[Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

GJ_ schreef:Die spanning is ten opzichte van aarde en die is op redelijke afstand. De spanning over dat stukje kabel reken je uit met U=I*R

stel, volgens jou methode, dat de weerstand daar over 1 meter (hele grote vogel) 0,000000105 ohm is (ijzer) en over diezelfde meter de spanning 100kV. Dan zou er een stroom lopen van 100000/0,000000105 = 10000 Ampere. Vindt ik al verdacht veel voor zo'n dun kabeltje.  

We rekenen verder:

P=U*I = 100000*10000=1 GIGAWATT! Da's ook wel heel veel.

Overigens kan ik niks fouts ontdekken in de rest van je verhaal alleen dat rekensommetje ging er bij mij niet in.
ja mijn cijfers zullen echt niet de waarheid zijn. dat geeft ik gelijk toe,

Verder zal er door een hoogspanningskabel (300Kv)(niet zo'n dun draadje) best wat vermogen lopen ja. niet verder neem ik aan dat er geen warmte verloren gaat over dat stukje, (wat natuurlijk wel zo is ja), maar het gaat om het idee.

Verder heb je nog niet gezegt of je denkt dat vogels op hoogspanningskabel kunnen zitten...

Dat kunnen ze, ik rijdt elke dagnaar school(niet meer) langs hoogspaningskabels

Berichten: 17

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Beste Antoon,

Als jij ze vrijwel dagelijks er op ziet zitten, zou je dan zo vriendelijk willen zijn om er een keer een foto van te nemen en deze hier te plaatsen of aan me te e-mailen.

A) Dan ben ik volledig overtuigd

B) Dan kan ik ook een heleboel anderen overtuigen

Thanks Grimmie

[sceptische mode]P.S. Ik ben benieuwd, al heel veel mensen hebben me zo'n foto beloofd, maar hij moet nog komen...[/sceptische mode]

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

geloven ze niet in de formule's die in in mijn berekening gebruik?

verder is school nu afgelopen.

maar ik heb nu vertrouwen in mijn berekeningen, als je ze uitvoert, zie je dat vogels er op kunnen staan(als mijn getallen niet te veel afwijkt.

(neem voor de zekerheid als weerstand van een vogel maar 20000Ohm.

Want je zou een vogel net zo goed kunnen vergelijken met een isolator toch?

als mensen mijn aannamenens in de formule's kunnen ontkrachten heb ik graag dat ze het zeggen.

Berichten: 866

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Het woordje "teer" dat in het begin van dit onderwerp enkele keren gebruikt werd, komt zonder enige twijfel van het franse woord "terre", uitgesproken als "teir". Het betekent letterlijk "aarde", of in dit geval "aardingsdraad".

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Ik denk wel dat die vogels dat kunnen. Nogmaals, de rest van je verhaal klopte wel geloof ik. Maar ik zou graag weten hoeveel stroom er door die kabels pleegt te gaan zodat we het echt kunnen uitrekenen.

Overigens: de dikte van de kabel is niet bepalend voor de maximale spanning maar voor de maximale stroom.

Een kabel van maar liefst 500mm2 doorsnede mag nog geen 1000 ampere voeren. En die hoogspanningskabels zijn volgens mij beduidend minder dan 500mm2. Dus bij 10000A zouden de vogels niet geelectrocuteerd worden maar geroosterd.

Berichten: 17

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Dus bij 10000A zouden de vogels niet geelectrocuteerd worden maar geroosterd.


Dat maakt niet uit, ook dan kunnen ze er niet op zitten. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

GJ_ schreef:Dus bij 10000A zouden de vogels niet geelectrocuteerd worden maar geroosterd.


Dat maakt niet uit, ook dan kunnen ze er niet op zitten. :wink:


wel,

ze kunnen er niet meer af :shock:

Berichten: 17

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

geloven ze niet in de formule's die in in mijn berekening gebruik?
Nee, vertrouwen in je formule's e.d. heb ik absoluut. Het zijn dezelfde als die ik op school heb geleerd. :wink:

Echter moet er (als vogels niet geëlectrocuteerd danwel geroosterd worden) toch een verklaring voor zijn dat ik en vele anderen nog nooit een vogel op zo'n kabel hebben zien zitten of dat iemand er een foto kan tonen.

Voorbeelden van vogels op zo'n leghorn kabel of van vogels op kabels met een lagere spanning dan in nederland zijn er genoeg.

Misschien moeten we de biologen er bij betrekken. 8)

@GJ LOL en ook nog bedankt voor de foto met de geroosterde vogel op pag. 1 hahahaha :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Antoon schreef:....

als mensen mijn aannamenens in de formule's kunnen ontkrachten heb ik graag dat ze het zeggen.
De aannames zijn niet fout, maar de formules, en dus de berekeningen, kloppen echt niet.

Er staat geen 100KV over het stuk kabel waar die vogel staat. Die spanning is ten opzichte van de aarde!

Als die wel over die paar centimer kabel stond zou die smelten.

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

LOL, misschien is dat wel de reden waarom vogels er nooit opzitten. Het is gewoon te heet aan hun pootjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Ook al heb ik twijfels bij de gebruikte methode van Antoon om de stroom door het vogeltje te berekenen, ik denk dat ik wel met hem eens kan zijn dat de vogel een zodanig grotere electrische weerstand heeft als het stukje kabel tussen zijn pootjes dat hij hier geen hinder van zal ondervinden.

Het electrisch opladen van het vogeltje is een ander punt, waar ik geen uitspraken over durf te doen.

Ik weet dat vogels navigeren met behulp van de aardmagnetische veldlijnen. Omdat het magneetveld vlak bij een hoogspanningsdraad nogal hoog is, zou het ook kunnen dat ze deze daarom vermijden. Ze zouden anders hun richtingsgevoel kwijtraken.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Er staat geen 100KV over het stuk kabel waar die vogel staat. Die spanning is ten opzichte van de aarde!
GJ_ heeft gelijk, vandaar dat ik denk dat we in deze discussie effe het woord potentiaalverschil zouden moeten laten vallen, dat is duidelijker. De 100 KV is de spanning op een bepaalde plaats in de leiding.

De stroom loopt in de richting van alle bereikbare plaatsen (in de draad in dit geval) waar de spanning minder is en, zoals Antoon eerder stelde, liefst via de gemakkelijkste weg (dus de beste geleider/minste weerstand). Dit gaat dus over een bepaalde afstand.

Nemen we nu de afstand tussen de pootjes van de vogel, bijvoorbeeld 7 centimeter, dan is er tussen deze twee punten op de draad een bijna verwaarloosbaar potentiaalverschil.

Zolang een vogeltje enkel maar de draad aanraakt kan er normaalgezien geen probleem zijn. Nu moet ik wel toegeven dat ik regelmatig volgels zie zitten op 3 KV lijnen, maar op de zwaardere lijnen, zoals 150 en 380 KV, heb ik ze ook nog nooit gezien.

Voor wat betreft deze laatste lijnen heb ik wel eens gehoord dat, wanneer je langs de pyloon omhoog zou klimmen, vanaf een bepaald moment al een schok zou krijgen (op een meter afstand van de draad ongeveer) omwille van het feit dat de lucht in de directe omgeving bij deze enorme spanning zou ioniseren en een deel van de lading zou "vervoeren". Weet iemand hier meer over?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

ja ik zie het ook het klopt voor geen meter.

ik gebruikte wat verkeerde formule's gebruiken.

excusus

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Voor wat betreft deze laatste lijnen heb ik wel eens gehoord dat, wanneer je langs de pyloon omhoog zou klimmen, vanaf een bepaald moment al een schok zou krijgen (op een meter afstand van de draad ongeveer) omwille van het feit dat de lucht in de directe omgeving bij deze enorme spanning zou ioniseren en een deel van de lading zou "vervoeren". Weet iemand hier meer over?


Dit is doorslag spanning.

dat komt neer op ongeveer 10000 volt per meter.

Een electrische lading is dus blijkbaar in staat zich voor te planten door een isolator als de spanning maar hoog genoeg is en de afstand tot een geaard punt niet groot genoeg.

Als er een schok door de lucht (of andere isolator) heen loopt, dan heef de lucht zijn(normale) weerstand niet meer , maar die wordt dan heel klein.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Ha, vandaar dat ik eens gelezen heb dat er een onderhoudswerker stierf toen hij een 150 KV verdeelhuisje betrad waar men de stroom was vergeten af te sluiten. Er gewoon naar binnen gaan is blijkbaar al levensgevaarlijk...

Reageer