Explosie proefje (zeep)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Explosie proefje (zeep)

Hey Ik zit op school en we kregen een proefje voor het project werk en geld. Ik en sofian kozen voor science en dan gingen we ons eigen zeep maken. een leuke ervaring was toen we de natronloog bij het verwarmde vet en kleurstof deden. tot onze verbazing kwam er een explosie blijkbaar omdat we een kwikmometer hadden gebruikt inplaats van een normale maar waarom kwam die explosie? en smolt de kwikmometer? kan iemand dit uitleggen? Maar goed ik moest snel mijn hand weghalen voor ik het spul over mijn hand kreeg. maar weet iemand het antwoord waarom stolde het snel en kwam er allemaal schuim en bubbels omhoog?

Groetjes Niels ](*,)

Ik hoop dat ik op het goede forum zit :eusa_whistle:

Berichten: 12.262

Re: Explosie proefje (zeep)

Je smolt een kwikthermometer? In de zin van dat het glas smolt?!
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Explosie proefje (zeep)

Nou... ik deed natronloog bij het vet en kleurstof en het schuimden en toen ik de termometer eruit haalde was hij gesmolten :eusa_whistle: ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Explosie proefje (zeep)

Ik ken wel een filmpje van NerdRage op youtube dat hij glas 'wegsmelt' met gesmolten NaOH, maar dat is erg gevaarlijk, je wilt geen NaOH op je handen of in je ogen hebben. Misschien dat zoiets gebeurde met het dunne glas van de kwik thermometer?

Berichten: 12.262

Re: Explosie proefje (zeep)

Ik kan het me niet voorstellen - glas wordt eigenlijk alleen aangevroten door vloeibare natronloog (dus niet de oplossing, maar echt de korrels loog smelten). Smeltpunt daarvan is dik 300 graden, kan me niet voorstellen dat je dat vet zo heet hebt gestookt... maar mocht dat wel het geval zijn geweest kan ik me wel voorstellen dat het aardig heftige reactie geeft als je er opeens vast loog in gooit.
Victory through technology

Reageer