Springen naar inhoud

Explosieve soep

• Log in om te kunnen reageren

Corwin

Corwin

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2009 - 17:11

Een tijdje terug had ik iets heel vreemd aan de hand. Ik had zin in een lekkere warme tas met soep en warm water in een tas op in de microgolfoven. Vervolgens giet ik er mijn minuut-soep in, en wat gebeurt er? Het water begon onmiddellijk enorm hard te bruisen, zoals bijv. cola light dat je in een glas giet. Maar liefst de helft van het water was uit mijn tas gebruist!
Later probeerde ik het nog enkele keren en het blijkt dus het beste te werken voor aspergesoep van het huismerk van de GB. (Zeker eens proberen, best wel spectaculair :eusa_whistle: !)
Wie kan mij uitleggen wat er hier gebeurt?

P.S. Ik weet wel dat je normaal gezien eerst het poeder in een kop moet doen en dan pas het water, maar ik heb momenteel echter geen waterkoker ](*,)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44821 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 oktober 2009 - 17:32

aspergesoep van het huismerk van de GB.

ingrediënten?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 oktober 2009 - 17:40

In een microgolfoven (magnetron) kan water in de vloeibare fase blijven bij 100 °C. Het gevolg is dat wanneer je aanzetje geeft (bijvoorbeeld als je die soep erin doet) het water uit de beker spat omdat het in een keer gaat koken. Alle waterdamp komt in een keer vrij.

Dit fenomeen heet kookvertraging.

Je hebt het ook bij het langzaam bevriezen van water. Als je water heel langzaam laat afkoelen naar 0 °C dan blijft water gewoon vloeibaar (als het zuiver genoeg water is). Dit is ook weer zo'n metastabielefase. Als je het oppervlak verstoort bevriest het water in een keer. Dit fenomeen staat ook wel op YouTube bekend als super gekoeld water.

Kijk maar eens naar dit filmpje (met bier weliswaar):

Lees hier meer over onderkoeld water.

Corwin

Corwin

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2009 - 17:48

Dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn. Blijft natuurlijk de vraag waarom ik de indruk had dat het het beste ging met aspergesoep... (wat natuurlijk ook gewoon toeval kan zijn).
Bovendien staat er in de wiki die jij hebt opgegeven dat kleine onzuiverheden er voor zorgen dat het gas kan ontsnappen, en ik gebruikte gewoon kraantjeswater, meer zelfs, Leuvens kraantjeswater dat onder de studenten bekend staat als bijzonder hard :eusa_whistle:
Desalniettemin een straf verschijnsel en die truc met het bier is leuk om mee uit te pakken op feestjes ](*,)

@ Jan vdv: Het doosje heb ik al weggegooid, en heb dus de ingredientenlijst hier niet in mijn directe bereik liggen. Ik zal een van de volgende dagen eens gaan checken.

Veranderd door Corwin, 19 oktober 2009 - 17:53

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 oktober 2009 - 17:50

Dit kan komen doordat je toevallig erg zuiver water hebt gebruikt. Als er geen nucleatie (een aanhechtingspunt) in je water of kom zit, zal je water niet gaan koken, maar toch de 100 graden bereiken. Als je dan je poeder (veel nucleatie centra) erin gooit zal je alles ineens met veel geweld aan het koken krijgen.

Dit zou normaal gesproken met kraanwater bijna niet kunnen gebeuren.
"Meep meep meep." Beaker

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 oktober 2009 - 17:51

Dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn. Blijft natuurlijk de vraag waarom ik de indruk had dat het het beste ging met aspergesoep... (wat natuurlijk ook gewoon toeval kan zijn).

Heb je de pagina over kookvertraging al gelezen? Waarschijnlijk veroorzaakt de aspergesoep meer kristallisatiekernen (bij het toevoegen) dan de overige soepjes.

EDIT: maar wat Wouter hierboven zegt kan ook heel goed, dat het water de ene keer wat zuiverder was dan de andere keer. Of dat je misschien meer poeder in één keer tegelijk erin hebt gedaan dan de vorige keer of iets in die richting.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44821 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 oktober 2009 - 17:56

Nou, voor kookvertraging moet je toch nogal zuiver water en een glas of beker vrij van krasjes of minimale vuilrestjes e.d. hebben. Maar ja, het is dan toch een plausibelere verklaring dan bakpoeder in je soeppoeder vermoedelijk......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 oktober 2009 - 18:02

Kookvertraging lukt wel degelijk met leidingwater in de magnetron. Oorzaak zit hem er vaak in dat water de eerste keer gewoon bij 100 graden kookt, maar daarbij opgeloste gassen eruit koken, evenals minieme belletjes lucht in de structuur van het keramiek.

Als je daarna nogmaals de magnetron inschakelt, dan heb je al een aardig recept voor kookvertraging en zal het vaak probleemloos tot >100 graden op te warmen zijn zonder te koken.

Wat je er vervolgens bij gooit doet er niet zoveel toe, met bijv oploskoffie of een theezakje gebeurd hetzelfde.

Dat meerdere malen koken is in een magnetronoven vrij gemakkelijk te veroorzaken: Als deze niet op 100% vermogen draait schakelt hij steeds even in en uit, waardoor dit effect kan optreden zonder dat je het door hebt (je drukt maar 1x op de start knop).
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures