[Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 17

[Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Een vraag die mij (en enkele anderen met mij) al heel lang bezig houdt.

Misschien dat iemand hier de vraag kan beantwoorden en goed beargumenteren.

Kunnen vogels op de electriciteitskabels van een nederlandse hoogspanningsmast zitten? :shock:

Indien ja, waarom zie je dan nooit vogels op een electriciteitskabel zitten? (en alleen maar op die verbindingskabels boven in de mast waar geen electriciteit doorheen gaat?)

En mocht het mogelijk zijn, dan zou ik ook heel blij zijn met fotografisch bewijs.... :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Die bovenste is de teer, die met de aarde verbonden is via de masten.

Die andere, daar loopt inderdaad stroom door, maar zolang de vogels niet geaard zijn, mag dit geen enkel probleem vormen.

Heb hier echter nog niet op gelet, maar zal eens m'n kodakske meepakken... ik zie geen reden waarom ze er niet op zouden gaan zitten.

vogels zitten instinctief wel steeds liever op de hoogste tak, zie maar eens naar kanaries in een grote volière, ze proberen steeds bovenaan te slapen. misschien dat dit er iets mee te maken heeft?

zal eens proberen een foto te trekken..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Indien ja, waarom zie je dan nooit vogels op een electriciteitskabel zitten?
Ze zitten ook op de elektriciteitskabels. Ik heb dat vaak genoeg gezien, maar ik heb daar geen fotografisch bewijs van.

Berichten: 17

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

@klazon

Echt waar?

Ik woon vlak bij hoogspanningskabels en heb het nog nooit ! gezien.

Ik heb het ook aan tientallen andere mensen gevraagd en na goed nadenken en de kabels in de gaten te houden kwam iedereen tot de conclusie dat ze het eigenlijk ook nog nooit hebben gezien, wel op de zgn. teer.

Ook intensief het internet afspeuren naar een foto van een vogel op een nederlandse hoogspanningsmast levert 0 resultaten op, echter foto's van vogels op de teer zijn weer wel te vinden...

Ik ben echt nieuwsgierig naar een foto.

@king nero

Dat van dat hoogste punt zou een verklaring kunnen zijn.

Zou het ook kunnen dat ze een spanningsveld voelen en daarom die kabels mijden?

Hoe zit het met het potentiaalverschil?

Grtz Grimmie

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Ik zal er eens op letten en zo mogelijk een fotootje maken.

Waar komt dat woord teer vandaan? In het vakjargon heet dat een leghorn. (de aarddraad dus)

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Ik heb ook wel eens vogels op de kabel zien zitten. Misschien heeft het ook te maken met de wind. Als het waait zwiepen die lange kabels misschien te veel heen en weer om op te zitten en gaan ze liever op de mast zitten die veel stabieler is.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Berichten: 17

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

@klazon: Graag, en het woord teer haal ik uit het bericht van King nero :wink:

@Brownie: Ik bedoelde ook niet op de mast, maar aan een hoogspanningsmast zitten kabels waar de electricteit door loopt en de kabels die de masten met elkaar verbinden (aarden). Ik zie de vogels wel altijd op de aardkabel (leghorn heet die kabel blijkbaar) zitten, maar nooit op de electriciteitskabel.

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

De gangbare aanname is dat zolang de vogels geen contact met de aarde maken, er geen stroom door hun kleine lichaampjes gaat lopen en ze dus veilig zijn. Dat is ook wat ik op school heb geleerd.

Maarrrr, wat ik mij afvraag - en helaas heb ik daar geen antwoord op - hoe zit het met het moment van beetpakken? Ik neem aan dat de vogel dan wel opgeladen wordt. Het hebben van ladig is niet schadelijk. Dat weten we uit expirimenten met electriceerbollen waarbij mensen zich zover laten opladen dan hun haar recht overeind gaat staan. Maar het is ook gevaarlijk als ze meteen daarna een verwarmingsbuis beetpakken. De onlading is dan te krachtig. Je moet de statische electriciteit langzaam laten vervliegen. Wat gebeurt er nu met zo'n vogeltje als hij niet langzaam, maar heel erg plotseling opgeladen wordt door het landen op een electrisch geladen kabel?

En PS, ik let er al vele jaren op of ik vogels op de electriciteitskabels zelf zie zitten, maar zie ze werkelijk nooit. Altijd op die ene bovenste leiding, waar geen stroom op staat. Ik zie ze soms wel op kabels zitten met een veel lagere spanning, die meestal aan houten masten hangen en ook niet zo hoog. Maar nooit op de kabels van hoogspanningsmasten.

Berichten: 17

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Ja, dat bedoelde ik met potentiaalverschil.

We hebben met natuurkunde ook ooit het proefje gehad met die bollen. De betreffende meisjes (want die hadden langer haar en was t experiment dus leuker) mochten inderdaad na het loslaten niet meteen iets beetpakken of direct op de grond gaan staan.

Dat was blijkbaar gevaarlijk.... treedt zoiets ook op bij zo'n klein vogeltje.

En weet/voelt hij dat? Ik zie nl. ook nooit vogellijkjes onder een mast liggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

@Brownie: Ik bedoelde ook niet op de mast, maar aan een hoogspanningsmast zitten kabels waar de electricteit door loopt en de kabels die de masten met elkaar verbinden (aarden). Ik zie de vogels wel altijd op de aardkabel (leghorn heet die kabel blijkbaar) zitten, maar nooit op de electriciteitskabel.


Oh, sorry. Ik had niet goed begrepen dat die leghorn van mast tot mast liep. Ik dacht dat door alle kabels tussen de masten stroom liep.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

deze vogel had het niet goed begrepen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Ja volgens zitten vaak op hoogspanningskabels.

Dat kan gerust. Ik zal het proberen uit te leggen.

Een stroom ontstaat door een spanning over 2 punten.

Die stroom bestaat uit electronen die door een draad (of ander) medium gaan. in dut geval een draad.

De electonen kunnen niet helemaal vrij bewegen, ze halen hun bewegings energie uit de kracht die de spanning geeft.

Men gebruikt ijzerdraad(of iets dergelijks) om electronen in te laten bewegen. dat doen ze omdat ijzer de electronen naar verhouding weinig tegenhouden. oftewel de electronen kunnen makkelijk door ijzerdraad heen.

Als we op hoogspanningskabel nog een ijzerdraad hangen(aan 2 punten beestigd) gaat daar ook een stroom doorheen lopen, omdat de electronen ook makkelijk door dat ijzer heen kunnen. maar een vogel is opgebouwd uit materiaal dat niet zo goed geleid. dus "denken" de electronen "waarom zou ik door een vogel heen gaan terwijl ik ook lekker makkelijk door het ijzer kan?" natuurlijk denken de electronen in het echt niet maar het is maar om aan te geven...

de echte reden is dat verhaal met weerstanden, en zijn dan ook wel electronen die door de vogel heen lopen, maar dat is zo weinig dat de vogel het niet zal voelen.

Je punt precies berekenen hoeveel stroom er door een vogel heen loopt die op een hoogspannings kabel zit.

met 3 gegevens.

1:de spanning van zo'n kabel

2:de weerstand van de vogel

3: de weerstand van het stukje kabel waar de vogel opzit (7 centimeter ofzo)

knip je de kabel door midden, en houdt je de vogel er tussen, dan moet alle stroom door de vogel heen , en dan gaat hij wel goed dood

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Antoon schreef:met 3 gegevens.

1:de spanning van zo'n kabel

2:de weerstand van de vogel

3: de weerstand van het stukje kabel waar de vogel opzit (7 centimeter ofzo)
Dat ging ik even proberen en wat denk je? klopt niet: je hebt nl. de volgende gegevens nodig:

1: de stroom door de kabel (!)

2: de weerstand van de "stapafstand" van de vogel.

nu pas kun je de stapspanning uitrekenen.

en 3: de vogelweerstand.

De spanning op de kabel doet niets ter zake!

U=I*R: als je de "stapspanning" U wilt weten zijn de ontbrekenden de I en de R.

De overlevingskansen hangen dus af van het stroomverbruik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

GJ_ schreef:
Antoon schreef:
met 3 gegevens.

1:de spanning van zo'n kabel

2:de weerstand van de vogel

3: de weerstand van het stukje kabel waar de vogel opzit (7 centimeter ofzo)
Dat ging ik even proberen en wat denk je? klopt niet: je hebt nl.
ik kan het toch echt met die 3 gegeven.

voorbeeld:

de vogel heeft een weerstand van 3000 Ohm( ik heb werkelijk geen idee)

de kabel waar de vogel opstaat een weerstand van 1 Ohm.

de spanning is 300000 volt.

dan is de totale weerstand te berekenen met de formule

1/Rtotaal op dat stukje=1/Rvogel+1/Rkabel

dan kun je bereken met de verhoudung van de weerstanden hoe de stroom gaat lopen.

verhouding = Rvogel/Rkabel

dan komt

Itotaal=U(spanning)/Rtotaal

Idoor vogel=Itotaal*verhouding.

waar zit mijn fout?(want ik heb ook niet altijd even veel vertrouwen in mijn berekeningen en gedachte gangen)
nu pas kun je de stapspanning uitrekenen.  
die staat bij mij als gegeven

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Die spanning is ten opzichte van aarde en die is op redelijke afstand. De spanning over dat stukje kabel reken je uit met U=I*R

stel, volgens jou methode, dat de weerstand daar over 1 meter (hele grote vogel) 0,000000105 ohm is (ijzer) en over diezelfde meter de spanning 100kV. Dan zou er een stroom lopen van 100000/0,000000105 = 10000 Ampere. Vindt ik al verdacht veel voor zo'n dun kabeltje.

We rekenen verder:

P=U*I = 100000*10000=1 GIGAWATT! Da's ook wel heel veel.

Overigens kan ik niks fouts ontdekken in de rest van je verhaal alleen dat rekensommetje ging er bij mij niet in.

Reageer