Martelen met rood

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 662

Martelen met rood

Onlangs hoorde ik een verhaal van hoe in de Sovjet-Unie mensen werden gemarteld door ze in roodgeschilderde kamers op te sluiten. Dit zou ze gek maken. Is hier iets van waar? En indien ja, hoever speelde de kleur een rol, want ik neem aan dat opsluiting op zich al niet zo geestelijk bevorderend is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Martelen met rood

Een aantal artikelen suggereert dat rood wel degelijk invloed heeft op de psyche:

Color and psychological functioning: The effect of red on performance attainment.

The effect of red on avoidance behavior in achievement contexts.

Red is a distractor for men in competition

Hoewel ik de resultaten niet zo kan binden aan geestelijke detoriatie. Als je mij een paar weken in een fel roze kamer zet word ik waarschijnlijk ook gek. Of helemaal donker. Ik denk dus dat het sociaal isolement een grotere rol speelt

dan de kleur.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Martelen met rood

Wat jij aanhaalt, is me eigenlijk niet bekend. Ik weet dus niet of het waar is dat dit daar gebeurt. Ik weet ook niet of 'rood' ertoe leidt dat mensen makkelijker decompenseren.

Ik heb dus een beetje opzoekingswerk verricht. :eusa_whistle:

En zo ben ik tot het volgende gekomen:

- er is eigenlijk nog maar weinig gekend in de psychologie over de relatie kleuren - stemming van een individu

- de onderzoeken die er wel al rond gebeurd zijn, zijn vaak oud (jaren '50 - '70) en voldoen bovendien vaak niet aan de criteria van een 'goed' onderzoek.

- toch zijn er ook de laatste jaren enkele onderzoekers geweest die er zich mee bezighielden. En hun onderzoek wijst er op dat er wel een relatie zou zijn, maar dat die afhangt van het moment, van de situatie. Bovendien is hun onderzoek nog veel te beperkt om algemeen te kunnen stellen dat die relatie er wel degelijk is.

De manier waarop dit effect tussen kleur en stemming/ emoties een rol zou kunnen spelen, zou relatief simpel kunnen zijn. Het zou gaan om conditionering. Met andere woorden, van kleinsaf worden we blootgesteld aan kleuren die geassocieerd worden met bepaalde betekenissen, waardoor we geleidelijk aan die betekenis (onbewust) zullen overnemen, als we in contact komen met zo'n kleur.
Our contention is that color does influence performance and psychological functioning more generally and that it does so via learned associations that may be embedded in deeply ingrained predispositions. Color clearly has aesthetic value, but it can also carry specific meaning and convey specific information. From infancy onward, persons encounter both explicit and subtle pairings between colors and particular messages, concepts, and experiences in particular situations. With repetition, these pairings are posited to produce strong color associations, such that the mere perception of a color in a particular situation activates its paired associate and influences affect, cognition, and behavior accordingly (see Baldwin & Meunier’s 1999 cued activation model for a conceptual parallel). It is important to note that the activation of the color association, as well as its influence on affect, cognition, and behavior, is viewed as occurring without the individual’s conscious awareness or intention. That is, once a color association is in place, color is presumed to operate as a nonconscious prime and have an automatic influence on psychological functioning (see Bargh’s 1990 auto-motive model for a conceptual parallel).
Bovendien zouden er ook evolutionaire factoren kunnen zijn die de link kleur - emotie helpen bepalen.
Some color associations are undoubtedly a product of learning alone, but color theorists suspect that many such associations emerge from evolutionarily ingrained predispositions to color stimuli (Jacobs, 1981; Mollon, 1989). Color vision evolved because it contributed to adaption and survival, and research indicates that color often serves a signal function for animals, facilitating fitness-relevant behavior (Byrne & Hilbert, 2003; Guilford & Rowe, 1996; Hutchings, 1997). If, as suspected, humans are prepared to respond to color stimuli in similar fashion, then at least some color associations may actually represent a cognitive reinforcing or shaping of biologically based response tendencies
Daarvoor is het echter nodig dat één bepaald kleur ook +/- steeds wordt geassocieerd met één bepaalde emotie, toch minstens in die bepaalde situatie. Dus, in de ene context kan 'rood' een andere betekenis hebben dan in de andere context.
We posit that color carries different meanings in different contexts and, therefore, that color has different implications for feelings, thoughts, and behaviors in different contexts.
Wat de kleur 'rood' betreft, is het zo dat rood in vele culturen geassocieerd wordt met 'falen' en 'gevaar'. Bijvoorbeeld: een leerkracht verbetert iemand werk in het rood. Rode stoplichten duiden vaak aan dat er gevaar dreigt (je moet stoppen).
red is associated with danger, specifically, the psychological danger of failure. This association is presumed to be the product of multiple sources. Most specifically and directly, the repeated pairing of red with mistakes and failures that is encountered by most children in the educational system (e.g., incorrect answers marked with red ink) teaches them to associate red with failure in achievement contexts. This association is bolstered and elaborated on over time by the link between red and danger in other contexts in which negative possibilities are salient, such as the red of stoplights, the red of fire alarms, and the red of warning signs. Furthermore, it is even possible that these learned associations emerge from a deeply ingrained predisposition across phylogeny to interpret red as a signal of danger in competition contexts (e.g., the superiority, aggressiveness, or attack readiness of an opponent;
Mogelijks zou 'rood' er in bepaalde contexten toe leiden dat vooral de rechter hemisfeer wordt geactiveerd. En de rechter hemisfeer is al langer gekend als de hemisfeer die wat actiever is bij inhibitie (BIS-systeem), zichzelf terugtrekken. Rood zou dan ook deze emoties oproepen bij het individu.
More broadly, our research raises the possibility that red may have extensive effects across achievement contexts and achievement outcomes. Red is encountered by students, employees, and

athletes in myriad manifestations on a daily basis and may not only negatively influence intellectual performance, as demonstrated herein, but also physical performance and other important outcomes such as persistence, aspiration levels, and intrinsic motivation...

... Red led to the selection of easy rather than moderately challenging tasks and to greater right, relative to left, frontal cortical activation. These measures are well-established markers of avoidance motivation
Het is echter zo dat 'rood' in andere contexten eerder een positieve connotatie heeft. Bijvoorbeeld, relationeel wordt het gelinkt aan liefde en romantiek.
grounded in the premise that red carries the meaning of danger and evokes avoidance motivation in achievement contexts, we do not think that red carries this meaning and has this impact in all contexts. The relational context may be used to illustrate this point. In relational contexts, red is commonly linked to love and romance...
Vandaar dat het soms leidt tot een terugtrekken, een gevoel van falen, maar in sociale contexten eerder tot romantiek.
to carry different meanings and evoke different responses in different contexts. Indeed, red would appear to carry opposite meanings and evoke opposite motivational responses in achievement and social contexts (danger and/or avoidance vs. attraction and/or approach, respectively)
Alles bij elkaar genomen, denk ik er het volgende over: er is nog maar heel weinig gekend over de link kleur - emoties. Maar vermoedelijk is er wel een link, al zal die vaak verschillend zijn, in verschillende contexten, voor éénzelfde kleur.

Concreet dan, ik kan me voorstellen dat het opgesloten worden in een volledig rode kamer, al snel zorgt voor de associatie 'rood' - gevaar/ angst ed. Want, overal waar je kijkt, zie je 'rood' en aangezien daar opgesloten zitten, helemaal geen prettige ervaring zal zijn, zal dit er mogelijks wel toe bijdragen dat de emoties nog wat sterker worden. Bovendien is 'rood' dan, ook volgens bovenstaand onderzoek, nog geassocieerd met falen, gevaar en bv. ook bloed. Deze kunnen dus de angst van daar opgesloten te zitten, vermoedelijk nog versterken...

Vandaar, als het inderdaad klopt dat men er mensen opsluit in een rode kamer, bij wijze van foltering, dan denk ik dat er inderdaad mogelijks een negatieve invloed uit gaat van de kleur 'rood' die de negatieve emoties nog zal versterken.

In bijlage vind je het onderzoek die daarrond is gebeurd door Eliot (2007), waaruit ik ook geciteerd heb en die een mooi overzicht geeft, vind ik, over de reeds gebeurde onderzoeken en anderzijds ook hun eigen onderzoeksresultaten eraan toevoegt.

[attachment=4362:2007_Ell...olor_000.pdf]

Dido

-edit- berichtje van Anusthesist en het mijne hebben elkaar blijkbaar gekruist. ](*,) Ik heb me trouwens vooral gebaseerd op één van de linken die ook A benoemt en waarvan ik het artikel hierbij heb toegevoegd.
Bijlagen
2007_ElliotMaierMollerFriedmanMeinhardt_Color_000.pdf
(339.72 KiB) 753 keer gedownload
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer