Lettergrepen van een engelstalige eigennaam?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 28

Lettergrepen van een engelstalige eigennaam?

Hallo allemaal,

Iemand op mijn forum zegt tegen mij dat de naam van onze hond (Bourne, naar Jason Bourne uiteraard :eusa_whistle: ) twee lettergrepen heeft. Ik reageerde als volgt. Wie heeft gelijk?

Vraag: hoeveel lettergrepen heeft de naam van jouw hond (in relatie tot het roepen ging dat om).

Ik zei:
Bourne 1 en Gino 2.
Zeg iemand anders:
Als je het uitspreekt klinkt Bourne als 1 lettergreep, maae je schrijft Bour-ne en dat zijn dus twee lettergrepen.
Ik zei:
Het gaat om hoe je het uitspreekt, in hoeveel lettergrepen je je hond roept, dát was de pollvraag. En dat is bij Bourne een, want Bourne spreek je uit als "Born" en niet als "Bour-ne".

Daarnaast waag ik te betwijfelen wat jij zegt, want je hebt het over een Engelse eigennaam en of daar de NEDERLANDSE lettergreepregels wel op van toepassing gemaakt kunnen worden, daar heb ik ernstig mijn twijfels bij.
En vandaar dus mijn vraag.

Berichten: 8.614

Re: Lettergrepen van een engelstalige eigennaam?

In het Engels zijn de gesproken lettergrepen ook de basis voor de onderverdeling in lettergrepen in de geschreven taal. Ondubbelzinnige regels zijn echter niet te geven.

Zie ook hier.

Bourne telt dus slechts één lettergreep.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Lettergrepen van een engelstalige eigennaam?

Je hebt gelijk, óók in het Engels gaat het om de uitspraak. Wat een slecht argument trouwens: 'je schrijft bour-ne'.

Je kunt dan net zo goed zeggen, je schrijft scho-ol of m-a-n.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 28

Re: Lettergrepen van een engelstalige eigennaam?

Hartelijk dank voor jullie reacties, weer een mysterie opgelost. :-)

Reageer