[Elektriciteit] Solid State Relais

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Elektriciteit] Solid State Relais

Beste,

Met een Solid State Relais wil ik een 220V (spoel-)relais aansturen.

Maar het volgende fenomeen treedt op :

1- sturen van de SSR : de relais trekt in

2- niet sturen van de SSR : de relais trekt niet in, maar zoemt wel.

Hoe komt dat zoemen?

Hoe los ik dit op?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Elektriciteit] Solid State Relais

dat zoemen kan best precies een geluid zijn van precies 50Hz

als dat zo is dan komt het door dat je stopcontact een 50Hz spanning geeft.

Dat is weinig aa te doen, je kan het apparaatje waar het geluid uit komt isoleren mat geluid dempend materiaal.

50Hz licht op de gehoordsdrempel, misschien als je een keer voor een harde box gaat staan ben je er ook vanaf, lastige bij effecten, die het het niet waard maken:Je gaat alles er slechter van horen, en ik weet neit eens zeker of je je gehoorgrens kunt opschorten door je oren te vernielen.

voor alle duidelijkheid

doe die laatste niet

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Elektriciteit] Solid State Relais

Ik denk dat de spanning (en een klein stroompje) door de ssr blijft lopen (capaciteit). Probeer bijvoorbeeld bij een niet geschakelde ssr met een multimeter maar eens de spanning op de uitgang te meten: gewoon 230Vac tot je er een flinke belasting aan hangt. Ik zou dan ook niet zomaar de uitgang aan durven raken: een ssr lekt altijd!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Elektriciteit] Solid State Relais

Antoon schreef:dat zoemen kan best precies een geluid zijn van precies 50Hz

als dat zo is dan komt het door dat je stopcontact een 50Hz spanning geeft.

Dat is weinig aa te doen, je kan het apparaatje waar het geluid uit komt isoleren mat geluid dempend materiaal.

50Hz licht op de gehoordsdrempel, misschien als je een keer voor een harde box gaat staan ben je er ook vanaf, lastige bij effecten, die het het niet waard maken:Je gaat alles er slechter van horen, en ik weet neit eens zeker of je je gehoorgrens kunt opschorten door je oren te vernielen.

voor alle duidelijkheid

doe die laatste niet
Antoon, 50Hz brommen kom je regelmatig tegen als je een geluidsset opbouwd in een theater of festival of wat dan ook. Het heet een aarde brom en is prima op te lossen. Soms lekt er ergens stroom naar de aarde toe, dat is op zich niet zo heel erg, en komt vaak voor. Echter als nou je mixer een aarde gebruikt waarop stroom weglekt, en je versterkers niet, dan ontstaat er een spanningsverschil tussen je twee aardes. Je geluidsset gebruikt de aarde als nullijn, dus als die nullijn met 50Hz aan het resoneren is dan hoor je een uitermate iritante aarde brom. Oplossing, gebruik de zelfde aansluiting.

Ik weet niet zo goed wat je met het tweede gedeelte van je post bedoelt. Bood je nou voor de grap als oplossing aan voor je 50Hz probleem om je zelf gewoon doof te maken? :shock: Is iig een vrij definitieve oplossing voor geluidsoverlast.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer