Springen naar inhoud

Excitatie h-atoom

• Log in om te kunnen reageren

Box

Box

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2009 - 14:29

Dag iedereen,

weet niet echt of het hier 100% thuishoort maar toch:

Ik snap niet goed wat de betekenis is van gedegenereerde orbitalen bij éénelectronsystemen.
Het energieverschil tussen 2 zo'n orbitalen is dus nul, maar toch noemt men het electron in "aangeslagen" toestand?
Vb: H-atoom. Electron normaliter in 1s orbitaal. Als we dan het verschil in energie van n=1 en n=2 toevoegen, naar welk orbitaal exciteert het electron dan? 2s? Of weten we dat niet zeker, het is immers niet stabiel?

Bedankt, Box.
Das ist nicht einmal falsch. - Wolfgang Pauli

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 oktober 2009 - 16:58

Ik heb even gezocht op het forum en er blijkt een minicursus over de kwantummechanica te gaan en daarin gaat het in een onderwerpje over het waterstofatoom.

Bron: Bericht bekijken
De aangeslagen toestand n = 2 voor waterstof:
Geplaatste afbeelding
Dit is alleen de r-afhankelijkheid van de functie.

Voor de waarschijnlijkheidsdichtheid:
Geplaatste afbeelding
De s schaal is altijd spherisch (1s, 2s, 3s, ...) het betreft hier de edelgassen.[/quote]

Box

Box

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2009 - 18:02

Gedag,

Dat beantwoordt niet echt mijn vraag. Ik vroeg me af hoe men een electron van een H-atoom kan exciteren tot het 2p orbitaal(een gedegenereerd orbitaal)... Als men energie toevoegt om 1 hoofdquantumgetal te stijgen, in welk orbitaal komt ons electron dan? In feite heeft een 2p orbitaal éénzelfde energie-inhoud bij electronsystemen. Ik zou dus denken dat het in eender welk orbitaal terechtkomen...

Anderzijds lijkt het me weinig waarschijnlijk dat het electron in eender welk orbitaal terechtkomt, ergens voel ik dat het in het s-orbitaal moet zijn. Maar wat "determineert" dat (als ik die term al mag gebruiken)? Of zijn er misschien andere factoren, ik weet immers nog maar bitter weinig over dit onderwerp....

Bedankt, Box-
Das ist nicht einmal falsch. - Wolfgang Pauli

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures