Stoffen precies bepalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 119

Stoffen precies bepalen

Hoi,

Ik wil graag precies bepalen of ik wel de juiste stof voor handen heb, nu vraag ik mij af hoe ik dat op een relatief makkelijke manier kan doen, dan bedoel ik zonder dure apparaten en dergelijke. Ik zal andere stoffen nodig hebben om te laten reageren waarschijnlijk, maar weet niet of ik het niet gewoon onder een microscoop kan zien ofzo.

In mijn geval gaat het om KCN (Ik weet dat dit een giftige stof is, maar ik vraag niet hoe ik eraan kom of hoe ik het moet maken, dus ik hoop dat ik hiermee de regels niet overtreed)

Dus in het kort: Ik heb een stof die normaal gezien KCN zou moeten zijn, maar ik wil het zeker weten.

Alvast bedankt.

Carharttguy

Berichten: 61

Re: Stoffen precies bepalen

Hoi, weet niet of je er iets mee wilt doen. Maar kijken onder de microscoop is moeilijk: de kristallen zijn hygroscopisch, dus worden "nat". KCN is zeer vergiftig. Door koolzuur en vocht uit de lucht kan het al blauwzuur afsplitsen. Zou het maar vernietigen: oplossen in water en langzaam toevoegen aan verdund bleekwater (1:1). Gebruik hier wel genoeg van. Weet dat dit een antwoord is waar je niet om hebt gevraagd. Maar vind werken met KCN behoorlijk link. Bij vergiftiging moet er een speciale behandeling plaats vinden. Dus als je er tóch mee werkt en er gebeurt iets, zeg dan tegen de behandelende arts waarmee je gewerkt hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Stoffen precies bepalen

Als je denkt dat je de goede stof hebt en niet weet hoe je dat aan kan tonen én niet genoeg kennis hebt om dat zelfstandig uit te vogelen (bedoel ik niet vervelend, ik bedoel aan te geven dat je geen opleiding in de chemie hebt) denk ik niet dat het verantwoord is om met een stof als KCN te werken.

De MSDS van KCN.
Toxicology

Very toxic. May be fatal if inhaled, swallowed or absorbed through skin. Note low LD values below. Extremely destructive of mucous membranes. Causes burns.
KCN is highly toxic. Due to hydrolysis, the moist solid emits small amounts of hydrogen cyanide, which smells like bitter almonds. However, not everyone can smell this odor: the ability to do so is a genetic trait[3].
Ook HCN is:
Toxicology

Very toxic by inhalation, ingestion and through skin contact. Inhalation, ingestion or skin contact may be fatal. Note low LD50s below.
Je zit op het randje van de regels en in dit grijze gebied zijn we doorgaans liever voorzichtig. Om die reden verwijs ik je naar gekwalificeerde hulp zoals je docent chemie en sluit daarmee dit onderwerp.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gesloten