Grammaticaal goed?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 382

Grammaticaal goed?

Ik corrigeerde laatst een vriend op een van zijn zinnen hij schreef:

Jullie zijn zeilers, varen met elke wind mee.

Ik denk echter dat het zo moet zijn:

Jullie zijn zeilers, vaar met elke wind mee.

Welke klopt? Wij zijn er namelijk nog steeds niet uit.

Bij voorbaat dank
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Grammaticaal goed?

Als je "zijn" en de komma na "zeilers" in de eerste zin weglaat, is de zin wel correct. Als je "zijn" in de eerste zin laat staan en voor varen "en" zet, is de zin ook correct.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 382

Re: Grammaticaal goed?

Bedankt,

maar welke zin is nu correct?

of zijn beide fout?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 8.614

Re: Grammaticaal goed?

Ik neem aan dat je het tweede deel van de zin moet beschouwen als een soort bevel, juist? In dat geval is enkel de tweede zin correct.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Grammaticaal goed?

Ik neem aan dat je het tweede deel van de zin moet beschouwen als een soort bevel, juist? In dat geval is enkel de tweede zin correct.


De tweede zin is gebiedender wijs. De eerste zin is een statement, namelijk dat zeilers met alle winden mee varen. Beide zinnen zijn goed, maar de betekenis is niet hetzelfde.

Berichten: 8.614

Re: Grammaticaal goed?

De eerste zin is een statement, namelijk dat zeilers met alle winden mee varen.
Zo had ik het nog niet gelezen. De tweede "jullie" (na de komma) is weggelaten, wat de zin een beetje stroef maakt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Grammaticaal goed?

Het is in iedere geval "varen", aangezien "vaar" enkelvoud is. Het gaat over "jullie" dus meervoud.

Ik zou het tevens anders aanpakken.

"Jullie zeilers varen met elke wind mee."
///Aut viam inveniam aut faciam.\\\

\\\I'm a blacksmith, not a knight.///



Realiteit is een illusie die onstaat bij gebrek aan alcohol.

Gebruikersavatar
Berichten: 127

Re: Grammaticaal goed?

Ook zou nog een extra onderwerp toevoegen aan het zinsdeel achter de komma, namelijk jullie (Tweede persoonsvorm meervoud). Ik denk dat de hierboven vermelde zinnen spreektaal zijn. Wanneer je correct -schriftelijk- te werk wilt gaan moet je een onderwerp achter de komma neerzetten.
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Grammaticaal goed?

Grapje,

De zin klopt nu wel grammaticaal, maar niet inhoudelijk.

Zeilers kunnen niet in de wind varen (dode hoek ca 80 à 90°), maar kunnen best hoog aan de wind (schuin tegen wind in) varen.

Zeilers hoeven dus niet perse met de wind mee te varen. Dat zou best lastig zijn om terug aan je beginpunt te raken (of je moet wachten totdat het weer omslaat).

Dus als uitdrukking, grammaticaal juist of niet, is het een ongelukkige .....
Eric

Reageer