Springen naar inhoud

[natuurkunde] eindsnelheid

• Log in om te kunnen reageren

...PM...

...PM...

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2009 - 14:45

Hallo, ik heb een vraagje over mijn natuurkundeboek, ik heb namelijk het idee dat hier een fout in staat.

Het gaat hier over de eindsnelheid van een voorwerp dat over een grote afstand valt, maar waar wel luchtweerstand aanwezig is. Na een tijdje versnelt het voorwerp niet meer en bereikt het voorwerp de eindsnelheid
Er staat in het boek dat de eindsnelheid van een voorwerp afhangt van onder andere de massa. Ik vraag mij af of dit wel correct is, vooral vanwege het beroemde experiment van Galilei. Daar komt toch net uit naar voren dat voorwerpen, ongeacht hun massa, even snel vallen als de omstandigheden verder gelijk zijn?

Is dit inderdaad een fout in het boek of klopt mijn eigen redenering niet?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2009 - 14:52

Met luchtweerstand speelt de massa wel een rol: http://en.wikipedia.org/wiki/Free_fall
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

...PM...

...PM...

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2009 - 15:00

Ok, maar waarom vallen bij de proef van Galilei de twee ballen dan wel met gelijke snelheid van de toren? Is de versnelling misschien wel gelijk, maar de eindsnelheid niet? Of gaat de proef van Galilei eigenlijk alleen op in een vacuŁm?

Kolio

Kolio

• >100 berichten
  • 208 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2009 - 15:21

De proef van Gallilei gaat ook alleen maar op als je de luchtwrijving verwaarloosd. (wat is in vacuum)

...PM...

...PM...

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2009 - 15:37

Ok, dan snap ik het, tnx :eusa_whistle:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures