Just what does make me 'me'?

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

Just what does make me 'me'?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8314093.stm


A fascinating experiment at University of Portsmouth indicates that it is between the ages of 18-24 months that a child's brain develops to a stage when it suddenly becomes conscious of itself as an individual
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 67

Re: Just what does make me 'me'?

Interessant artikel, al zegt zo'n mirror proef niet zo heel erg veel in mijn ogen.

Maar ik vind het wel opmerkelijk dat chimps hun zelf-perceptie verliezen op latere leeftijd (30 jaar).


Het besef van zijn eigen vergankelijkheid staat het dier dus in de weg de laatste jaren van zijn leven goed te leiden.


Bij een mens verdwijnt dit besef echter niet, zou dat kunnen komen omdat wij een idee gevormd hebben van leven na de dood? Zou ons zelf-besef ook verdwijnen moesten we niet kunnen speculeren over "leven na de dood"?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Just what does make me 'me'?

Interessant, maar niet echt nieuw dat kinderen na een bepaalde leeftijd zelfbewust(er) worden. In Developmental Psychology: A Student's Handbook uit 2002 kun je al lezen:


In the rouge removal task, a small amount of rouge is surreptitiously placed on a child's face. Then the child is allowed to look in the mirror. Some infants as young as 15 months notice the strange mark on their face in their reflected image and reach up to remove it; and by the age of 24 months all normally developing children will respond in this way. Bron.

"The price you pay for being aware of your own existence is having to confront the inevitability of your own individual demise.


"Death awareness is the price we pay for self awareness."

Waarom verliezen alleen dan chimpanzees hun zelfbewustzijn? Of verliezen olifanten, dolfijnen etc. ook hun zelfbewustzijn? Om iets bij chimpanzees aan te tonen om vervolgens te extrapoleren naar de mens is erg oppurtuun.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 67

Re: Just what does make me 'me'?

Waarom verliezen alleen dan chimpanzees hun zelfbewustzijn? Of verliezen olifanten, dolfijnen etc. ook hun zelfbewustzijn? Om iets bij chimpanzees aan te tonen om vervolgens te extrapoleren naar de mens is erg oppurtuun.

Als ik het goed begrepen heb, dan hebben olifanten, dolfijnen etc. geen zelfbewustzijn, dus kunnen ze het ook niet verliezen. Het zelfbewustzijn kan enkel worden aangetoond bij mensen, chimpanzees en orang-utans. (althans het artikel)


Maar het is inderdaad wat opportuun om het meteen naar mensen door te trekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Just what does make me 'me'?

Als ik het goed begrepen heb, dan hebben olifanten, dolfijnen etc. geen zelfbewustzijn

Dan heeft het artikel het niet bij het juiste eind: http://en.wikipedia.org/wiki/Self-awarenes...ness_in_animals


Dat olifanten een zelfbewustzijn hebben is dit jaar nog aangetoond. Als de schrijver van het artikel aanhoudt dat het organisme de rode stip eraf moet peuteren, dan vallen olifanten en dolfijnen logischerwijs af.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer