[Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Grimmie schreef:Een vraag die mij (en enkele anderen met mij) al heel lang bezig houdt.

Misschien dat iemand hier de vraag kan beantwoorden en goed beargumenteren.

Kunnen vogels op de electriciteitskabels van een nederlandse hoogspanningsmast zitten? :)

Indien ja, waarom zie je dan nooit vogels op een electriciteitskabel zitten? (en alleen maar op die verbindingskabels boven in de mast waar geen electriciteit doorheen gaat?)

En mocht het mogelijk zijn, dan zou ik ook heel blij zijn met fotografisch bewijs.... :wink:
Vogels kunnen op de geleiders van hoogspanningsdraden zitten, mits de draden spanningsloos zijn. In de hoogspanning zijn alle scherpe delen afgerond en wel om het corona effect te voorkomen. Bij scherpe delen willen de elektronen uittreden en daardoor ontstaat er een sproei effect. M.a.w. als een vogel op een onder hoogspanning staande geleider gaat staan, komt ook de vogel onder spanning te staan. Echter zijn snavel is puntig en daardoor treed het corona effect op. De vogel vindt dat zeer onplezierig. De lucht rond zijn snavel gaat ioniseren. Tot zover mijn betoog. Chr Bakker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.550

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Elektro-Kai schreef:De mensen die via een helikopter aan een "live" hoogspanningslijn werken hebben een faraday pak aan. Aangezien ze vanuit een helikopter aan de lijn werken hebben ze geen contact met aarde en zouden ze dus ook geen (dodelijke) schok kunnen krijgen. Waarom hebben ze dan zo'n pak aan?
 
Dat pak is altijd prettig bij het naderen van de lijn, zie het volgende filmfragment uit een IMAX film. Als de afstand van de helikopter tot de lijn is afgenomen tot een paar decimeter dan ontstaat er een vonkboog tussen helikopter en lijn. Die vonkboog zou levensgevaarlijk zijn voor de lijnwerker als hij geen Faradaypak droeg.
 
helikopter.png
helikopter.png (388.19 KiB) 370 keer bekeken
beeld uit youtube video
 
In het diagram is ook het resultaat weergegeven van de berekening die eerder in dit topic werd uitgevoerd voor een vogeltje op de lijn, m.b.v. C = 4πεR en  I = U /(ωC). De helikopter met de lijnwerker heeft een diameter van 10 m, en dus een capaciteit naar aarde van 0.5 nF. De spanning van de lijn is 500 kV, de stroomsterkte is dan 0.1 A. Dat is een dodelijke stroomsterkte voor een lijnwerker zonder Faradaypak.

Berichten: 9

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

Ja, en dat bedoelde ik dus ook met het potentiaalvereffenen. Er ontstaat een vlamboog tussen de draad en het naderende object. Toch wel gaaf om te zien dat men gewoon met een Faraday pak, of "Hot Suit", aan een spanningsvoerende draad kunnen werken. Ik heb dit alleen nog nooit in Nederland gezien, doet men dit hier ook?

Berichten: 9

Re: [Elektriciteit] Vogels en Hoogspanningsmasten

ik heb ook wel films gezien waar ze dat niet gebruiken, maar een haak die met de helicopter is verbonden. Die vereffent dan het potentiaalverschil.

Overigens, mooie foto is hier te zien:

http://www.tennettso.de/pages/tennettso_de.../Beispiel_1.zip

Reageer