Springen naar inhoud

Isopropyl alcohol

• Log in om te kunnen reageren

voetje

voetje

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2009 - 13:14

Dit is misschien een beetje rare vraag, maar weet iemand waar je redelijke hoeveelheden isopropyl alcohol kan kopen (ook wel disinfectie alcohol genoemd).

Met een redelijke hoeveelheid bedoel ik meer dan een flesje van 50 ml.

Het is namelijk een erg goed oplosmiddel om veilig goud en bepaalde edelstenen mee schoon te maken, veel beter dan ammonia. In de supermarkt staat het in iedergeval niet tussen de schoonmaakmiddelen, dus dat is een beetje jammer. Ik heb ook al bij de Macro (groothandel) gekeken, maar daar hebben ze het ook niet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2009 - 13:21

Dit is misschien een beetje rare vraag, maar weet iemand waar je redelijke hoeveelheden isopropyl alcohol kan kopen (ook wel disinfectie alcohol genoemd).

Met een redelijke hoeveelheid bedoel ik meer dan een flesje van 50 ml.

Het is namelijk een erg goed oplosmiddel om veilig goud en bepaalde edelstenen mee schoon te maken, veel beter dan ammonia. In de supermarkt staat het in iedergeval niet tussen de schoonmaakmiddelen, dus dat is een beetje jammer. Ik heb ook al bij de Macro (groothandel) gekeken, maar daar hebben ze het ook niet.

bij labstuff.nl

http://labstuff.nl/c...ts/nl/d117.html

komt nog wel 6,75 verzendkosten bij.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 oktober 2009 - 13:57

Het is misschien ook te koop bij de drogist. Verder wordt het ook vaak gebruikt als reinigingsvloeistof in de elektronica en de fotografie (cameralenzen), dus als er zo'n winkel om de hoek zit kun je daar ook op zoek gaan. Scheelt in de verzendkosten, maar de aanschafprijs zal wel wat hoger zijn. :eusa_whistle:

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8797 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 oktober 2009 - 14:32

Tot mijn verbazing is het eigenlijk nergens te krijgen in de detailhandel of bouwmarkt oid... heb het uiteindelijk bij labstuff besteld - jammer van de verzendkosten en pakweg een week levertijd.

Prima schoonmaakmiddel.. 50/50 gemengd met demiwater ook voor beeldschermen en dergelijke - voordeel is dat het geheel dan verdampt zonder residu achter te laten.
Victory through technology

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 16 oktober 2009 - 15:10

De drogist hier om de hoek (Provincie Groningen, NL) vertelde mij dat ze het niet meer mogen verkopen van de overheid? Dat was tenminste de reden die zijn groothandel hem gaf.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8797 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 oktober 2009 - 15:32

Lijkt me vreemd, er zijn weinig stoffen die niet verkocht mogen worden - voor zover ik weet feitelijk alleen narcotica waarin handel domweg strafbaar is. Gevaar lijkt me sowieso geen issue, zeker niet vergeleken met natronloog of bleekwater dat wel gewoon bij de drogist ligt.

voetje

voetje

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2009 - 20:19

Het is misschien ook te koop bij de drogist. Verder wordt het ook vaak gebruikt als reinigingsvloeistof in de elektronica en de fotografie (cameralenzen), dus als er zo'n winkel om de hoek zit kun je daar ook op zoek gaan. Scheelt in de verzendkosten, maar de aanschafprijs zal wel wat hoger zijn. :eusa_whistle:

Bedankt voor de tips, daar had ik zeker nog niet aan gedacht. Ik had wel al online bij een medische-paraphernalia winkel naar oppervlakte desinfectiemiddelen gekeken, maar dan krijg ik alleen producten met onbekende inhoud. Ik ben er wel achter gekomen dat isopropanol ook wel als 'sticker verwijderaar' verkocht zou kunnen worden. Ik zal morgen even bij de drogist kijken of ik een fles kan vinden bij de schoonmaakmiddelen.

Anders is labstuff een goede optie, jammer voor de verzendkosten maar hij is nog steeds zo'n 20 euro goedkoper dan een groothandel die ik online gevonden had (die een enorme toeslag rekenen voor bestellingen onder de 70 euro).

Veranderd door voetje, 16 oktober 2009 - 20:19

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 oktober 2009 - 21:47

Anders is labstuff een goede optie, jammer voor de verzendkosten maar hij is nog steeds zo'n 20 euro goedkoper dan een groothandel die ik online gevonden had (die een enorme toeslag rekenen voor bestellingen onder de 70 euro).

Als je in de buurt van Capelle woont kan je het ook ophalen bij Labstuff.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8797 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 oktober 2009 - 11:39

Ik ben er wel achter gekomen dat isopropanol ook wel als 'sticker verwijderaar' verkocht zou kunnen worden. Ik zal morgen even bij de drogist kijken of ik een fles kan vinden bij de schoonmaakmiddelen.

Mocht je hier iets mee schoonmaken, big warning: stickerverwijderaar is meestal een mengsel van isopropanol en terpentine (of iig een oliefractie), daarmee kun je met name plastics en coatings ruineren... zeker niet gebruiken voor het reinigen van bijvoorbeeld lenzen!

De ontmettingsdoekjes obv isopropanol zijn wellicht beter geschikt, normaliter is dat 70% isopropanol en de rest water, maar je moet er wel zeker van zijn dat er niets anders in zit... bijvoorbeeld even over een raam uitwrijven en checken of er iets achterblijft (zeep oid).

chemicals

chemicals

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 april 2016 - 12:34

Lijkt me vreemd, er zijn weinig stoffen die niet verkocht mogen worden - voor zover ik weet feitelijk alleen narcotica waarin handel domweg strafbaar is. Gevaar lijkt me sowieso geen issue, zeker niet vergeleken met natronloog of bleekwater dat wel gewoon bij de drogist ligt.

alleen narcotica? how about Ammoniumnitraat, acetonperoxide, HF (fluorwaterstofzuur) en dat soort rommel......

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8797 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2016 - 12:52

Acetonperoxide? Ik denk niet dat iemand dom genoeg is om dat te verkopen, vervoeren of uberhaupt aan te raken.

Uiteraard geldt er gewoon wetgeving rond wapens en munitie voor zeer specifieke stoffen.

Beginsel is dat alles mag wat niet verboden is. Bij chemicalien kun je denken aan verboden onder opiumwetgeving, receptgeneesmiddelen (indien voor dat doel verkocht), wet op wapes/munitie en oorlogsrecht (strijdgassen en dergelijke). 

Dat neemt niet weg dat een verkoper zijn eigen verantwoordelijkheid heeft en je waarschijnlijk geen ton ammoniumnitraat zal verkopen als je daar geen legitieme toepassing (landbouw ofzo) voor hebt. En de aivd inlichten staat hem helemaal vrij. 

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures