Springen naar inhoud

[chemie] oplosbaarheid van stoffen

• Log in om te kunnen reageren

Jonas406

Jonas406

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2009 - 18:13

Sommige dingen weet ik al of heb ik al gevonden maar de rest vind ik niet. hetgeen dat ik al heb opgelost ben ik niet zeker dat het juist is.

In onderstaande tabel hebben we verschillende oplossingen opgesomd. Noteer bij elk handelsproduct welk solvent er gebruikt is. Vermeld ook de opgeloste stof.

Oplossing________|____________Solvent_____________|________Opgeloste stof
----------------------------------------------------------------------------------------------
Spuitwater----------|_________water________________|________COČ_____
Ammoniak----------|______________________________|____________________
Zoutzuur------------|______________________________|____________________
Bijtende soda------|______________________________ |____________________
Pekel---------------|_______water___________________|______zout__________
Azijn----------------|______water ___________________|_____oli_____________

Waarvan is de oplosbaarheid afhankelijk?
warmte, hoeveelheid

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jus

Jus

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2009 - 18:41

Hoi,

Het is misschien goed om even in de binas (tabel 66A (triviale naamgeving)) te kijken. Daar staat van een aantal van de door jou genoemde stoffen wat het is. Verder is het goed om bepaalde stoffen eens op te zoeken in wiki.

De oplosbaarheid van stoffen is van een aantal factoren afhankelijk:

- (Door jou genoemd) Hoeveelheid: een teveel geeft een verzadigde oplossing, waardoor niet meer van die stof zal oplossen. Dit zegt echter niet wat over de eigenschap van een stof of deze wel of niet in een bepaald oplosmiddel wil op lossen.
- Temperatuur, bij een vrijere molecuulbeweging, kan het oplossen gemakkelijker verlopen.
- Druk (geen sterke invloed op oplosbaarheid van vloeistoffen, maar wel op de oplosbaarheid van gassen).
- Polariteit (de polaire stoffen lossen beter op in de polaire en de apolaire beter in de apolaire).
- Oplosmiddel.

Ik hoop dat ik je hiermee iets vooruit heb kunnen helpen, succes met je opdracht!

Groetjes,

Justin

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures