Vloeibaar stiksof + vloeibaar zuurstof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 119

Vloeibaar stiksof + vloeibaar zuurstof

Hoi,

Ik snap bepaalde dingen niet, lucht bestaat uit ongeveer 78% stikstofgas, en 21 zuurstofgas.

Maar stikstofgas is een inert gas, dat niet reageert met andere gassen, maar waarom dan wel met zuurstofgas?

Hoe komt dat we geen laag zuurstof, en een laag stikstof hebben hier op aarde?

En stel dat je ze allebij vloeibaar zou kunnen maken (dat gaat dacht ik wel, maar stikstof wordt bijn -200°C dacht ik? Bij zuurstof weet ik dat niet)

Zou je die dan kunnen samenvoegen, en zo eigenlijk onder een vloeistof kunnen ademen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vloeibaar stiksof + vloeibaar zuurstof

Maar stikstofgas is een inert gas, dat niet reageert met andere gassen, maar waarom dan wel met zuurstofgas?
Hoezo wel met zuurstofgas? Stikstof reageert ook niet, spontaan althans, met zuurstof. Met wat hulp wel, zo ook met andere gassen zoals waterstof. Verbindingen zoals NOx en NH3 zijn veel voorkomend.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Vloeibaar stiksof + vloeibaar zuurstof

Hoewel er geen sprake is van chemische reactie tussen zuurstof en stikstof, zijn het goed mengbare stoffen, zowel in gasfase als in vloeibare fase. Zodoende onstaat geen scheiding in een laag zuurstof en stikstof, net zoals er in een fles vodka geen laag alcohol of water ontstaat.

Vloeibare lucht is overigens wel te scheiden in haar componenten door destillatie, vergelijkbaar met hoe je uit wijn cognac zou maken.

Er is een duidelijk verschil tussen een mengsel, en een chemische reactie: bij een mengsel heb je de componenten fysisch gezien 'door elkaar' in 1 fase, maar chemisch gezien blijft er sprake van losse moleculen A en B.
Victory through technology

Berichten: 119

Re: Vloeibaar stiksof + vloeibaar zuurstof

Er is een duidelijk verschil tussen een mengsel, en een chemische reactie: bij een mengsel heb je de componenten fysisch gezien 'door elkaar' in 1 fase, maar chemisch gezien blijft er sprake van losse moleculen A en B.


Hier ging ik dus uit de bocht:) Bedankt voor jullie uitleg! Is me al heel wat duidelijker nu.

Reageer