[sterkteleer] krachten berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 24

[sterkteleer] krachten berekenen

ey, ik heb de volgende vraag:

Bepaal de krachten in de staven AB, CD en EF. Alle staven zijn uit staal A370 vervaar-

digd. E(staal) = 210GPa.

Ik heb al twee vergelijkingen kunnen opstellen namelijk:

1) F(AB) + F(CD) + F(EF) = 15 kN

2) -15kN*0,2m + 0,4*F(CD) + 0,8*F(EF)=0

Nu weet ik niet hoe ik een derde vergelijking moet opstellen, ik weet dat ik met die 370 en 210 moet

werken, maar ik weet niet goed hoe.

Alvast Bedankt
Bijlagen
sterkteleer_oef.JPG
sterkteleer_oef.JPG (18.54 KiB) 822 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [sterkteleer] krachten berekenen

Verplaatst naar het vakforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [sterkteleer] krachten berekenen

Als BF een starre staaf voorstelt,kun je die beschouwen als een ligger op drie steunpunten en is vanwege de optredende doorbuigingen van BF, de ophangstaaf EF aan druk onderhevig en de andere twee aan trek!

Is BF in tweeen gedeeld en de koppeling op punt D daartussen een scharnier,dan krijg je een andere oplossing,dus probeer de opgaaf vollediger te krijgen!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [sterkteleer] krachten berekenen

Ik ben het eens met Oktagon. Afhankelijk van wat met de scharnieren in BF bedoelt wordt is het statisch onbepaald of is het een mechanisme.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: [sterkteleer] krachten berekenen

Nu weet ik niet hoe ik een derde vergelijking moet opstellen//
Die kan je vinden door te kijken naar de rek in de staven.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 4.502

Re: [sterkteleer] krachten berekenen

@Dirkwb :

Ik neem aan,dat je de rek in de staven pas kunt vinden als je de krachten hebt berekend in de drie staven;je antwoord zal de vragensteller niet verder brengen. :eusa_whistle:

Berichten: 4.246

Re: [sterkteleer] krachten berekenen

oktagon schreef:@Dirkwb :

Ik neem aan,dat je de rek in de staven pas kunt vinden als je de krachten hebt berekend in de drie staven;je antwoord zal de vragensteller niet verder brengen. :eusa_whistle:
Nee, dat is de extra vergelijking.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [sterkteleer] krachten berekenen

@Oktagon: Dirkwb heeft gelijk. Ik laat het aan hem of aan de topicstarter om deze vergelijking op te stellen. (Ik heb namelijk een andere methode in gedachte die hopelijk op hetzelfde neer komt)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 24

Re: [sterkteleer] krachten berekenen

Ik heb de juiste oplossing gevonden :eusa_whistle: :

Dus ik heb buiten die twee vgl nog een 3 vgln opgesteld, namelijk ik heb het eens in de werkelijkheid voorgesteld.

Daaruit besloot ik dat de uitwijking van staaf EF x is, die van CD x+y en die van AB x+2y. Dan met formules van:

delta(L) = F*L/A*E, heb ik die 3 vgln kunnen opstellen en daaruit dus de onbekende krachten berekent.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [sterkteleer] krachten berekenen

Geef je kracht eens voor de middenste stang? (Kwestie van even te checken)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 24

Re: [sterkteleer] krachten berekenen

F(CD) = 3,46kN

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [sterkteleer] krachten berekenen

Je uitkomst is correct. Ik had
\(F_{CD} = \frac{45}{13} \ \mbox{kN} \approx 3,4615 \ \mbox{kN}\)
.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: [sterkteleer] krachten berekenen

Via de Cross-methode berekende ik:

Stang AB ondervindt een trekkracht van 8,905 kN (= 7,5 + 1,405 kN !)

Stang CD ondervindt een trekkracht van 7,5 kN

Stang EF ondervindt een drukkracht van -1,405 kN

En deze twee eerste trekkrachten oefenen die uit op verschillende diameters en de laatste de aangegeven drukkracht en je kunt dus de lengteveranderingen niet baseren op alleen de optredende krachten.

Berichten: 4.246

Re: [sterkteleer] krachten berekenen

Je uitkomst is correct. Ik had
\(F_{CD} = \frac{45}{13} \ \mbox{kN} \approx 3,4615 \ \mbox{kN}\)
.
Welke andere methode heb je gebruikt?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [sterkteleer] krachten berekenen

Bij nader inziens komt dit op hetzelfde neer. Het is een algemeen uitgeschreven methode in het Engels genaamd
Via de Cross-methode berekende ik:

Stang AB ondervindt een trekkracht van 8,905 kN (= 7,5 + 1,405 kN !)

Stang CD ondervindt een trekkracht van 7,5 kN

Stang EF ondervindt een drukkracht van -1,405 kN

En deze twee eerste trekkrachten oefenen die uit op verschillende diameters en de laatste de aangegeven drukkracht en je kunt dus de lengteveranderingen niet baseren op alleen de optredende krachten.
Ik denk dat je dit niet mag doen aangezien je geen ideale ligger hebt. (Niet alle "steunpunten" hebben een even stijf gedrag)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer