[scheikunde] bepalen concentratie adhv titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] bepalen concentratie adhv titratie

Tegenwoordig hebben we een zeer strenge leerkracht voor onze labo proeven op school, daarmee wil ik ook goede verslagen maken opdat ik mijn punten fatsoenlijk kan houden ^.^

'k zal proberen zo volledig en duidelijk mogelijk te zijn in mijn werkwijze en vragen, eigenlijk ter controle of het wel klopt wat ik doe. We hebben nu dus een eenvoudige titratie gedaan met HCL om de concentratie aan dinatriumcarbonaat (Na2CO3) te bepalen::

reactie:: Na2CO3 + 2HCL >>> 2NaCL + H2O + CO2

-We krijgen een onbekende concentratie van Na2CO3 gegeven in een maatkolf, die we aanlengen tot 100 ml (aan de maatstreep)

- We pippeteren hiervan 10 ml en doen die in een erlenmeyer

- Hier doen we 2-3 druppels van de indicator methyloranje in.

- we lengen aan met 50 ml demiwater.

- Nu Titreren we met een HCL-oplossing van 0.5M tot de kleuromslag van geel naar rood

- Doen de titratie 3x

Resultaten::

het gemiddelde verbruikte volume aan HCL kwam op 10 ml uit.

We hadden 10 ml gepipetteerd uit de erlenmeyer >> 10 ml aan dinatriumcarbonaat.

Nu moet ik de concentratie aan dinatriumcarbonaat in molair bepalen, wat ik deed is dus

C1*V1 = C2*V2 > Concentratie HCL * Volume HCL = Concentratie Dinatriumcarbonaat * Volume Dinatriumcarbonaat

> Concentratie dinatriumcarbonaat = (0.5M * 10 ml) / 10 ml = 0.5M

nu vragen ze nog de concentratie dinatriumcarbonaat in gram/liter - hoe ik dat precies doe weet ik niet mr ik kwam op dit idee::

massa = aantal mol * molaire massa (van dinatriumcarbonaat = 106 gram/mol)

C = n /v --> n = c*v = 0.5M * 0.01 liter - 0.005 mol

massa = 0.005 mol * 106 gram/mol = 0.53 gram

dus ik heb 0.53 gram in 1 liter zitten?

volgens mij doe ik iets heel verkeerd, zeker omdat het nog benadrukt wordt rekening te houden met de aantal mollen in de reactie, nl 1 mol dinatriumcarbonaat en 2 mol HCL...

Kan iemand me hier even in verbeteren en met uitleggen wat ik precies vekeerd doe ^.^

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [scheikunde] bepalen concentratie adhv titratie

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4

Re: [scheikunde] bepalen concentratie adhv titratie

oh sorry :eusa_whistle: nieuw op deze forums ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] bepalen concentratie adhv titratie

We hebben nu dus een eenvoudige titratie gedaan met HCL om de concentratie aan dinatriumcarbonaat (Na2CO3) te bepalen
In HCl is de laatste 'l' geen hoofdletter 'L'. En Na2CO3 heet natriumcarbonaat (geen di- ervoor!).
reactie:: Na2CO3 + 2HCL >>> 2NaCL + H2O + CO2
Geef hier duidelijk je toestandsaanduidingen aan. Nu is het voor eigen interpretatie of er NaCl (s) zal neerslaan of dat er NaCl (aq) ionen in oplossing zijn. Natuurlijk weten we wat je bedoelt, maar wees precies.

De verhoudingen in je reactievergelijking kloppen. Alleen er staan wat mij betreft nog teveel tribune-ionen in (ionen die niet zijn betrokken in de reactie, waar niets mee gebeurd).

Dus ik zou dit er van maken:

CO32- + 2 H+
\(\rightarrow\)
-We krijgen een onbekende concentratie van Na2CO3 gegeven in een maatkolf, die we aanlengen tot 100 ml (aan de maatstreep)
Weet je hoeveel mL je van die onbekende concentratie (=stockoplossing) kreeg? Anders kun je niet meer bepalen hoeveel gram/L je in die oplossing had, omdat je vervolgens aanvult tot 100 mL (verdunt). Je kunt natuurlijk wél bepalen hoeveel gram/L je in die 100 mL oplossing had zitten, maar is dat de opdracht?
Tom Selrif schreef:Resultaten::

het gemiddelde verbruikte volume aan HCL kwam op 10 ml uit.

We hadden 10 ml gepipetteerd uit de erlenmeyer >> 10 ml aan dinatriumcarbonaat.

Nu moet ik de concentratie aan dinatriumcarbonaat in molair bepalen, wat ik deed is dus

C1*V1 = C2*V2 > Concentratie HCL * Volume HCL = Concentratie Dinatriumcarbonaat * Volume Dinatriumcarbonaat

> Concentratie dinatriumcarbonaat = (0.5M * 10 ml) / 10 ml = 0.5M
Hier ga je de mist in. Probeer zulke berekeningen systematisch op te stellen:

Je hebt 10 mL 0,5 M HCl toegevoegd. Dat is 5 mmol HCl. Je zei zelf al dat de verhouding HCl : Na2CO3 = 2 : 1. Als er 5 mmol HCl nodig was, was er dus 2,5 mmol (de helft) Na2CO3 aanwezig.

Die 2,5 mmol Na2CO3 zat in je 10 mL gepipetteerde stockoplossing. In je tot 100 mL aangevulde stockoplossing zal dus 10 x 2,5 mmol = 25 mmol Na2CO3 zitten. Want je hebt 10 maal verdund.

Dus in je 100 mL maatkolf zat 25 mmol Na2CO3. Nu ontbreekt er een verdunningsfactor (wat ik al eerder zei) om uit te rekenen hoeveel mmol Na2CO3 er in je stockoplossing zat.

Maar de concentratie in je 100 mL maatkolf kun je met de bovenstaande gegevens dus alvast uitrekenen.

Om het van mol / L naar g / L uit te drukken reken je eerst je aantal mmol om naar mg (of naar g) en dan weet je hoeveel g / L je hebt.

Kan je het een beetje volgen zo? Laat het nog even weten als je het hebt uitgerekend en als je weet hoeveel mL stockoplossing je hebt gekregen. Succes.

PS ik heb nu alles in mmol uitgerekend. 1 mmol = 1·10-3 mol

Berichten: 4

Re: [scheikunde] bepalen concentratie adhv titratie

JohnB schreef:In HCl is de laatste 'l' geen hoofdletter 'L'. En Na2CO3 heet natriumcarbonaat (geen di- ervoor!).

Geef hier duidelijk je toestandsaanduidingen aan. Nu is het voor eigen interpretatie of er NaCl (s) zal neerslaan of dat er NaCl (aq) ionen in oplossing zijn. Natuurlijk weten we wat je bedoelt, maar wees precies.
Daar heb ik nog niks van vernomen in mijn studies?
De verhoudingen in je reactievergelijking kloppen. Alleen er staan wat mij betreft nog teveel tribune-ionen in (ionen die niet zijn betrokken in de reactie, waar niets mee gebeurd).

Dus ik zou dit er van maken:

CO32- + 2 H+
\(\rightarrow\)
H2O + CO2

Weet je hoeveel mL je van die onbekende concentratie (=stockoplossing) kreeg? Anders kun je niet meer bepalen hoeveel gram/L je in die oplossing had, omdat je vervolgens aanvult tot 100 mL (verdunt). Je kunt natuurlijk wél bepalen hoeveel gram/L je in die 100 mL oplossing had zitten, maar is dat de opdracht?
Ik weet niet hoeveel ml van de onbekende we gekregen hadden, we moesten hem gewoon aanvullen met demiwater tot aan de maatstreep. Dus ik denk dat we gwn die gram/liter van de 100 ml oplossing moeten pakken?
Hier ga je de mist in. Probeer zulke berekeningen systematisch op te stellen:

Je hebt 10 mL 0,5 M HCl toegevoegd. Dat is 5 mmol HCl. Je zei zelf al dat de verhouding HCl : Na2CO3 = 2 : 1. Als er 5 mmol HCl nodig was, was er dus 2,5 mmol (de helft) Na2CO3 aanwezig.
Ah, dus die 2:1 verhouding heeft betrekking tot het aantal mol dat je in uw oplossing hebt, de "n" dus? (n=m/M)
Die 2,5 mmol Na2CO3 zat in je 10 mL gepipetteerde stockoplossing. In je tot 100 mL aangevulde stockoplossing zal dus 10 x 2,5 mmol = 25 mmol Na2CO3 zitten. Want je hebt 10 maal verdund.
poe, nog niet eens aan gedacht dat hij verdunt was ja. Nog niet echt mee gewerkt met verdunningen enzo. Dus als ik gewoonweg alle 100 ml aan natriumcarbonaat had gebruikt voor mijn titratie had ik hier geen rekening mee moeten houden. De formule die wij steeds aanhouden is C1*V1=C2*V2, als ik dat dan in ga vullen heb ik 0.05M, maar omdat de verhouding 2:1 was, moet ik dat halveren? waardoor ik jou resultaat van 0.025M uitkom? volgens mij klopt er niks van wat ik hier nu zeg ](*,)
Dus in je 100 mL maatkolf zat 25 mmol Na2CO3. Nu ontbreekt er een verdunningsfactor (wat ik al eerder zei) om uit te rekenen hoeveel mmol Na2CO3 er in je stockoplossing zat.

Maar de concentratie in je 100 mL maatkolf kun je met de bovenstaande gegevens dus alvast uitrekenen.

Om het van mol / L naar g / L uit te drukken reken je eerst je aantal mmol om naar mg (of naar g) en dan weet je hoeveel g / L je hebt.
En hoe ga ik dat doen? n = m/M > m = n*M? -> 0.025 mol * 106 gram/mol = 2.65 gram | maar mijn aantal mol staat in 100 ml dus moet ik die nog 10x groter maken? 0.25 * 106 = 26.5 gram in 1 liter?

voelt precies of ik hier iets heel erg verkeerd doe.
Kan je het een beetje volgen zo? Laat het nog even weten als je het hebt uitgerekend en als je weet hoeveel mL stockoplossing je hebt gekregen. Succes.

PS ik heb nu alles in mmol uitgerekend. 1 mmol = 1·10-3 mol
Geen idee hoeveel ml ik van die stockoplossing heb gekregen. weet alleen dat het natriumcarbonaat was en dat we het moesten aanlengen tot aan de maatstreep met demiwater =)

Bedankt voor de hulp, ik begin het een beetje kwijt te raken, zou eigenlijk alles nog eens moeten herhalen want zoals je misschien al merkt zit ik hier echt eventjes in de war :eusa_whistle: .

dus mijn concentratie aan natriumcarbonaat is 25 mmol in 100 ml dus 0.25M in 1 liter?

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] bepalen concentratie adhv titratie

Ik weet niet hoeveel ml van de onbekende we gekregen hadden, we moesten hem gewoon aanvullen met demiwater tot aan de maatstreep. Dus ik denk dat we gwn die gram/liter van de 100 ml oplossing moeten pakken?
Ja, doe dat maar in dat geval.
De formule die wij steeds aanhouden is C1*V1=C2*V2, als ik dat dan in ga vullen heb ik 0.05M, maar omdat de verhouding 2:1 was, moet ik dat halveren? waardoor ik jou resultaat van 0.025M uitkom? volgens mij klopt er niks van wat ik hier nu zeg :eusa_whistle:
Weg met die formule. Daar doen we niet aan, aan formules ](*,) .
En hoe ga ik dat doen? n = m/M > m = n*M? -> 0.025 mol * 106 gram/mol = 2.65 gram | maar mijn aantal mol staat in 100 ml dus moet ik die nog 10x groter maken? 0.25 * 106 = 26.5 gram in 1 liter?
Klopt helemaal.
dus mijn concentratie aan natriumcarbonaat is 25 mmol in 100 ml dus 0.25M in 1 liter?
Jazeker ](*,)

Berichten: 4

Re: [scheikunde] bepalen concentratie adhv titratie

JohnB schreef:Ja, doe dat maar in dat geval.

Weg met die formule. Daar doen we niet aan, aan formules ](*,) .

Klopt helemaal.

Jazeker :eusa_whistle:
Thx man =)

Vndg mr ens een goed verslag afgeven ^^

Reageer