[Scheikunde] Hydraten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 4

[Scheikunde] Hydraten

Hoi,

Voor het JBI moest ik een tentamen doen voor Scheikunde I VWO voor mijn toelating tot geneeskunde. Ben ingeloot voor geneeskunde alleen heb ik mijn scheikunde net niet gehaald(5). Nu moet ik 1 augustus nog een keer..

Ik kon in de boeken niet veel vinden over hydraten. Dit snap ik ook niet helemaal.

Opgave: moest ik de verhoudingsformule van chroomaluin(chroom(III)kaliumsulfaatdodecahydraat) geven en dit is een hydraat.

Ant: CrK(SO4)2 . 12H2O

Vraag: Waarom zijn er voor elk CrK(SO4)2 molecuul 12 H2O moleculen nodig?

Opgave: Reactievergelijking van chroomaluin in water

CrK(SO4)2 . 12 H2O --> Cr 3+ (aq) + K+(aq) + 2 SO4 2-(aq) ) 12 H2O (l)

Vraag: Hoe deze reactievergelijking wordt afgeleid snap ik ook niet.. :shock:

Hoop dat iemand me hydraten kan uitleggen want ik snap het niet.

Groetjes Ben

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: [Scheikunde] Hydraten

Die 12H2O is kristalwater, watermoleculen opgenomen in het kristalrooster. Het aantal moleculen kristalwater verschilt per stof; soda heeft bijv. 10 moleculen kristalwater, kopersulfaat 5 en aluin (aluminiumkaliumsulfaat) 12.

In water zal chroomaluin zicht in zijn 2 metaalionen en zuurradicaal splitsen, dus krijg je Cr 3+ (3-waardig) K+ (een-waardig) en SO4 2- (2 waardig, zwavelzuurradicaal)
Es gibt keine vernünftigere Erziehung, als Vorbild zu sein, wenn es nicht anders geht, ein abschreckendes.

Berichten: 4

Re: [Scheikunde] Hydraten

Die 12 H20 moleculen staan die vast per stof?

Of is daar dus een regel voor?

dus bij chroomaluin? Cr = 3 waardig+, K = 1 waardig +, SO4 = 3 waardig - heeft het daar mee te maken?

Ja sorry, vind het moeilijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Hydraten

Nee dat heeft er niets mee te maken. Dit zal bij je tentamen als gegeven staan.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Scheikunde] Hydraten

Ben1982 schreef:Die 12 H20 moleculen staan die vast per stof?

Of is daar dus een regel voor?  

dus bij chroomaluin? Cr = 3 waardig+, K = 1 waardig +, SO4 = 3 waardig - heeft het daar mee te maken?  

Ja sorry, vind het moeilijk.
De aantallen kristalwater hangen af van verschillende stofeigenschappen en bijvoorbeeld temperatuur. Zo zal kopersulfaat zich (indien mogelijk) omringen door 5 moleculen water bij kamertemperatuur. Bij ongeveer 370K is de ideale configuratie 1 molecuul kristal water en bij 620K is kopersulfaat watervrij.

Bij scheikunde op middelbare school niveau wordt volgens mij niet ingegaan op de kristalstructuur, orbitalentheorie en andere zaken die je moet weten om de aantallen kristalwater te verklaren.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 4

Re: [Scheikunde] Hydraten

Dit was de vraag tijdens het tentamen:

Opgave 1: Chroomaluin

Chroomaluin is een zout met samenstelling: chroom(III)kaliumsulfaatdodecahydraat. Veel zouten vormen kristallen waarbij niet de losse ionen in het rooster ingebouwd worden maar gehydrateerde ionen. Er worden dan dus ook watermoleculen in het kristalrooster ingebouwd. Zo'n kristal wordt een hydraat genoemd. In de formule wordt dit aangegeven door een punt gevolgd door het aantal watermolecuelen.

Voorbeeld: Er bestaat een hydraat van keukenzout dat 2 watermoleculen bevat, in formule vorm: NaCl.2H20

Chroomaluin is goed oplosbaar in water.

Vraag: Geef de verhoudingsformule van chroomaluin

Wat ik denk:

Na en Cl zijn 2 atomen dus ook 2 H2O moleculen...

CrK(SO4)2 zijn: Cr, K, S, S, O, O, O, O, O, O, O, O dus 12 atomen

Dan denk ik dus van: 12 atomen dus ook 12 H2O moleculen. Dan zou het dus logische gezien zo moeten. In het boek wordt hier totaal niet op ingegaan hoe je dit nu precies moet doen.

[quote]Jan Meut: Bij scheikunde op middelbare school niveau wordt volgens mij niet ingegaan op de kristalstructuur, orbitalentheorie en andere zaken die je moet weten om de aantallen kristalwater te verklaren.

quote]

Dit is de enige verklaring die ik zou kunnen bedenken bij deze vraag...

Iemand :shock: ?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Hydraten

Chroomaluin is een zout met samenstelling: chroom(III)kaliumsulfaatdodecahydraat
Je zegt het zelf al: CrK(SO4)2.10H2O.

Deca betekend 10
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: [Scheikunde] Hydraten

Deca betekend 10
Deca is inderdaad tien, er staat echter dodeca, dat is 12 :wink:
Es gibt keine vernünftigere Erziehung, als Vorbild zu sein, wenn es nicht anders geht, ein abschreckendes.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Hydraten

ik let weer niet op :shock:
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 704

Re: [Scheikunde] Hydraten

een zout oplossen in water splits in zijn ionen :shock:

NaCl ---> Na(+) + Cl(-)

dus chroomaluin zal splitsen in Cr(3+), K(+) en SO4(2-). Doordat de kristalstructuur verloren gaat, zal het kristalwater vrijkomen als 12 H2O (l)

Tweede vraag is dus gewoon een simpele oplossingsreactie van een zout.

Berichten: 704

Re: [Scheikunde] Hydraten

Wöhler schreef:Die 12H2O is kristalwater, watermoleculen opgenomen in het kristalrooster. Het aantal moleculen kristalwater verschilt per stof; soda heeft bijv. 10 moleculen kristalwater, kopersulfaat 5 en aluin (aluminiumkaliumsulfaat) 12.

In water zal chroomaluin zicht in zijn 2 metaalionen en zuurradicaal splitsen, dus krijg je Cr 3+ (3-waardig)  K+ (een-waardig)  en SO4 2- (2 waardig, zwavelzuurradicaal)
ehhhhm, SO4(2-) is gewoon een tweewaardig samengesteld ion. Volgens mij is dit geen radicaal :shock: .

Berichten: 187

Re: [Scheikunde] Hydraten

ik stelde ook zo'n vraag aan mijn scheikundeleraar, raad eens wat zijn antwoord was :

'Dat hoef je niet te snappen jongen, dit is gewoon stampwerk!'..

:shock:

Berichten: 133

Re: [Scheikunde] Hydraten

'Dat hoef je niet te snappen jongen, dit is gewoon stampwerk!'
Daar heb ik verschrikkelijke hekel aan. Daar leer je ook niks mee.

Ik had een leraar voor wiskunde en iedere les vroeg ik hem over de moeilijkste dingen en de hele klas luisterde mee. Op een gegeven moment maakte iedereen thuis huiswerk en was de wiskundeles bedoeld voor filosoferen over wiskunde en alles wat met wetenschap te maken had. Het was niet meer een saaie wiskundeles, maar een lievelingsles. De leraar had dat ook door en hij was ook erg blij dat de meesten zijn lessen weer boeind vonden.
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!

Berichten: 187

Re: [Scheikunde] Hydraten

kijk, tussen het 'weet-werk' en 'stamp-werk' zit goed verschil, eerlijk verdeeld en alles en dat maakt me niets uit..! :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] Hydraten

Tja nou studeer ik natuurkunde en daar wordt de wiskunde nog een stapje hoger getild dan de middelbare school zal ik maar zeggen. En je hebt hier nu bepaalde dingen, die gewoon niet te snappen zijn. Dingen binnen de Quantummechanica bijvoorbeeld die moet je gewoon wiskuding doen, en helaas is het gewoon een wiskundig lijstje afwerken. Zeker binnen de scheikunde is het toch wel fijn als je bepaalde dingen onthoud en stampt, dat je die niet steeds hoeft op te zoeken.

Ik snap je haat tegen stampen als geen ander, want ik ben erg slecht in stampen, zeker bij talen, maar jij hebt ook de definitie van een Molair in je kop moeten stampen, daar is weinig begrip aan. Ik ben bang dat je dat nog veel tegen zult komen, zelfs binnen de exacte wetenschappen. (zij het uiteraard wel een stuk minder dan bij een talen studie)

3C
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer