[wiskunde] differentie vergelijking, hoe doen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[wiskunde] differentie vergelijking, hoe doen?

Hoi,

Ik ben wat differentie vergelijkingen aan het oplossen, en ik wil graag weten of jullie een makkelijke uitleg hebben van hoe dat te doen. Ik vind op internet wel wat info, maar dat is allemaal erg lastig en vooral voor hogere afgeleiden, mij gaat het alleen om f(x) en f '(x).

Kan iemand mij een stap-voor-stap uitleg geven/laten zien?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] differentie vergelijking, hoe doen?

Kan je eens een voorbeeld geven van wat voor soort differentievergelijking je wil (of moet kunnen) oplossen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: [wiskunde] differentie vergelijking, hoe doen?

Bijvoorbeeld:

y'+y = x + 3

Ik wil niet het antwoord weten hoor (dat weet ik trouwens al doordat me die logisch lijkt), maar meer een stap voor stap manier van werken :eusa_whistle:

Ik zit trouwens in 6 vwo.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] differentie vergelijking, hoe doen?

Heb je het nu over differentievergelijkingen of over differentiaalvergelijkingen?

Bij deze notatie denk ik namelijk eerder aan het laatste...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: [wiskunde] differentie vergelijking, hoe doen?

Oh, excuus, ik bedoel heet tweede!! Is differentie vergelijkingen, het zelfde als differentiëren? (Dat kan ik gewoon goed).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] differentie vergelijking, hoe doen?

Een differentievergelijkingen is iets anders (analoog, maar dan discreet; je zoekt geen continue functies, maar rijtjes).

Dus: je wil zo'n differentiaalvergelijkingen oplossen. Heb je daar technieken of methodes voor gezien? Bij zo'n opgaven ga je meestal eerst de homogene differentiaalvergelijking die erbij hoort (alle termen die geen y bevatten, dus de x'en en constanten, laat je vallen) oplossen, hier: y'+y=0.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: [wiskunde] differentie vergelijking, hoe doen?

Okee bedankt. En hoe zit het dan met als je geen x'en erin hebt? bijv. bij: f `(x) = f(x) + 1 en je weet alleen f(0) = 0 (opdr. 16.2)? Hoe moet je het dan toepassen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] differentie vergelijking, hoe doen?

Op dezelfde manier beginnen: eerst die +1 laten vallen en enkel f'(x) = f(x) oplossen. Dan heb je de zogenaamde "homogene oplossing", je moet dan nog een particuliere oplossing vinden van de volledige differentiaalvergelijking.

Maar zoiets moet toch in je boek beschreven staan, als je dit soort opgaven moet kunnen...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] differentie vergelijking, hoe doen?

Hint: welke functie heeft zichzelf als afgeleide?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer