Springen naar inhoud

- - - - -

Door een kleine tegemoetkoming te doen, toch winst behalen en conflict vermijden...


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Dido

    Dido


  • >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 oktober 2009 - 12:00

Het is al langer bekend in de psychologie dat de norm van wederkerigheid een heel sterke norm is. Het gaat erom dat, als we van anderen gunsten, goederen of diensten krijgen, we ons verplicht voelen om die terug te geven.
In de marketing wordt er trouwens gretig gebruik gemaakt van dit principe: de verkoper doet als eerste een kleine tegemoetkoming, om de koper, op zijn beurt, aan te zetten tot het kopen van het product. Dit laatste doet dan dienst als de tegemoetkoming van de koper aan de verkoper.

A new study published in Economic Inquiry explores the question: "If we can make a deal, why fight?" The authors conclude that a combination of common knowledge and a common rate of time preference allow a potential loser to use small concessions to successfully appease an expected winner. Given the right conditions, small negotiated concessions can work, but in situations where clear and specific inequities exist, appeasement can be a dangerous thing.


uit: How to win by concession and avoid unproductive conflict

't Werkt natuurlijk niet altijd. Maar 't is wel de moeite waard om het te proberen, zelfs als je normaal de verliezende partij zal zijn, in de hoop dat de ander dan toch toehapt... :eusa_whistle:

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.




0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures