[Politiek]: Hondenbelasting

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1.286

[Politiek]: Hondenbelasting

Wat ik niet snap waarom hondenbezitters worden gestraf omdat zijn een of meerdere honden in bezit hebben en waarover belasting betaald moet worden. Waarom, en Waarom alleen bij honden?

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: [Politiek]: Hondenbelasting

In België is een van de redenen voor die belasting de hondenuitwerpselen op straat. Elke stad kan afzonderlijk kiezen om die belasting in te voeren of niet. In veel steden bestaat ze niet (meer) denk ik.

De reden die ik vernoemd heb zou kunnen verklaren waarom zo'n belasting er niet is voor katten (als er geen is tenminste). Paarden hebben ook wel uitwerpselen, maar komen niet zo vaak op de openbare weg :shock: Veel honden ook niet trouwens, vandaar ook wel het protest tegen die hondenbelasting.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Politiek]: Hondenbelasting

Honden veroorzaken overlast (lawaai, poep, vernieling), konijnen veel minder.

Hondenpoep is in vrijwel elke gemeente een terugkerend punt op de agenda: een van de grootste ergernissen van veel mensen.

Overigens rekent ook niet elke Nederlandse gemeente hondenbelasting.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 1.286

Re: [Politiek]: Hondenbelasting

Als ik het dan goed heb, is het geen staatsbelasting, maar een lokale belasting. Maar andere dieren veroorzaken ook toch... je weet wel..., waarom worden deze dieren niet belast als ze in het bezit zijn van een baasje?

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: [Politiek]: Hondenbelasting

Kan je voorbeelden geven van dieren die voor een overlast in het openbaar zorgen vergelijkbaar met honden? Ik kan niet meteen op iets komen... Maar moest iedereen aan de leiband lopen met een konijn dat overal keutels legt zouden sommigen volgens mij daar ook een belasting willen voor heffen.

Voor alle duidelijkheid: ik ben een hondenliefhebber en ben tegen een hondenbelastig, zeker als ze er is wegens de uitwerpselen op openbaar gebied. Ik ga wel akkoord met boetes voor het niet opruimen ervan (die trouwens ook bestaan, in België althans).

Berichten: 1.286

Re: [Politiek]: Hondenbelasting

Wezel schreef:Kan je voorbeelden geven van dieren die voor een overlast in het openbaar zorgen vergelijkbaar met honden? Ik kan niet meteen op iets komen... Maar moest iedereen aan de leiband lopen met een konijn dat overal keutels legt zouden sommigen volgens mij daar ook een belasting willen voor heffen.

Voor alle duidelijkheid: ik ben een hondenliefhebber en ben tegen een hondenbelastig, zeker als ze er is wegens de uitwerpselen op openbaar gebied. Ik ga wel akkoord met boetes voor het niet opruimen ervan (die trouwens ook bestaan, in België althans).
Voor mij part mogen ze het ook afschaffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: [Politiek]: Hondenbelasting

Persoonlijk heb ik meer last van katten, die schijten in andermans tuinen, en die pissen tegen andermans auto's en voordeuren. En dan dat irritante gejank midden in de nacht, of je moet ze weghouden bij je vijver. Nee, dan honden, die moeten bijna overal verplicht aan de lijn en mogen bijna nergens hun behoefte doen, behalve op speciaal ingerichte velden. Dus omdat het daar moet betalen wij er belasting over! Als we onze honden ook gewoon los laten lopen en in andermans tuinen schijten hoeft het niet?? Zoals jullie merken vind ik hondenbelasting gewoon een manier waarop de gemeente zijn begrotingstekort aanvult.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 1.286

Re: [Politiek]: Hondenbelasting

Persoonlijk heb ik meer last van katten, die schijten in andermans tuinen, en die pissen tegen andermans auto's en voordeuren. En dan dat irritante gejank midden in de nacht, of je moet ze weghouden bij je vijver. Nee, dan honden, die moeten bijna overal verplicht aan de lijn en mogen bijna nergens hun behoefte doen, behalve op speciaal ingerichte velden. Dus omdat het daar moet betalen wij er belasting over! Als we onze honden ook gewoon los laten lopen en in andermans tuinen schijten hoeft het niet?? Zoals jullie merken vind ik hondenbelasting gewoon een manier  waarop de gemeente zijn begrotingstekort aanvult.


Hondendiscriminatie, de hond als melkkoe. Het is echt idiood dat honden belasting moeten betalen, althans door zijn baasje. Maar we vergeten dat we slaven zijn aan onze eigen economie. Als het maar wat oplevert. Nederland en wellicht ook Belgie op zijn of haar smalst. 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Politiek]: Hondenbelasting

Hondendiscriminatie, de hond als melkkoe. Het is echt idiood dat honden belasting moeten betalen, althans door zijn baasje. Maar we vergeten dat we slaven zijn aan onze eigen economie. Als het maar wat oplevert. Nederland en wellicht ook Belgie op zijn of haar smalst.


Ook de gemeenten moeten ergens hun geld vandaan halen. Als zo'n gemeenteraad besluit dat dat deels dmv hondenbelasting moet zie ik het probleem niet.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 133

Re: [Politiek]: Hondenbelasting

Mensen betalen ook belasting. Maar de meesten gaan dan ook niet poepen op straat.

De meeste honden poepen wel op straat, en dat brengt de nodige overlast. Daarom is de belasting bedacht zodat de mensen niet te veel honden nemen. Op deze manier beperk je de overlast.
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!

Berichten: 1.286

Re: [Politiek]: Hondenbelasting

Hondendiscriminatie, de hond als melkkoe. Het is echt idiood dat honden belasting moeten betalen, althans door zijn baasje. Maar we vergeten dat we slaven zijn aan onze eigen economie. Als het maar wat oplevert. Nederland en wellicht ook Belgie op zijn of haar smalst.


Ook de gemeenten moeten ergens hun geld vandaan halen. Als zo'n gemeenteraad besluit dat dat deels dmv hondenbelasting moet zie ik het probleem niet.


Jazeker, wel als het geld kost van die hondenbezitters (ik bezit geen hond), maar ik kan mij die ergernis wel voorstellen voor zowel de bezitter als diegene die toevallig bezopen in een hondendrol stappen.

Berichten: 1.286

Re: [Politiek]: Hondenbelasting

Farshad schreef:Mensen betalen ook belasting. Maar de meesten gaan dan ook niet poepen op straat.

De meeste honden poepen wel op straat, en dat brengt de nodige overlast. Daarom is de belasting bedacht zodat de mensen niet te veel honden nemen. Op deze manier beperk je de overlast.
Dat begrijp ik ook wel, het personeel, het materiaal dat aangeschaft dient te worden om de poep op te halen en schoon te maken kost eenmaal geld. Maar waar mij het om gaat dat het krom is dat alleen de mens en de hond belasting betaald (hond betaald geen belasting maar zijn baasje).

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Politiek]: Hondenbelasting

Hondendiscriminatie, de hond als melkkoe. Het is echt idiood dat honden belasting moeten betalen, althans door zijn baasje.  Maar we vergeten dat we slaven zijn aan onze eigen economie. Als het maar wat oplevert. Nederland en wellicht ook Belgie op zijn of haar smalst. 8)
Je steld eerst een vraag om daarna zelf met een soort van antwoord te komen. Wat bedoel je PRECIES met "slaven aan eigen economie"?

Alles waarvoor betaald moet worden is plotseling een melkkoe. Ik vind dat nietszeggende kreten, die doen het in de kroeg altijd goed maar in een serieuze discussie voegen ze weinig toe.

Voor mestafvoer moet over het algemeen betaald worden, bovendien betaal je zelf ook rioolbelasting, dus de hond is niet het enige dier dat moet betalen om te poepen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: [Politiek]: Hondenbelasting

Ik bekijk het zo: als we die hondenbelasting niet zouden moeten betalen, dan moesten we wel ergens anders meer betalen.

Zoals hier in België het kijk-en-luistergeld is afgeschaft, dat geld betalen we nu wel ergens anders hoor!
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 133

Re: [Politiek]: Hondenbelasting

Maar waar mij het om gaat dat het krom is dat alleen de mens en de hond belasting betaald (hond betaald geen belasting maar zijn baasje).
Een hond kan nou eenmaal geen belasting betalen. :wink:
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!

Reageer