruikt. Inderdaad jammer dat ze niet zeggen wat er gebruikt wordt e.d.

Berichten: 2.746

Re: Kogelinslagen extreem vertraagd weergegeven

'Time Warp' zit vol van zo'n filmpjes, alles wordt gefilmd in HD (kleur) en sterk vertraagd weergegeven

http://www.youtube.com/watch?v=X0-TbUUXDtM

http://www.youtube.com/watch?v=E3mzhvMgrLE

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kogelinslagen extreem vertraagd weergegeven

Knappe beelden maar het zou inderdaad soms interessant zijn wat uitleg te krijgen bij wat je ziet.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kogelinslagen extreem vertraagd weergegeven

Ik sluit mij aan bij bovenstaande. Vrij duidelijk is wel dat het in het begin vooral zwaarder geschut is. (Ik heb nog geen tijd gehad om het volledig uit te kijken)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Kogelinslagen extreem vertraagd weergegeven

Tja, als medicus is het na het bekijken van zo'n filmpje wel heel erg duidelijk waarom het niet zo gezond is om zo'n kogel in jouw lichaam te zien binnendringen. :eusa_whistle:

Al wisten we dit natuurlijk al heel wat langer dan vandaag... En hoef je daarvoor maar weinig medische achtergrond te hebben...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Re: Kogelinslagen extreem vertraagd weergegeven

stoker schreef:'Time Warp' zit vol van zo'n filmpjes, alles wordt gefilmd in HD (kleur) en sterk vertraagd weergegeven

http://www.youtube.com/watch?v=X0-TbUUXDtM

http://www.youtube.com/watch?v=E3mzhvMgrLE


Inderdaad, maar ik moet toch opmerken dat Time Warp werkt met veel en veel minder snelle camera's, hooguit 5.000 beelden per seconde. Dat is amateuristisch broddelwerk vergeleken met de opnames van Werner Mehl, die 1.000.000 beelden per seconde schiet. Andere koek dus...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Kogelinslagen extreem vertraagd weergegeven

Ik begrijp niet waarom het materiaal steeds langs de kanten naar buiten toe buigt wanneer de kogel inslaat (in plaats van naar binnen toe).

Heeft het materiaal hier gewoon geen tijd voor gezien de snelheid van de kogel?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Re: Kogelinslagen extreem vertraagd weergegeven

Jona444 schreef:Ik begrijp niet waarom het materiaal steeds langs de kanten naar buiten toe buigt wanneer de kogel inslaat (in plaats van naar binnen toe).

Heeft het materiaal hier gewoon geen tijd voor gezien de snelheid van de kogel?
Ik denk niet dat de traagheid van het materiaal de grootste rol speelt in die specifieke inslagen.

Daarbij is de druk die heerst op het contactoppervlak met de kogel kennelijk hoog genoeg om het doelwitmateriaal lokaal te laten smelten. Dit gesmolten materiaal werkt als smeermiddel voor de kogel en spuit naar buiten langs de weg van de minste weerstand: langs de kogel in tegengestelde richting, totdat de kogel helemaal door het doelwit heen is.

Het naar buiten buigende doelwitmateriaal doet dat onder het krachtenveld dat in het vlak van het doelwit heerst tijdens de inslag. De kogel kan namelijk vanwege het smerende effect van het vloeibare doelwitmateriaal slechts nog krachten overbrengen die loodrecht op het kogeloppervlak staan, oftewel bijna haaks op de richting waarin het beweegt en in dit geval dus in het vlak van het doelwitmateriaal. Mee eens?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Kogelinslagen extreem vertraagd weergegeven

Mechanieker schreef:Ik denk niet dat de traagheid van het materiaal de grootste rol speelt in die specifieke inslagen.

Daarbij is de druk die heerst op het contactoppervlak met de kogel kennelijk hoog genoeg om het doelwitmateriaal lokaal te laten smelten. Dit gesmolten materiaal werkt als smeermiddel voor de kogel en spuit naar buiten langs de weg van de minste weerstand: langs de kogel in tegengestelde richting, totdat de kogel helemaal door het doelwit heen is.

Het naar buiten buigende doelwitmateriaal doet dat onder het krachtenveld dat in het vlak van het doelwit heerst tijdens de inslag. De kogel kan namelijk vanwege het smerende effect van het vloeibare doelwitmateriaal slechts nog krachten overbrengen die loodrecht op het kogeloppervlak staan, oftewel bijna haaks op de richting waarin het beweegt en in dit geval dus in het vlak van het doelwitmateriaal. Mee eens?
Ik vind het een goede verklaring. Bedankt voor de toelichting.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer